Träna för vanlig tränare?

western_wannabe

Trådstartare
Är det någon här som även tränar med sin häst för vanlig tränare? (engelsk dressyr/hopp/markarbete o.s.v.)

Hur tycker ni att det fungerar? Rider ni annorlunda under dessa träningspass? Vad tycker ni att denna träning tillför?

Varför jag undrar är att jag funderar på att börja ta lektioner för en tränare hemmavid med min unghäst. Har inte råd att åka till min tränare lika ofta i framtiden + att det är nästan ett heldagsprojekt då det är en bit att åka, och funderar på att komplettera den träningen med att rida för en dressyrtränare hemmavid. Ska åka och titta när denna tränare håller lektion för andra för att bilda mig en uppfattning om hennes tänk, men vill gärna ha era åsikter:)

Sv: Träna för vanlig tränare?

kl

Jag gör det inte och skulle aldrig göra det heller.
Engelsktränare tenderar (Eller har, det är olika dicipliner) att ha ett annat tänk och andra åsikter, och kommer det sen en westerntränare och säger något helt annat och mer korrekt för diciplinen skapar det endast förvirring hos mig och hästen.
Tänker mig främst olika sätt att lösa problem, få hästen att jobba korrekt osv.

Och sen kan jag inte för mitt liv föreställa mig en dressyrtränare stå i mitten och kunna intstruera mig när jag rider på stång och en hand. Och dessutom vägrar jag sitta och ratta och fippla i munnen på hästen om jag nu skulle ha tränsbett.

Däremot, hittar man en öppensinnad tränare så kan man säkert få lite hjälp med t.ex övergångar osv men det känns som om det skulle bli lite hattifnattigt, t.ex om man plötsligt kommer till en del där tränaren inte kan hjälpa dig eller vill lösa det på ett sätt som inte känns rätt för dig, och andra stunden fungerar det skitbra. Jag skulle hellre lägga de pengarna på en tränare som tränar inom min diciplin och på så sätt få mer fullfjädrad hjälp.

Jag red tidigare för en tränare som undervisar i både western och engelsk ridning, skulle nog kunna tänka mig att rida engelskt för denne då h*n har inblick i bägge världar.

Red dressyr i vintras på min kille men det kommer jag inte att göra mer, han har svårt att förstå att han ska bära sig annorlunda i wstern varför han får för hög hållning. Kanske när han är bättre utbildad inom western att han kan förstå att jag rider honom på olika sätt beroende på utrustning....

Jag rider för hopptränare ibland. Jag tycker att hästen ska få sån allsidig träning som möjligt för jag vill att hästen ska vara så allsidig som möjligt och jag är också intresserad av att tävla lite i hoppning. Jag rider på westernvis i hoppningen. :laugh: Tränaren tycker inte om sättet jag rider på eftersom att han vill att jag ska rida engelskt men jag kör mitt race och är bara intresserad av att få hjälp med träningen i hoppningen. Det har funkat väldigt bra hittills:laugh:

Halloj.
Jag tränar nästan bara dressyr/hoppning med Junior och det har ju fungerat alldeles utmärkt för oss.
Jag har kommit så långt med dressyren att jag kan göra RIKTIGT fina passager och har börjat titta på piaffen.
Detta har jag gjort hela tiden, de ända tränarna jag rider för (förutom mamma då och då och cuttingtränare) är dressyr eller hopptränare.
Vem kan göra byten som dressyrryttarna? Junior har ju lärt sig byten i varje, snacka om att det blir lättare att rida western riding när man kan göra byten i varje, hästen kommer in på westernriding banan och tycker att det är SUPER ENKELT när man bara behöver göra byten i vart femte helt plötsligt.
Däremot måste man hitta RÄTT dressyrtränare.
Hoppningen är ju som sagt lite knasigt egentligen eftersom de flesta hopptränare verkligen vill att man ska "hänga" i tyglarna jämfört med vad vi gör i western, men det är samma där, gör antingen som du själv vill, eller förklara för tränaren hur du vill göra.
Junior har inga problem med att veta när det är dags att få gå av bettet och göra western, och när det är mera dressyrinriktat. Man får en fantastiskt lösgjord häst efter min egen erfarenhet.

/Emmi

Kul att höra!

Den tränare jag funderar på har ridit lite western förr har jag fått reda på, så det bådar ju gott.

Förr när jag enbart red engelskt tränade jag framförallt för hopptränare, och där var det alltid en väldigt lätt kontakt med munnen som förespråkades, och att använda sits och vikthjälper så gott det går... Hoppas denna tränare är likadan =)

ja det kan man hoppas :) Många tränare är mycket duktiga!

Jag skulle ha ridit för Otto Sebek (dressyrtränare) i sommar men det blev inställt pga få anmälda och så markerade hästen på ett bakben... jag planerar dock att rida för honom i framtiden då jag gärna vill behålla dressyr-ridandet parallellt med westernridningen.

Precis som Emmi säger är det ju viktigt att hitta RÄTT tränare som man känner att man har förtroende för och som har en pedagogik och en hästsyn som man kan ta till sig och är överens med.

Sen så handlar det ju inte riktigt om att rida western för klassisk tränare.. vill man hålla sig till enhandsfattning på stång t.ex. så är det ju bättre att rida för en westerntränare så klart! "Ratta och fippla" i munnen på hästen på tränsbett behöver man absolut inte göra bara för att man rider klassiskt...

Senast ändrad:

Jag håller med dig. Jag jobbar mina i dressyr varvat med western. Dressyren är guld värd i botten. Det roliga är ju att de westerntränare jag rider för i stort sett alltid kommenterar att jag är dressyrryttare men säger direkt att det inte är en nackdel. Jag fepplar inte med handen. Det är roligt att jobba bägge delarna och hästen blir mycket mjuk och följsam.

Jag skulle ha ridit för Otto Sebek (dressyrtränare) i sommar men det blev inställt pga få anmälda och så markerade hästen på ett bakben... jag planerar dock att rida för honom i framtiden då jag gärna vill behålla dressyr-ridandet parallellt med westernridningen.

Precis som Emmi säger är det ju viktigt att hitta RÄTT tränare som man känner att man har förtroende för och som har en pedagogik och en hästsyn som man kan ta till sig och är överens med.

Sen så handlar det ju inte riktigt om att rida western för klassisk tränare.. vill man hålla sig till enhandsfattning på stång t.ex. så är det ju bättre att rida för en westerntränare så klart! "Ratta och fippla" i munnen på hästen på tränsbett behöver man absolut inte göra bara för att man rider klassiskt...

När är nästa Otto Sebeck träning???? JAG VILL VARA MED!!!!!!!!!!!!!!
Otto är en av de dressyrtränare som lärde mig att rida när jag var liten och bodde på Gotland! jag bodde 20 minuters skrittväg från honom och red MINST två till tre gånger i veckan för honom!
Saknar honom MASSOR!!!!

/Emmi

Skoj Emmi!!!!! Han är här i Dalarna regelbundet, uppskattad av de flesta och har ett väldigt bra hästtänk överlag!

Det är klart att man kan rida för tex en dressyrtränare!! :) Duktiga tränare finns inom alla grenar och det är ju otroligt mycket bättre att rida för en duktig dressyrtränare än att man rider för en westerntränare som kanske inte är så bra bara för att det SKA va en westerntränare. :) Variation på ridningen är jätteviktigt :laugh: Jag gör allt med min lilla pålle :D

Jag VILL göra allt med min med, men innan han fattat den låga formen så törs jag inte rida dressyr, han krökte upp sig i MÅNADER efter två dressyrpass, så nu får det ligga på is ett tag!

Hoppa ska vi däremot börja med snart!;)

Nu kommer han ju upp till oss i Avesta, vet dock inte när nästa gång blir... men är du beredd att åka så är det klart att jag säger till :)

Det beror väll på hur seriös du är. Men inte kan du kalla dig westernryttare om du rider för en engelsktränare? Om jag var du och ville satsa på western skulle jag kanske åka ner en helg till tränaren och sedan ha lite att jobba på tills nästa gång ni ses, det enda är att det tar längre tid att nå dit du vill. Men det är väll inget problem?:D Lycka till

Det beror väll på hur seriös du är. Men inte kan du kalla dig westernryttare om du rider för en engelsktränare?

Jasså, jag visste inte att det var så strikt? Jag tror att det skulle kunna fungera ganska bra att träna för "engelsktränare" emellanåt. Självklart kommer ju fokus ligga på westernridningen, som jag kommer fortsätta med regelbundet, men jag kommer inte kunna träna oftare än 1-2 ggr/månaden för min tränare p.g.a. avstånd & ekonomi. Däremellan vill jag gärna hålla igång och träna hemma i ridhuset om möjlighet finns, med rätt tränare som lägger fokus på rätt grejer...

Jag tränade f.ö. en del för westerntränare med min gamla hopphäst emellanåt, och det funkade bra trots att det var hoppning jag egentligen satsade på, men jag fick mycket hjälp med markarbetet och lyhördheten hos hästen... Men jag var fortfarande en hoppryttare i mina ögon...

Väntar hoppfullt på fler åsikter och tankar:)

Det är väl ändå att ta i?????:eek:

Såvitt jag vet så tävlar docskingcalibar inte bara western och det är nog en av de mest seriösa westernryttare jag vet! :love:Dessutom framgångsrik inom alla grenar.

Hur seriös man är hänger INTE ihop med att koncentrera sig på en disciplin, snarare tvärtom, ifall man seriöst tränar alla grenar.

Självklart kan du rida för en annan tränare. Jag red lite bomträning för en hopptränare ett tag med min häst och jag har även prövat centrerad ridning. Hopptränaren ville att jag skulle rida med mycket stöd i munnen hela tiden och det kändes lite konstigt att inte få ge eftergift ordentligt men hon var mycket lyhörd för hur jag ville rida och hjälpte mig utifrån vår träning och vad jag ville uppnå med bomträningen. När jag red centrerad ridning sa den instruktören klart och tydligt att hon endast kunde hjälpa mig med sits, balans och sånt och det var ju just därför jag red för henne så det passade mig utmärkt.

måste man träna för westerntränare för att kalla sig westernryttare??? det låter rätt dumt i mina öron!! Det viktiga är väl ändå att man tränar för en duktig tränare som hjälper en att uppnå dom mål man har med sin ridning och som gör ridningen rolig och för både häst och ryttare och även att man utvecklas och verkligen får tänka! :laugh: När jag tävlade dressyr tränade jag för peter ljungberg och det funkade kanon och jag kallade mig ändå för dressyrryttare :laugh:

Ja skit också... undrar vad man är då...? När man varken är dressyrryttare eller westernryttare? Skogslallare kanske? :confused:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 571
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 407
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 776
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka