Träna in byten

Elin_B

Trådstartare
Nu har pållen blivit starkare och stadigare och häromdagen då vi tränade förvänd galopp sa tränaren bara "byt". Efter lite pet och en väldigt överdriven ytterskänkel och bocksprång så bytte han trots allt galopp, om än inte samtidigt med frambenen och bakbenen, men ändå.:smirk:

Tränaren sa att jag skulle träna lite på det, att byta för skänkeln alltså.

Nu undrar jag vad man ska tänka på och hur man ska gå tillväga osv.

Är det viktigt att han ligger i en bra form såhär i början?

Sv: Träna in byten

Elin_B skrev:
Nu har pållen blivit starkare och stadigare och häromdagen då vi tränade förvänd galopp sa tränaren bara "byt". Efter lite pet och en väldigt överdriven ytterskänkel och bocksprång så bytte han trots allt galopp, om än inte samtidigt med frambenen och bakbenen, men ändå.:smirk:

Tränaren sa att jag skulle träna lite på det, att byta för skänkeln alltså.

Nu undrar jag vad man ska tänka på och hur man ska gå tillväga osv.

Är det viktigt att han ligger i en bra form såhär i början?

Det finns många sätt. Fråga din tränare vad den tycker. Om en dressyrryttares mål är att komma högre än till L:A-nivå så tycker jag att man ska lära hästen att byta innan den blir för säker i förvänd galopp. Förvänd galopp används i princip inte i högre klasser men kan vara bra i lösgörande och balanserade syfte. Även om man inte tänker tävla MSV: så är det himla behändigt att kunna byta t.ex. vid galopp på en kurvig väg i skogen.

Där håller jag med dig, min häst är väldigt mycket riden i förvänd galopp så på henne går det inte att lära in helt rena byten tyvärr. Hon klarar åt ena hållet, ibland liksom. Man ska inte sitta och rida för mycket förvänd då hästen lätt blir förvirrad och tappar sin naturliga känsla för byten vid byte av färdriktning.

Byt ej över bom eftersom du löper stor risk att få byten där hästen är ett halvt språng efter med bak. Det är jättesvårt att komma till rätta med.

Min häst behöver inte lära sig rena byten, hon är för gammal för att bråkas med :) Men jag tänkte som tips åt andra, att man inte ska sitta och rida förvänd en massa utan det gör man bara ibland.

Saken är den att det är en ponny. Och i ponnyprogrammen ingår inga byten (bortsett från enkla). Jag vill ju inte att han börjar byta av sig själv istället för att göra det för skänkeln eftersom förvänd galopp däremot ingår.

Tränaren tyckte ändå att det var en bra. lösgörande övning som hästen dessutom tyckte var kul.

Ska jag skippa bytena för att säkerställa att han inte byter i dressyrprogrammen, eller?

Jag tycker själv inte att det är fel att man lär ponnyerna lite mer än de behöver kunna.

Galoppombyten är trots allt en väldigt bra och ganska basic rörelse..

Är det många ponnyryttare, bortsett från hopparna som lär sina ponnýer att byta? Varför gör ni det isf?

har aldrig en försökt har en fd travare är det något som man borde lära hästen???? (vi kommer aldrig att tävla)

Jag har lärt min ponny byten, hon är ju hopponny så det är ju bra att de kan byta inne på hoppbanan. Men att jag lärde henne var mest för att jag vill ha en välutbildad häst och ville se hur mycket jag kunde lära henne. :)

Jag tycker att för din egen framtida ridning ska lära ponnyn att byta. Om du lär den under vintern, så att den byter säkert för hjälperna innan tävl. säsongen börjar brukar det inte vara några problem. Hästarna tycker oftast att det är kul att göra det som de just har lärt sig, därför brukar jag byta på framridningen även fast det inte ingår iprogrammet. Då har de fått göra det och risken för missförstånd(?) under själva ritten är minimal. En del tycker att det är fel, men för mig har det funkat på flera hästar. Appropå att de tycker att det är kul... När mina nuvarande hästar hade lärt sig byten i varje så ville de gärna missupfatta mig och satte på autopiloten. De bytte hej vilt i varje t.o.m på en volt.
Jag hade stora problem med en av dem som sen inte ville byta i varannat eller var tredje.
Varför inte lära ponnyn Passage? Det är ju så man förbättrar traven.

Senast ändrad:

axel skrev:
Varför inte lära ponnyn Passage? Det är ju så man förbättrar traven.

Skulle gärna göra det då hans trav inte är någe vidare. Men jag har helt enkelt inte kunskaperna :crazy: vet inte hur man gör..

DiscoveryGirl skrev:
har aldrig en försökt har en fd travare är det något som man borde lära hästen???? (vi kommer aldrig att tävla)

Det är ju isf inget den måste kunna, min ponny behöver inte heller kunna det då det inte ingår i programmen.
Men det är en jättebra övning som balanserar och lösgör, så varför inte?

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 251
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama