Trampat sig med brodden?

Lycanthrope

Trådstartare
Min häst har trampat sig med brodden på höger bakben, på framsidan ovanför hoven.
Det är reva på kanske 6-7 cm, inte så djup.
Det översta skinnet är bortskrapat, ca 1/2 cm brett. Det rinner inget blod men det blir rött när man torkar av det.

Jag har gjort rent och sprayat sårrengöring.
Är det något mer man kan/bör göra?

Rider ni när ni har något sådant på eran?
Han ömmar lite när man rör i närheten men haltar inte och är inte svullen eller varm runtom.

Om han inte har brodd åker han skridskor i hagen. :angel:

Sv: Trampat sig med brodden?

Jag skulle inte göra mer än så, och rida som vanligt så länge han inte haltar. Onödigt att kladda med ett sånt sår, undvik salvor till exempel och låt det vara om det är torrt och fint.

Sv: Trampat sig med brodden?

Köp skalpers och dra på när du rider så slipper du att det händer igen. Håll rent bara så är det ingen fara, bara att rida.

Liknande trådar

Hästvård min häst lyckades få ett relativt djup sår på sitt ena bakben. jag är väldigt dålig med hästanatomi men såret sitter (Satt) på...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: _jeanette
·
E
Hästvård Min häst har ett litet sår, ungefär som min lillfingernagel, på utsidan av höger bakben, ungefär tio centimeter ovanför kotan, som...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: valtýr
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 923
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar