Trampa under sig

S

smurfis

Har problem att få pållen att trampa under sig ordentligt. Några bra knep/trix?

Sv: Trampa under sig

Gör samlande övningar som halvhalter, öppna, sluta, gångartsbyten och tempoväxlingar. Hon/Han kanske saknar de rätta musklerna för att komma under sig ordentligt, klättring stärker ryggmusklerna på ett mycket bra sätt. Att rida i ojämt terräng tror jag också kan ge bra resultat.
Se till att hästen är lösgjord ordentligt, spändhet kan förstöra det mesta.
Erbjud ett bra stöd i handen och försök rida hästen mellan hjälperna så att du samlar upp honom/henne. Samla upp energin från bakbenen med en mjuk hand.
Jag vet, grundsteg, men det var det jag kunde komma på på rak arm som har hjälpt mig, hoppsa det kan hjälpa dig också, och att det var det du ville ha svar på. Hur gör du får att hon ska trampa under sig?Mvh badanka

Hon har dåliga ryggmuskler(fileér) och det jobbar jag mycket med. Bomövningar, backar, ryggar, tömkörning, rider i ojämn terräng mm.
Tror precis som du att problemet ligger just i den dåliga ryggen. Rider för instruktör 1 ggr/v. Varannan gång hoppning o varannan gång dressyr.
Jobbar henne mycket med halvhalter, tempoväxlingar samt försöker få henne att "gasa" bakifrån.
Tror att jag är på rätt spår, men det är nyttigt/kul/bra att få andras tips o råd. Alltid bra med nya idee´r.

Oftast har ju inte våra allround hästar så speciellt bra förutsättningar för samling, dessvärre. För det mesta sitter vi inte på en Pre med galen samlingsförmåga eller ett gångarts halvblod för 150 000. Därmed är vägen till större samling oftast ganska lång.

Först och främst måste man förstå att det ligger ett gediget grundarbete bakom den styrka som krävs för högre samling och mer bakbensaktivitet. Men när man har en häst som bär sig avslappnat och med styrka i alla gångarter, är väldresserad både vid hand och under ryttare kan man påbörja högre samling - om det är det du är ute efter i det frågeställande.

Lite summan av kademumman av det jag syftade till är nog en frågeställning; huruvida du har en häst som är avslappnad i alla tre gångarter och bär sig med lätthet i en god arbetsform?

Backe upp, backe ner framlänges och ryggandes. Att rygga uppför backar är grymmt effektivt!!!!
Lycka till

Låter som att du är helt inne på rätt spår iaf! Kanske är det bara lite tålamod som gäller nu, tills hon byggt upp rätt muskler. Jobba på och ge inte upp :) Hur gammal är hon?

Elizette gav som vanligt ett mycket bra svar.

Men oxa, arbetar din hast oordentligt? Du kan inte ha sammling om hasten gar som jag ser manga hastar ga, slapande ben som gor langa spar pa ridbannan.

I alla gangarter ska hasten lyfta benen och satta ned det. Om du inte har det ar det en bra ide att borja krava ett bra rorelsemonster av din hast, utan att bekymra dig sa mycket om sammling i borjan.

Det tar lang tid for hasten att lara sig att rora sig bra om de inte har de naturliga forutsattningarna. Sarskilt om hasten inte har lart sig att rora sig bra fran borjan nar den vart inriden.

Sa nasta gang du rider sa kan du lagga ned tid pa att se hur hasten ror sig, later du den sasa fram i skritt, trav och galopp eller kanske bara i en av gangarterna? En GOD skritt bygger mycket muskler, den far oxa musklerna att slappna av och slapper spanningar.

Många goda råd, tack!
Hon har god benaktivitet och "släpar sig inte fram". Dock har hon en lång rygg med taskiga muskler (under uppbyggnad) som nog är det stora problemet.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Gnuggat i en halvtimme med svinto på en plåt med en fläck som inte går bort. Förmodligen inbränt på något vis. Går det att få bort på...
Svar
10
· Visningar
461
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar