N
Nela
Jag ska lära min häst att byta galopp. Är det någon som har några tips? Jag har fått tipsen att vända snävt och "hoppa" över en bom på marken. Men är det någon som har bättre förslag?
MVH
Nela
MVH
Nela
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Prova att söka här på forumet! Det finns massor av trådar med bra tips i detta ämne
Hetaste tipset är dock att skaffa en bra tränare som kan hjälpa dig.
Det är ingen bra idé enligt mig iallafall, då lär sig hästen att byta genom ett litet skutt vilket kanske inte är något att sträva efter om man vill genomföra korrekta byten.
Mitt tips är att börja med enkla byten, och succesivt trappa upp det. Min häst hade det problemet att hon bytte först fram och sen bak, men det försvann när jag lärde mig att rida in i bytena i kort och samlad galopp. En annan sak som fungerat för oss är att byta från förvänd till "rätt" galopp, det är ju lite enklare än att byta TILL förvänd.
Hoppas att mitt småknasiga svar var till någon hjälp, finns ju säkert folk som har bättre koll på det här..
Man måste ju prova innan man säger att något är bra eller dåligt!!!Det är ingen bra idé enligt mig iallafall, då lär sig hästen att byta genom ett litet skutt vilket kanske inte är något att sträva efter om man vill genomföra korrekta byten.
Mitt tips är att börja med enkla byten, och succesivt trappa upp det. Min häst hade det problemet att hon bytte först fram och sen bak, men det försvann när jag lärde mig att rida in i bytena i kort och samlad galopp. En annan sak som fungerat för oss är att byta från förvänd till "rätt" galopp, det är ju lite enklare än att byta TILL förvänd.
Hoppas att mitt småknasiga svar var till någon hjälp, finns ju säkert folk som har bättre koll på det här..
ok. så byten över bom gör hästarna stressade?! rätt?
ett jätte smart tips är att du precis innan du ska byta saktar av tll trav å sen fattar den andra galoppen. sen minskar du succesivt avsaktningarna tillslut gör du bara en halvhalt å sen byter läge på skänklarna å byter sitt ben. funkade mkt bra för mej