Trampar ner för mycket i ena stigbygeln

S

Skuggabaldur

Funderade fram och tillbaka om jag skulle lägga den här på Dressyr eller här eller kanske nån annanstans, men det blev här - hoppas det är rätt.

Jo, jag hade en period ett tag då jag trampade ner i höger stigbygel för mycket - liksom tog spjärn i den. Hade aldrig varit så förut, men då hade jag istället stolsits. När jag äntligen blev av med den, kom så detta problemet.
Höll på och filmade för att se hur det såg ut och tränade och försökte vara medveten om det hela tiden. Och det försvann faktiskt till slut. Men sen blev det en period då sadeln inte passade och jag letade efter ny. Under den tiden red jag barbacka enbart och fick mycket bättre balans och satt rakt och bra och allt.
Men så har jag nu för ett par dagar sen fått hem en ny sadel som jag provar - och problemet har kommit tillbaka :eek: ! Nu har jag en tendens att spjärna emot i stigbyglarna och mest i höger då. Inte i skritt utan mest i tölten. Och även traven när jag rider lätt.
Så vad sjutton gör man? Rida utan stigbyglar är ju bra, men det verkar ju nu som att det här dyker upp när jag har fötterna i ett par stigbyglar just. Inte annars.
Nu har det ju gått ganska kort tid och jag får väl ge det lite mer tid. Lyckades ju bli väck det förra gången. Men vet ni några bra övningar? Nån som har samma problem? Kan tillägga att jag är både högerhänt och "högerbent".

(Suck, som vanligt har jag lyckats skriva lite väl långt...:crazy: :D )

Sv: Trampar ner för mycket i ena stigbygeln

Funderade fram och tillbaka om jag skulle lägga den här på Dressyr eller här eller kanske nån annanstans, men det blev här - hoppas det är rätt.

Jo, jag hade en period ett tag då jag trampade ner i höger stigbygel för mycket - liksom tog spjärn i den. Hade aldrig varit så förut, men då hade jag istället stolsits. När jag äntligen blev av med den, kom så detta problemet.
Höll på och filmade för att se hur det såg ut och tränade och försökte vara medveten om det hela tiden. Och det försvann faktiskt till slut. Men sen blev det en period då sadeln inte passade och jag letade efter ny. Under den tiden red jag barbacka enbart och fick mycket bättre balans och satt rakt och bra och allt.
Men så har jag nu för ett par dagar sen fått hem en ny sadel som jag provar - och problemet har kommit tillbaka :eek: ! Nu har jag en tendens att spjärna emot i stigbyglarna och mest i höger då. Inte i skritt utan mest i tölten. Och även traven när jag rider lätt.
Så vad sjutton gör man? Rida utan stigbyglar är ju bra, men det verkar ju nu som att det här dyker upp när jag har fötterna i ett par stigbyglar just. Inte annars.
Nu har det ju gått ganska kort tid och jag får väl ge det lite mer tid. Lyckades ju bli väck det förra gången. Men vet ni några bra övningar? Nån som har samma problem? Kan tillägga att jag är både högerhänt och "högerbent".

(Suck, som vanligt har jag lyckats skriva lite väl långt...:crazy: :D )

Oftast så sitter inte denna sortens problem i själv foten som spjärnar ner i stigbygeln utan längre upp i kroppen. Snedhet. Snedheten är oftast inte att man lutar åt ett håll utan snarare en vridning i kroppen.

Kanske ställer du dig i en riktning och viker dig i midjan, vilket kan leda till att ditt bäcken glider över i sadeln och därmed så tar du mer stöd i en stigbygeln. Be någon att rida rakt bakom dig och se på hela din kropp. En instruktör som står i mitten av ridbanan kan ibland stå på fel plats för att se sådana snedheter.

Att bli medveten om hur man använder sin kropp är oftast lösningen till denna sorts problem. Det handlar INTE om att man är sned i sin kropp utan att man liksom man kanske är högerhänt är bekväm med att använda en sida mest.

Se min avatar där jag som 11 åring red i full rulle på min stora fjording. Alltid i skogen och utan instruktör. Här lät jag min vänstersida vänja sig vid att hänga över lite och min kropp att öppna sig till vänster. Det skulle ta många år som vuxen ryttare att få bukt med dessa ovanor. Men min stora häst märkte ju givetvis inte av den lilla fluglort som jag då var på hans rygg. Annat blev det med hästarna när jag blev vuxen.

Hälsning Maja

Sv: Trampar ner för mycket i ena stigbygeln

Tack för svaret:) ! Ja, det är nästan det jag misstänkte att det sitter högre upp i kroppen. Men idag red jag ett bra tag i alla gångarter och hade inte minsta problem med att jag trampar ner för mycket... Kanske bara var något kortvarigt just i samband med att det var ovant att sitta i en sadel igen.
Men jag ska tänka på det du skrev, så det inte kommer tillbaka igen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 790
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama