Trampar av sig skorna!

N

NinaIsabell

Hästen min trampar av sej skorna ideligen! :crazy: Ngn som har/haft häst med liknande problem???
Nån som har ngt tips? Finns det ngra skor som är mindre lätta att trampa av??

Har beställt tid med en ny hovslagare (mkt duktig) till veckan, ska bli mkt intressant och se om avtrampningen beror på skoningen eller hästen......

Sv: Trampar av sig skorna!

Min häst var lika "duktig" på att trampa av sig sina skor innan jag fick tag i en hovslagre som "löste" det!Hoppas att det blir bättre när du har ny hovslagare då det blev det för min del.Lycka till!

Ok det är precis det jag hoppas på!!

Om du använder sökfunktionen kan du få en massa tips och synpunkter från MASSOR med människor med samma problem som du.

Lycka till!

Jag skulle gissa att du behöver en ny hovslagare. Är sällan så att hästen rör sig så att skorna åker av, har nog aldrig varit med om det faktiskt.

Kanske har din nuvarande hovslagare ansett att din häst behövt en strl större på sina skor, av ngn anl...

Då är det ju genast lättare att trampa av dem...
Eller så har din häst häst ett litet övertramp, då kan du prova att sätta på ett par boots, i synnerhet i samband med nyskoning, tills skorna har "satt" sig lite...

Hör efter med den nya hovslagaren, och den gamla...samla åsikter, synpunkter, funderingar....

Då kan du säkert komma fram till vad det beror på vad det gäller din egen häst, med bas utifrån vad du själv känner till om hästen.

Min häst tappade skor HELA tiden förr, tills vi bytte hovslagare. Nu tappar hon max en sko på en tvåårsintervall..
Hon har alltid haft helt vanliga KW järnskor runt om, så även nu, så jag är bombsäker på att det var den förra hovslagaren som skodde henne fel helt enkelt, inte att det är fel på skorna eller hästen.

Se bara upp för att hovslagaren inte skor på tok för trångt bara för att hästen inte ska tappa skorna. DET gillar jag inte! Mitt ena sto tappade ofta skor när hon var mellan 5-7 år och ännu lite valpig, hon såg inte riktigt vart hon satte fötterna tror jag. Nu är det problemet helt borta! Samma sak gäller min hingst, han är nu sex år och tappar lätt skor just nu. Samtidigt är han lite småvalpig, tittar på annat och håller på att bredda sig och sätta muskler. Är din häst ung kan en orsak vara det.

Men att kolla runt bland hovslagare är aldrig fel. Det kan ju vara det som är den felande länken också som de andra skrev

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 268
Senast: mily
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Hästvård Min fyraåring har provats bli skodd fram nu i flera omgångar sen i somras. Själva skoningen är inget problem men skorna sitter på max 2...
Svar
16
· Visningar
1 878
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 896
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar