Träna galoppombyten

N

Nela

Jag ska lära min häst att byta galopp. Är det någon som har några tips? Jag har fått tipsen att vända snävt och "hoppa" över en bom på marken. Men är det någon som har bättre förslag?
MVH
Nela:confused:

Sv: Träna galoppombyten

Prova att söka här på forumet! :idea: Det finns massor av trådar med bra tips i detta ämne :)
Hetaste tipset är dock att skaffa en bra tränare som kan hjälpa dig.

Det är ingen bra idé enligt mig iallafall, då lär sig hästen att byta genom ett litet skutt vilket kanske inte är något att sträva efter om man vill genomföra korrekta byten.

Mitt tips är att börja med enkla byten, och succesivt trappa upp det. Min häst hade det problemet att hon bytte först fram och sen bak, men det försvann när jag lärde mig att rida in i bytena i kort och samlad galopp. En annan sak som fungerat för oss är att byta från förvänd till "rätt" galopp, det är ju lite enklare än att byta TILL förvänd.

Hoppas att mitt småknasiga svar var till någon hjälp, finns ju säkert folk som har bättre koll på det här.. :)

Prova att söka här på forumet! :idea: Det finns massor av trådar med bra tips i detta ämne :)
Hetaste tipset är dock att skaffa en bra tränare som kan hjälpa dig.

Tack för tipsen. Jag ska leta runt lite..
/Nela

Det är ingen bra idé enligt mig iallafall, då lär sig hästen att byta genom ett litet skutt vilket kanske inte är något att sträva efter om man vill genomföra korrekta byten.

Mitt tips är att börja med enkla byten, och succesivt trappa upp det. Min häst hade det problemet att hon bytte först fram och sen bak, men det försvann när jag lärde mig att rida in i bytena i kort och samlad galopp. En annan sak som fungerat för oss är att byta från förvänd till "rätt" galopp, det är ju lite enklare än att byta TILL förvänd.

Hoppas att mitt småknasiga svar var till någon hjälp, finns ju säkert folk som har bättre koll på det här.. :)

:bow: :bow:

Man måste ju prova innan man säger att något är bra eller dåligt!!!
/Nela

Om du syftar på bom-bytena så har jag faktiskt testat, vilket resulterade i att hästen för det mesta bytte genom att sparka bakut.

Det kan funka bra med bom som hjälp, iaf om hästen inte är helt med på att den ska byta öht (been there done that - hjääääääälp vad ber hon mig om???? bäst jag springer härifrån så fort jag kan....)

ok. så byten över bom gör hästarna stressade?! rätt?

Jag har också börjat träna byten på min häst, i och för sig så kan han det redan men har nog förtränkt efter några år på ridskola. Så nu när vi har börjat så sker det med bakutspark och en enorm fart efter, men om man då klappar överdrivet och berömmer ordentligt så blir hästen jätte glad och tycker det är roligt att byta(säkert, det funkar! Samma sak med min tränares häst.) och slutar sparka! Bara ett litet tips sen när bytet kommer! :D

jag tycker att det är viktigt att man har en god galopp först och främst. väl balanserad och sedan så lär man hästen att byta för hjälpen. en förhålning och en ny fattning. inte metoden "välta över" från obalanserad galopp till korsgalopp. så svar: Ja, det blir ett stress moment. som kan bli svårt att rätta till och få bra.

Jag tränade mkt i skogen..:P I svängar och så..:P

ok. så byten över bom gör hästarna stressade?! rätt?

nej det var inte så jag menade.

Min blev enormt stressad och flydde i full fart när vi började be om byten (utan bom inblandad) eftersom han inte förstod vad vi var ute efter alls.
Byte över bom gjorde att han väntade bättre, och förstod att det var byta galopp han skulle göra.
Sen när han väl var med på vad det var vi var ute efter flöt bytena bättre även utan bom, även om det har tagit lång tid att bli av med flyktbeteendet.

ett jätte smart tips är att du precis innan du ska byta saktar av tll trav å sen fattar den andra galoppen. sen minskar du succesivt avsaktningarna tillslut gör du bara en halvhalt å sen byter läge på skänklarna å byter sitt ben.:) funkade mkt bra för mej :D

ett jätte smart tips är att du precis innan du ska byta saktar av tll trav å sen fattar den andra galoppen. sen minskar du succesivt avsaktningarna tillslut gör du bara en halvhalt å sen byter läge på skänklarna å byter sitt ben.:) funkade mkt bra för mej :D

För att göra en bra övning av det här sättet så kan man galoppera på en volt och sen på öppna delen av volten göra en avsaktning till trav, för att strax därefter fatta den andra galoppen och då byta volt.
Du rider då som på en 8:a och för varje gång du byter volt så minskar du avsaktningarna succesivt precis som loveemma beskriver ovan!

På en av mina tidigare ridskolor gick vi på ett ungefär till så här:

Tänk dig att du rider längs fyrkantsspåret, i galopp. Du vänder rakt över från långsida mot långsida, men på medellinjen gör du halt. Från galopp till halt alltså. Och sedan fattar du den nya galoppen, direkt från skritt ut i det nya varvet. Gör om samma sak ett par gånger, efter några gånger så gör samma sak, fast med ett par steg skritt (inte många steg) istället för halt. Sedan efter ett par gånger så blir det samma sak fast med några få steg i trav, och tillslut, i galopp.

Detta funkade faktiskt, även på gamla uttråkade ridskolehästar. Kanske det funkar även för dig :-) Lycka till!

jag har hört att man kan rida mot en vägg oxå och svänga lite skarpt åt ena hållet och då måste hästen fatta om samtidigt som man även säger åt den att göra d..

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
957
Senast: Lejd
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 324
Senast: JohannaB
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 222
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025