trampar luft

malinsky

Trådstartare
Är lite diskussionssugen, men hittar inget kul just nu.. :angel: :D så ego som jag är så startar jag en tråd ang hästar som är som min - går gärna uppåt och trampar luft i stället för att gå framåt i vissa lägen.

Vad är det jag vill ha input på då? Jo, jag har hört från vissa att jag kommer "att ha nytta" av detta senare när han blir starkare. I traven tex så paddlar han på och som sagt, trampar luft.. i galoppen kan han gärna bli vääldigt rund och går uppåt, i stället för att gripa framåt innan han blir avslappnad, lösgjord och "genom kroppen".

Kan jag ha nytta av det, eller stjälper det?

Är det inte skillnad på högre grad av samling och en häst som gärna går uppåt i rörelserna? Är det "bensprattel" kontra "riktig samling"?

Hur ser ni på det?

Sv: trampar luft

Det låter precis som min kära hingst som jag red flera år, han var stor och vinglig i kroppen och rörde sej som du beskriver innan han fick mer muskler så han kunde hålla ihop sin kropp och orkade mer.

"Paddla" var exakt vad han gjorde:rofl: Kändes som om han föll isär när jag bärjade rida (han var ganska otränad då).

Men när han fick ihop sin stora kropp sen, så att han satt ihop istället för att falla isär, så fick han en helt fantastisk gång, en trav långt utöver vad fullblod brukar ha, men SVÅR att sitta på var han. Det tog nog nästan ett par år att kunna sitta i den traven:angel:

Galoppen känner jag också igen, det första fullblodet som jag inte fick att galoppera FRAMÅT, ens ute, han hade precis som din höga runda språng, men inte framåtgripande. Lite gunghästvarning.

Det kom med tiden det också, jag fick lära honom att galoppera på vilket han inte var van vid då, han stod emot t o m, fast jag drev på honom på sandvägarna. Jag jobbade med just att länga sprången,
genom att galoppera mycket ute och trycka fram honom i längningar. På ridbanan måste han få platsen att galoppera framåt, inte tas tillbaka utan ridas framåt. Sen kom galoppen med styrkan. Han hade väldigt fin galopp, spänstig och rund.

Jag tror alltså att det är en fördel om din häst väl får styrkan att hålla ihop sej och arbeta mer genom hela kroppen. Det blir mer luftig trav och bärig rund galopp om han väl får ihop sej själv.

Åh, det här var en tråd för mig. Jag fyller på och undrar hur ni tränar en sån häst som antingen trampar luft eller, när man försöker rida fram ur det där, blir lång och flack och ramlar framåt i övertempo...

T är svår att sitta på för han lätt får spänningar i ryggen då jag tex är ur balans och inte "håller min position" vilket jag kan göra ngr steg åt gången :eek:

Samtidigt tycker jag att det är svårt att känna, då han har långa ben och han rör sig ju ändå framåt, men inte tillräckligt.

Men kul att läsa om hingsten :D Det känns lovande inför framtiden (vägrar använda vanliga gladsmilien)

Kan bara svara för hur jag gör med min egen.. övergångar, övergångar och övergångar!! (skulle behöva rida mer övergångar, är lite dålig på det)

när den går fram för mycket, bryt av till skritt och ta trav igen och rid fram och fånga upp/bryt av innan den rusar igen. Då det handlar om brist på styrka för min egen så är nog konceptet att stärka pållen.

Vad säger den/de du tränar för?

Jag har flyttat från min tränare och inte hittat någon ny :cry: (Eller jo, enstaka lektioner har jag provat för andra här men då har det mest ridits skolor i skritt..) Men min "gamla" tränare var väl inne på liknande saker som du - tex samla några steg, släppa fram och ner, samla några steg igen, osv. Och då kunde vi få till riktigt fin trav ibland. Men det är så svårt nu när jag harvar runt själv, då blir det ofta spring eller studs på spänd häst... Så det vore roligt att höra hur ni andra tränar, så kanske jag får lite inspiration.

Min lånehäst har de tendenserna. Stor gång som tyvärr går för mycket uppåt vilket kan sluta i spektakulära framben men med dåligt tramp bak och dåligt samband genom ryggen.
Det viktigaste för mig är att göra det lätt för henne att tänka och bjuda framåt och kunna bli lösgjord genom ryggen så att det går lätt att trampa under sig bak. Jag rekommenderar också att rida lätt så länge hästen tänker för mycket uppåt just för att inte störa ryggen och bryta sambandet.
För mig fungerar det bra att redan i skritten se till att hon trampar på ordentligt och kan ta stödet längre fram så att hon verkligen tänker framåt. I traven har hon en tendens att bli lite på bogarna när hon väl börjat tänka ordentligt framåt så det får jag lösa med många halvhalter och övergångar. Hon är inte nog stark och behöver därför stöd av min kropp och sits, jag kan hålla henne i mycket bra form korta stunder genom att använda en "samlande" sits både i lätt- samt nedsittningen. Det är en ren styrkefråga att lära hästen sätta under sina bakben och arbeta aktivt, de orkar inte så långa stunder på banan utan man får stärka dem eftersom ute i skog och mark med klättring etc.
Några hållpunkter; låt inte den uppåttänkande hästen krulla ihop sig och bli kort i halsen utan få en stadig kontakt i munnen något längre fram än vad hästen skulle önska, inbjud till att den verkligen trampar på framåt aktivt, blir den lite på framdelen så hjälp den med halvhalter och din sits, gör det inbjudande att höja ryggen och koppla ihop sambandet genom att rida lätt tills hästen är stark nog att bära sig bättre.

Jag har sett många hästar med mycket bra gång som har det här problemet, säkert ett sorts försvar. Det tar längre tid för en häst med mycket gång att bli stark, har du väl fått styrkan så är nog det här problemet som bortblåst!

Åh, det här var en tråd för mig. Jag fyller på och undrar hur ni tränar en sån häst som antingen trampar luft eller, när man försöker rida fram ur det där, blir lång och flack och ramlar framåt i övertempo...

Jag red mkt övningar för att stärka på olika sätt, och samtidigt lösgöra. Mkt övergångar. Mkt ute i skog o mark och mkt galopp ute, bla i backar, inte branta utan vanliga backar med lagom lutning, försökte hålla ihop mellan hand o skänkel och få honom att länga sprången utan att falla iväg.

Allmännt stärkande övningar annars, klättra osv. Trava längre sträckor och vara noga med takten i travarbetet.

Tror du kan har mkt nytta av det senare, men de kommer såklart krävas mkt jobb.

Förra ponnyn stämmer bra in på din beskrivning, paddlar i traven och det går mest uppåt i galoppen. Hon har gått som ridskolehäst innan, med gummisnodd på lektion och var av den anledningen super kort, hög och avknäppt i nacken.

Lösningen på detta blev att rida i mycket låg form och förstås framåt. Det var väl nästan det enda jag gjorde de första 1-2 åren ( Jag var inte så duktig på den tiden, kan ju tänkas att de skulle ha gått snabbare om jag fick börja om med henne nu)

Men hon blev iaf eftersom allt mer framåtgripande i sina rörelser. Hon hade även enormt lätt för samling i galoppen. Gjorde alla rörelser där mycket bättre än i traven. När hon blev sådär stampig igen så var det bara att lägga ned henne, rida där några varv sen så kunde man jobba samling igen, men hon var ju otroligt befäst med den låga formen då.
Sen hann jag aldrig få till ökningarna på henne, där sken padlandet igenom i traven och i galoppen tog hon inte för sig riktigt.

Det är ju tyvär svårt att utbilda sig själv sammtidigt som man ska utbilda hästen, det tar låg tid och vips så är man 18.
Men under de år jag hade henne så fick hon jätte mycket beröm på tävlingsbanorna för sina gångarter iaf:D

Så jag tror att det är bara att kämpa på, det kommer vara till din fördel tillslut.

Egentligen är detvälmer en reaktion än en egenskap.

Till och med framtunga Nordis tänker uppåt framtill - om jag inte släpper upp på mitten.

Seda är väl en del hästar lättare fram än andra.
Det är väldigt lätt att på en miljard sätt blockera hästens rörelse framåt - och då går den gärna uppåt

Nja, han uppvisar samma även vissa gånger i hagen och då bromsar då inte jag iaf

Håller man honom går han jämt så.. men detta kommer ofta när han är spänd - vilket han lätt blir. Det finns många hästar som tänker uppåt och har väldigt (lite för mkt för att det ska vara enkelt för dem) luftiga rörelser i sig naturligt utan att någon ska bromsa fram. Vilken häst som helst går väl uppåt om ingen annan utväg finns

Senast ändrad:

låter nästan som hästen har dålig framåtbjudning bara?

Nja, dom kan ha det mer eller mindre naturligt också, i sin hållning och rörelsemönster. Hingsten hade varit välriden förr men ridits ett tag av en tjej som var rädd och höll honom hårt och förstärkte hans "naturligt" höga huvud (hingst = måste hålla koll:cool:) samt långa ben som rörde sej mycket och det blev då uppåt. I kombination med att musklerna förfallit och han satt inte ihop i kroppen.

Irländare kan ha den hållningen, vår irländska ponny var svårriden pga sin byggnad. (många sätter ju graman på dem:crazy: = ännu värre) Jag tänkte att den kan vara gamla inkorsade irländska vagnshästar kanske:rofl: Höga lyft och hög nacke, vilket hon hade redan vid 1½ då vi köpte henne och hon bara gick i hagen.

Så det är olika, varför hästar rör sig så. Men visst går det att avhjälpa och det är ju ryttarens uppgift.

Nja, han uppvisar samma även vissa gånger i hagen och då bromsar då inte jag iaf

Håller man honom går han jämt så.. men detta kommer ofta när han är spänd - vilket han lätt blir. Det finns många hästar som tänker uppåt och har väldigt (lite för mkt för att det ska vara enkelt för dem) luftiga rörelser i sig naturligt utan att någon ska bromsa fram. Vilken häst som helst går väl uppåt om ingen annan utväg finns

Ja som vår ponny ( som bokstavligt gick så mycket uppåt att hon exploderade om ryttaren höll hårt) och även hingsten men han var rent fullblod. Vid spändhet mycket värre, absolut.

Men som du beskriver det - så rör sig ju en häst som är låst i ryggen.
och självklart hamnar ju hästar med dålig exterör där väldigt snabbt av sig själva.

Det är ju samma diskussion som i diskussionen om Nordisars lämplighet som Dressyrhästar, men då jag skulle vilja säga att din ras är mindre olämplig än min :D

Också samma diskussion som den om barockhästar.

En modern halvis (som jag fått lära mig att det heter) hamnar ju rätt nästan av sig själv (men bara nästan) medan andra med mindre gynnsam exteriör hamnar fel av sig själva.

En sådan häst behöver ju mycket hjälp - och reagerar på minsta ickehjälpsamhet/ickeföljsamhet från ryttaren genom att blir spänd - och då trampar den luft.

Ja, visst blir det så när han är inte "genom kroppen" men också annars. Han försvarar sig genom att gå uppåt.. hela han är lixom lagd att när allt inte är optimalt - så flaxar benen i luften i stället för att gå fram, ÄVEN fast vägen fram är fri, så väljer han att veva lite mer. Nu är han starkare, han kommer lättare "genom kroppen" (jag har börjat lära mig lite) men hela han är ändå som "person" som väljer uppåt istf framåt..

Tänker på en boxer jag kände förut, han är dessvärre i hundhimlen nu.. När han sprang, galopperade på så tog han i, och jobbade och kämpade och hela hunden sprang med mycket aktion uppåt och han tyckte nog att det gick jättefort ;) Men han gjorde av med lite "onödig" energi på att ha stooooora runda rörelser istf att "gripa framåt" mer. Det är snarare så jag menar..

Min pålle har ju också en hel del hackney och saddlebred i sig som är avlad för att just röra sig stort och luftig - tror knappast att de är avlade för att ha låsningar i ryggen, eller får de hästarna lätt låsningar är det därför de rör sig som de gör?? :eek:
;)
(har ju lixom ingen aning...)

I mitt djur sitter problemen i regel i bristande rakriktning, en manke som tänker bakåt, en nacke som tänker bakåt och ibland även en ryttare som inte släpper fram rörelsen.

Får jag koll på halskotpelaren och manken brukar ofta hästen lossna på något sätt. Men jag vet ju inte om det eg är den springande punkten, kanske får jag bättre koll på hans bakben (men jag tror att det är halskotorna och manken?)... Visst blev du klokare? :D

Övergångar är säkert jättebra, men för mig har de inte funkat så bra på mitt problem. Det kan givetvis bero på den ökända sjukdomen SIS, d v s jag har gjort fel, men det kan också bero på hur hästen är riden innan. Har hästen skaffat sig mentala hack?

Nej, jag tror inte det... han har snarare blivit mkt bättre. (fast det kanske är just mentalt hack som du skriver!!!!?!?!?)

Det jag funderar över är hans framavlade exteriör och "hur han ska röra sig" mkt sprattel, och han försvarar sig genom att gå uppåt/orkar inte gå fram/är inte lösgjord/det ligger naturlig för honom

Det jag funderade över var vissas kommentar att jag skulle komma att ha nytta över hans lätthet att just gå uppåt.. i kombination med framåt blir det väl luftiga rörelser, men till just samling :confused:
Snarare i de banorna...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 782
Senast: Leoni
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Dressyr Nu kommer det ännu en sån där idiotfråga från mig :crazy: Försöker rida ut på lillkillen så mycket som möjligt. För att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka