träna hästar innan försäljning

ishorses

Trådstartare
Ni som köper in hästar och säljer, hur länge brukar ni träna hästarna innan ni säljer dom? tex unghästar och även äldre hästar..

Sv: träna hästar innan försäljning

Jag gör det mest på hobbybasis o brukar ge hästarna god tid för att kunna få ett bra o stabilt resultat. Jag både rider och kör in dem och släpper dem inte ifrån mig förrän de är ordentligt trygga och miljötränade. Jag brukar ge en sån häst ca ett år. Då har jag hästar som duger till t.ex. handikapp eller ja det mesta :)

Ska man tjäna pengar på det måste det säljas hästar kontinuerligt. Att ha häst ståendes kostar pengar och dessutom har du risken att den skadar sig och inte blir värd ett dyft.

Helst vill man ha hästarna sålda eller kund på hästarna innan de ens är köpta. Men normalt vill man ha hästarna sålda inom 3 månader i alla fall. På 3 månader hinner man göra massor i ridningen också, men då måste man ju veta hur man rider till hästar också.

Var just hos en "äkta" hästhandlare, och fick ett riktigt schyst pris på ett sto som han sade vuxit fast hos honom;) Trodde att den stått där i ett år, men det var visst bara tre månader. Han sålde oftast av hästarna inom en månad. Men han förädlar ju inte hästarna så att säga heller, utan låter de mest mellanlanda... Då sålde han ju också runt 200 hästar om året! (Köpte dock inte stoet.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 768
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 252
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 615
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 705
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka