Träna hästen inför utställning/premiering

K

kicki13

Hur gör ni när ni tränar hästen inför en visning? Hur tränar man fram hästens gångarter?

/Kicki :confused:

Sv: Träna hästen inför utställning/premiering

Vi tränar på att ställa upp hästen, att den står still och att man kan rätta den, dvs flytta ett ben i taget så att den är lätt att korrigera.

Att träna på gångarter görs lättast genom tömkörning/ridning/körning. Jag föredrar tömkörning men det är nog en smaksak.

Att åka ut på olika ställen är bra så att hästen inte är alltför nervös/tittig när den väl ska visas.

Jag tränar min häst så jag kan ställa upp henne bra. Sedan har jag henne såpass lyhörd på mina kroppsrörelser att hon stannar när jag stannar etc. så när jag sätter fart då springer hon! Och smackar jag och "tar i från tårna" själv så gör hon det med. Dessutom om hästen gillar att visa upp sig är det ju en fördel.
Jag brukar öva trav - halt - trav så hon är alert och riktigt med. Sedan när man sätter av i fullt ös då kliver hon på bra.

Skritten brukar jag vara med och smacka och sådär när jag tränar så hon lär sig länga den lite, kan vara en fördel att ha med ett spö som man kan visa och driva lite med så de inte går och drar benen efter sig.

Senast ändrad:

Hej!
när vi tränar våra ponnier för utställning. så är det självfallet viktigt att hästen kan stå stilla. men där har du ju redan fått en massa bra tips. Men när men kommer till traven så vet alla det att det är inte lätt att hänga med en häst med bra steg i traven och speciellt inte när man ska lära dem att de ska länga. När vi tränar våra hästar så cyklar vi med dem. när man kommer upp i de tempo så att hästen håller på att rulla över i galopp så ska du hålla den i det tempot, hästen kommer på att det är väldigt jobbigt att trippa i det tempot så den börjar länga. när man kommit så långt så lär man hästen att men håller den i manen när den springer, detta är till stor hjälp när men sen ska springa brevid. för då suger man tag i manen och tar sen bara vartannat steg. lycka till! ;)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 842
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förberedelserna var inte de bästa. Strulet inför tävlingarna bekom dock inte Stumne Fyr. Han hade uppvisning i kallblodsloppet. – Jag...
Svar
0
· Visningar
60
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För en trygg och lyckad undersökning är det viktigt att hästen förbereds inför veterinärbesöket. Hetlevrade och oroliga hästar är...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
739
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II