Traktsprickor eller början till...

a1agnlju

Trådstartare
Min häst är väldigt torr framför allt i trakterna på framhovarna (nedanför ballarna). Jag har också noterat några mindre traktsprickor (inte så djupa, men dock..) Tjära är ju bra för strålröta (uttorkande och ändrar pH), olja borde ju täppa till så att det inte kommer in fukt, och det är ju fukt jag vill få dit, så det funkar inte heller (i min hjärna) Spola fötter med vatten eller ställa fötterna i hinkar med vatten fungerar inte (hysterisk häst). Någon som har något tips för att bli av med torra trakter. Resten av hovarna är bra ska tilläggas.

Sv: Traktsprickor eller början till...

Min häst är väldigt torr framför allt i trakterna på framhovarna (nedanför ballarna). Jag har också noterat några mindre traktsprickor (inte så djupa, men dock..) Tjära är ju bra för strålröta (uttorkande och ändrar pH), olja borde ju täppa till så att det inte kommer in fukt, och det är ju fukt jag vill få dit, så det funkar inte heller (i min hjärna) Spola fötter med vatten eller ställa fötterna i hinkar med vatten fungerar inte (hysterisk häst). Någon som har något tips för att bli av med torra trakter. Resten av hovarna är bra ska tilläggas.
Svårt att ge råd utan att se bild på problemet.
Men verkar konstigt om hovarna är bra i fuktighet i övrigt ,utom just trakterna:confused:
Är den trångskodd?Dags att sko om ?

Hon skoddes för drygt en vecka sedan.. Jag tycker inte att hon ser trångskodd ut. Nja, fuktiga är ju inte hovarna, det jag menade med det är att de inte är spröda eller sprickiga. Hästen gick iof över tiden ett par veckor när det gällde skoningen. Kan ju ligga något i det.. Sprickorna ligger precis nedanför ball"topparna" och är ett par millimeter djupa och ca en cm långa (vågräta). Hur kan jag få det att vända?

Hon skoddes för drygt en vecka sedan.. Jag tycker inte att hon ser trångskodd ut. Nja, fuktiga är ju inte hovarna, det jag menade med det är att de inte är spröda eller sprickiga. Hästen gick iof över tiden ett par veckor när det gällde skoningen. Kan ju ligga något i det.. Sprickorna ligger precis nedanför ball"topparna" och är ett par millimeter djupa och ca en cm långa (vågräta). Hur kan jag få det att vända?
Jag e lite trög idag,menar du att det är typ balltramp som växt ner i hornet?
Kan du ta ett kort kanske?:idea:

Jag e lite trög idag,menar du att det är typ balltramp som växt ner i hornet?
Kan du ta ett kort kanske?:idea:
Ja, det är nog bästatt ta ett kort, jag återkommer med det... Sprickorna ligger i hornet (heter det så, området mellan ballarna och strålen) på tvären (de är alltså inte längsgående som hovsprickor brukar vara). Det hör till att hästen blev skumt halt förra sommaren i samband med torka. Så fort det hade regnat så var hästen ohalt, för att sedan bli halt igen när det blev torrt igen. Så jag misstänker att hon inte riktigt fixar elastisiteten (eller bristen på, när det är torrt) i sulan och/eller i trakterna. Därför vill jag försöka mjuka upp så att elastisiteten återkommer sas.

Det kan ju vara balltramp från i vintras/våras, ungefär, som växt ner. Eller så är hovarna torra nu på sommaren. Blöt dem rejält, tex ställ dem i en hink med vatten en stund, och smörj sen med olivolja (eller annan typ raps men tror olivolja är bättre, fodertran kan också gå bra)
Gör detta varje dag. Min häst blir omfotad när hovarna blir riktigt torra, så hältan kan säkert komma av det.

Om sprickorna kommer av balltramp växer de ner, håll det mjukt bara. Annars försvinner de när du håller hoven fuktig enligt ovanstående.

Det kan ju vara balltramp från i vintras/våras, ungefär, som växt ner. Eller så är hovarna torra nu på sommaren. Blöt dem rejält, tex ställ dem i en hink med vatten en stund, och smörj sen med olivolja (eller annan typ raps men tror olivolja är bättre, fodertran kan också gå bra)
Gör detta varje dag. Min häst blir omfotad när hovarna blir riktigt torra, så hältan kan säkert komma av det.

Om sprickorna kommer av balltramp växer de ner, håll det mjukt bara. Annars försvinner de när du håller hoven fuktig enligt ovanstående.
Jo, kan vara det. Det är en travare som när hon ränner i hagen har dragit av sig framskorna med bakfötterna påde en och två gånger. Inte omöjligt att hon har slagit i ballarna också i samband med en sån rush (detlät ju det... tur att det här är ett hästforum :rofl:) Ett bekymmer är att hon är hysteriskt rädd för både vattenbad och att bli spolad med vatten, så det blir lite klurigt att få till vattendelen i behandlingen:crazy: Man kan kanske försöka mjuka upp med olja precis bara på själva sprickorna, eller???

Nej vattnet är viktigt, fukten ska stänga in det sen och och se till att fukten blir kvar i hoven. Om hon inte kan stå i vattenbad (faktiskt har hästar jag inte trodde skulle gilla det, kunnat stå lugnt:idea:) men om inte så blöt tex paddar ordentligt och ett bandage som du lägger runt hovarna, och låter sitta ett tag (hon kan stå uppbunden då) I värsta fall bara spola ordentligt och sen olja. Men det är bra om vattnet kan vara på en stund så att det sugs in i hoven, innan du sen olljar, hoven ska inte torka mellan.

Att bara ta olja på sprickorna hjälper inte, det är fukten som behövs för att hålla mjukt.

Nej vattnet är viktigt, fukten ska stänga in det sen och och se till att fukten blir kvar i hoven. Om hon inte kan stå i vattenbad (faktiskt har hästar jag inte trodde skulle gilla det, kunnat stå lugnt:idea:) men om inte så blöt tex paddar ordentligt och ett bandage som du lägger runt hovarna, och låter sitta ett tag (hon kan stå uppbunden då) I värsta fall bara spola ordentligt och sen olja. Men det är bra om vattnet kan vara på en stund så att det sugs in i hoven, innan du sen olljar, hoven ska inte torka mellan.

Att bara ta olja på sprickorna hjälper inte, det är fukten som behövs för att hålla mjukt.
hmm.. jag misstänkte det. jag får försöka få till något som gör att hon står länge i vatten...

jag tycker nog alla hästar måste gå att tvätta/spola. vad gör du den dagen hon har ett stort sår fullt med gegga på benet? gå in för att vänja henne vid det, med lite tålamod och godis så går det mesta!

i mellantiden kan du köpa helt vanliga neoprenboots som du doppar i vatten och sätter på hovarna. dom håller sig våta länge och när dom börjar torka är det bara att doppa dom i vatten igen.

jag tycker nog alla hästar måste gå att tvätta/spola. vad gör du den dagen hon har ett stort sår fullt med gegga på benet? gå in för att vänja henne vid det, med lite tålamod och godis så går det mesta!

i mellantiden kan du köpa helt vanliga neoprenboots som du doppar i vatten och sätter på hovarna. dom håller sig våta länge och när dom börjar torka är det bara att doppa dom i vatten igen.
Tvätta och svampa går bra, men inte spola med slang eller stoppa ner fötterna i hink. Ett stort fult sår skulle jag inte vilja spola med slang även om det gick, men jag förstår hur du tänker... Har bara inte haft tid att vänja henne vid det än. Finns en massa "spöken" hon måste komma över när det gäller hantering i övrigt också tyvärr.

När du säger det så tror jag att jag har några filtboots liggande någonstans :) Tack för tipset:bow:

Min ide är att du som Lilla Skutt skrev lägger in bilder istället för att två timmar senare puttar tråden utan bilder.
Det är tyvärr batteritorsk i kameran och i mobilen ser man inte sprickorna. Men det var bra att du kom med i tråden... Om du skulle rekomendera något att ha på hovar/sulor etc( förutom vatten) om hästen har torra hovar eller sulor eller liknande (borde vara rätt vanligt här i Stockholmsområdet efter den här torra sommaren). Vad skulle du rekommendera. Vad har du för erfarenheter av alla möjliga smörjmedel och annat kladd som är poppis? Jag lever kvar i stenåldern när det gäller sånt så det är mest för att det är kul att veta vad folk kör med nu och hur erfarenheten är angående dessa.

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602
P
Hästvård Har en gammal häst som går barfota, för några veckor sedan när han skulle tas in från hagen var han halt på ena frambenet, en sten...
Svar
3
· Visningar
1 440
Senast: peligrozzo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur