Träna för vanlig tränare?

Sv: Träna för vanlig tränare?

Ja, vad ska man kalla sig tro utan att trampa nån på tårna... :angel: Jag har en quarter som jag tänkt rida western på men jag rider även engelskt på flera av våra hästar och tävlar det oxå. Variation gör en till en bättre ryttare tycker jag :D

Jag får väl bli en korsningsryttare :p:laugh:

Säger bara "Ray of Light" ... dressyr, hoppning, boskaps- och ridklasser i western samt galoppör...Står i LR, senaste numret...Läcker häst!!!

Hej.
Det var kanske lite långt bort från mig :) jag bor ju nära Göteborg.
Men nästa gång du ser honom kan du väll hälsa från mig?

/Emmi

Det beror väll på hur seriös du är. Men inte kan du kalla dig westernryttare om du rider för en engelsktränare? Om jag var du och ville satsa på western skulle jag kanske åka ner en helg till tränaren och sedan ha lite att jobba på tills nästa gång ni ses, det enda är att det tar längre tid att nå dit du vill. Men det är väll inget problem?:D Lycka till

Vad kallar du mig för då?

/Emmi

KL: ja du aghnes..själv är jag väl då oseriös på alla områden:)

Jag har två stora hästar som är dressyrhästar(fast rids med westernutrustning vid uteritter)och en liten QH som jag lär mig western på o förösker lära att trav är en fin gångart:)

Umgås mest med westernfolk,åker mest på deras tävlingarav olika orsaker,tävlar lite western utan att ha ettenda seriöst menat ben i kroppen med det,bara för att det är kul,har vunnit trail med min DRESSYRHÄST,är inte speciellt mjäkig men när docskingcalibar visade upp sin freestyleritt på HC,då kom tårarna.

Inte för att det var så himla gulligt eller seriöst,utan fr att det var så förbaskat bra och korrekt ridet,även passagerna att det bara inte -gick-att hålla emot.

god ridning har inget namn.

själv är jag dressyr och lite westernryttare ,och har varit på synnerligen seriös nivå i dressyr.
Numefra är enda gången jag är seriös då jag tränar andra.Och där hjälper jag allt som rör sig på 4 ben o gör en del insatser även för westernryttarna,tex skärper upp hästarna för osynliga hjälper.

Grunden anser jag är densamma för alla hästar och jag önskar att fler dressyrrttare vågade ta ut sina hästar på små westerntävlingar eftersom det är mindre press o prestige där o en himmelens massa saker de kan vänja sig vid.Dessutom är det -alltid- mer priser än på en dressyrtävling i lägre klasser.Jag har alltid kommit hem med massa roliga o användbara saker.
Kanman kombinera western o dressyr o luyckas umgås i båda lägren så lär man sig mycket o har skitkul.

Grunden anser jag är densamma för alla hästar och jag önskar att fler dressyrrttare vågade ta ut sina hästar på små westerntävlingar eftersom det är mindre press o prestige där o en himmelens massa saker de kan vänja sig vid.Dessutom är det -alltid- mer priser än på en dressyrtävling i lägre klasser.Jag har alltid kommit hem med massa roliga o användbara saker.
Kanman kombinera western o dressyr o luyckas umgås i båda lägren så lär man sig mycket o har skitkul.

Det är så jag tänker oxå! Har ridit msv dressyr men vill vidga mina vyer lite. ;) Har köpt mig en quarter som jag drömt om i några år och kommer att tävla westerngrenar på honom men... jag kommer inte sluta rida dressyr för det. Tanken är att han skall kunna tävlas både dressyr, western (och hoppning på lite lägre nivå). :laugh:

KL: ja du aghnes..själv är jag väl då oseriös på alla områden:)

Jag har två stora hästar som är dressyrhästar(fast rids med westernutrustning vid uteritter)och en liten QH som jag lär mig western på o förösker lära att trav är en fin gångart:)

Umgås mest med westernfolk,åker mest på deras tävlingarav olika orsaker,tävlar lite western utan att ha ettenda seriöst menat ben i kroppen med det,bara för att det är kul,har vunnit trail med min DRESSYRHÄST,är inte speciellt mjäkig men när docskingcalibar visade upp sin freestyleritt på HC,då kom tårarna.

Inte för att det var så himla gulligt eller seriöst,utan fr att det var så förbaskat bra och korrekt ridet,även passagerna att det bara inte -gick-att hålla emot.

god ridning har inget namn.

själv är jag dressyr och lite westernryttare ,och har varit på synnerligen seriös nivå i dressyr.
Numefra är enda gången jag är seriös då jag tränar andra.Och där hjälper jag allt som rör sig på 4 ben o gör en del insatser även för westernryttarna,tex skärper upp hästarna för osynliga hjälper.

Tack :)
Jag blir så glad när folk ser att det jag och junior gör är bra (men mest KUL)
Du skulle se hans passage nu :) Den är 100% bättre nu :)

/Emmi

Jag tränade och tävlande mitt Paintsto i både hoppning och dressyr för att få en så allsidig träning som möjligt. Det var inga problem alls och min dressyr tränare var åt det akademiska hållet, där är grundtanken den samma som i western förutom att formen ska vara en aning högre. Inom westernridningen tränar man ju "upp" hästen i en högre form och på sin bakdel, för att "släppa" ner den i en lägre form och ha den kvar på sin bakdel.
Ett exempel på att man kan kombinera många typer av ridstilar är väl Ray Of Light. Bifogar en liten text här

Ray of Light – Sveriges mest mångsidiga häst?

Att Painthästen är en mångsidig ras är välkänt. Nu ska ni få läsa om en häst som fått
chansen att också visa det. Han tränas och tävlas i såväl dressyr som western och hoppning.
Dessutom anlitad som uppvisningshäst, fotomodell och avelshingst. Lasse Åkerströms
painthingst Ray of Light är förmodligen landets mest mångsidiga häst – alla kategorier.
För några år sedan vann de WRAS Championatet i boskapsklassen Team Penning,
i år debuterar han i 1,20-hoppning!

mer att läsa om honom finner ni på http://www.paintinfo.se/

Kanske det är något att satsa på nu när PAC finns.:laugh:
Ha en bra dag, nu ska jag till stallet och träna med min åring:D
/Tasoom

Det är det här jag menar.Jag önskar att det var betydligt fler välridna westernhästar ute på även dressyrbanorna(för visst vill vi slå fördomsfulla dressyrtanter liiite på fingrarna?:) )
En av de finaste komlimanger jag kan ge ett westernekipage(fast de flesta verkar tro att jag svär åt dem;) ) är at "ska du inet visa den där på dressyrbanan lite?"
Jag har lyckats övertyga en del om att dels så är dte ju meriterande för hästen att kuna gå olika discipliner,dels är dte bara bra för qh (tex) kompakta muskelfibrer at få sträcka ut på sig ordentligt och öka genomblödningen och rörelseomfånget.

Och kan dressyrryttarna tex lära sig något om hur westernfolk hanterar sina hästar så vore -mycket-vunnit,ffa säkerhetsmässigt.

Instämmer med föregående talare :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 571
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 407
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 776
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka