Träna fast inte 100% igång?

lakrits

Trådstartare
Jag vet inte om jag ställt denna fråga förut och då får ni ursäkta....får skylla på att åldern börjar ta ut sin rätt :p.

Jag har nu ridit min pojke sen september 07 men skrittade enbart de fyra första månaderna. I januari började vi trava lite smått men det är först nu den sista månaden som vi travar mer "regelbundet" under ett ridpass.
Han har ingen jättekondis och saknar fortfarande en hel del muskler men det går framåt ;).

Förhoppningen är ju att komma ut på lite D tävlingar nu under året och meningen är att debuten ska bli 1 maj, men då bara WoT klasser.

Även om vi inte är igång till 100%, kanske 40%, kan man åka iväg och träna ändå?

Vi skrittar ju mest som sagt med lite trav och han går ganska OK i form men det finns ju andra saker vi kan behöva träna på.

Ni som är tränare eller liknande,,,tycker ni det är OK om nån kommer till er med en häst som inte är helt igång eller vill ni att hästen ska orka med ett "riktigt" pass?

Jag som ryttare/ägare förstår att det är upp till mig vad jag vill betala för men vill veta om det är "lönt" att åka.

Sv: Träna fast inte 100% igång?

Jag tycker absolut att det är lönt att åka på en lättare tävling. Dels så ser du hur hästen reagerar och dels så får ni mera rutin. Ut med er.

Mycke av tränandet sker ju i skritt så varför inte. Grunder lärs ju inte in i värsta galoppen så han ska nog klara av det :)

jag håller med de andra. Åk ut och prova! I värsta fall får du väl stryka dig om hästen din inte orkar :) Lycka till!

Jag är inte tränare, men rider för tränare regelbundet. En duktig och seriös tränare anpassar träningen efter ekipaget. Jag har varit med på träningar med hästar som inte varit i perfekt kondition och då har jag dels talat om det och så har min tränare även märkt det och låtit hästen vila så mycket som behövts. Jag tycke ändå att jag kunnat få ut mycket av dessa träningspass.

Såklart du ska träna, som någon annan sade en duktig tränare ser ju vad du o hästen klarar av o lägger upp lektionen efter det.
Lycka till!

Ni som är tränare eller liknande,,,tycker ni det är OK om nån kommer till er med en häst som inte är helt igång eller vill ni att hästen ska orka med ett "riktigt" pass?

Nu är ju jag ingen tränare som bekant men undar vad det är för en slags träning som du har tänkt att åka på?

I vissa fal krävs det ju att hästen har den kondition som krävs för att orka med "huvudet" och inte tappa greppet pga att den har nog med att andas!:D

Annars håller jag givetvis med alla andra!

Nja......Om du ser det som att hästen skall få lite vana på att komma ut och uppleva andra miljöer,då är det ok.
Men att komma med en häst som inte har kondition och börja träna,det är inte någon vidare bra ide.Det är nog ett av dom vanligaste felen som begås,för blir hästen trött så känner den olust.Det kan innebära att man får problem i stället,vilket inte är meningen med träningen.
Det är väldigt lätt att överanstränga hästen specielt om det fungerar bra på träningen.Konsten att träna en häst är att ta det lungt när det går bra.

*kl*

Jag svarar alla på en gång ;).

Att tävla en eller två WoT klasser klarar han av och än har vi ju lite tid på oss till dess så det ska nog gå bra.

Det jag menade med träning var om man som tränare vill att hästen som kommer ska vara i såpass kondis så man kan rida i trav och galopp en del under passet.
Även om jag kan lära min häst grunderna själv så är det alltid bra att ha nån som står vid sidan av och kan hjälpa.
Med min andra häst har jag bara tränat 3 gånger under 3 års tid sen jag började med westernridningen, resten har jag gjort själv.

Med den nya vill jag att allt ska bli så bra som möjligt från början då jag själv vill utvecklas som ryttare samt att jag har mer förhoppningar om framtiden (kanske inte stora tävlingar) som jag inte kunnat ha med min andra häst.

Att man ska det lugnt med träningen och gå sakta framåt vet jag för jag har fått gå varsamt med båda mina hästar, av olika anledningar.

Tack för era inlägg :bow:

Jag har varit iväg på träningar även att min häst inte är i någon topp kondis. Och det har gått jättebra. Tränarna har anpassat träningen efter vad han orkar. Den senaste gången så började vi med galoppen, men annars har det varit trav, lite övningar med bommar, gå i hög form ett tag och sen sträcka ut i lägre. Lektionerna är normalt en timme, men har lektionen gått bra eller att han är trött så har vi slutat tidigare.
Så det är nog inga problem för dig att börja träna!

det är absolut bättre att åka iväg på träningar "för tidigt" än "för sent".. en bra tränare ska ju kunna hjälpa dig att lägga grunderna på rätt sätt så att du får en bra och stabil grund i din hästs utbildning!! Kan man inte träna kroppen får man la träna skallen..

På en yngre outbildad häst är det väl för gudarsskull inga galoppjobb i 45 minuter man håller på med så Ut och träna och Iväg på tävling med dig! Ju mer, desto bättre och Framför Allt Ha roligt!!!

Lycka till!!

Tack för ditt råd....då ger jag mig iväg :D

Outbildad är han men ung...nja..han är 14 :D;)

jajaja, dom kan la vara unga i sinnet för det? ;)

Grönisar får man nästan tänka på som unghästar när man jobbar dom ^^ förutom att dom inte har det där "valpfjanterifjutt"stadiet där hjärnan är mindre än kroppen och saker inte riktigt blir som dom tänkt sig..

:bump::bump:

Det är Bra, jag är Övertygad ;) Skulle inte vilja påstå att "mina" pållar beter sig efter sin ålder heller.. finns en länk i "Bilder från Paxinarions gård" där du kan se såväl tanten på 17 som gammelgubben på +20 och "medelålders"bruttan på 7 leka rövare ^^

min tant kan fortfarande unghästa till sig när man rider.. Så vissa hästar växer nog aldrig upp ordentligt! :)

Samma sak med dotterns 27 åriga ponny. Raca och rulla varje morgon ingår i rutinerna numera.

Fråga tränaren först, vad den anser... Då är tränaren förberedd på er kondition och kan planera passet och övningar efter det! Så gjorde jag...

Jag var tom. på clinic med min unghäst när jag var gravid och hade så ont i magen (mensliknande smärtor) att jag inte kunde sitta ner... Men jag red lätt i stället ;) Och tröttade inte ut min unga häst som inte heller byggt upp någon direkt kondition... Allt gick toppen!

Och som någon skrev, en bra tränare kan anpassa träningen efter ekipagets kapacitet oavsett om det gäller kondition eller kunskapsnivå!!!

*lycka till*

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka