Traktor eller hjullastare till liten hästgård

Ottisen

Trådstartare
Hej,

Vi har just köpt gård och är totala nybörjare vad gäller i stort sett allt. Efter en vecka i det nya huset har vi dock kommit fram till att en traktor till snöskottning etc skulle vara en fördel.. Vi vill ha den till snöskottning, flytta ensilagebal, mocka lösdrift och kanske lägga ut grus. Vi behöver alltså inte direkt dra något, sådd etc lämnar vi åt grannbonden.
Skulle det duga lika bra med en hjullastare tror ni? Vad blir egentligen skillnaden? Vår gård är helt platt om det har någon betydelse, består av 14 hektar åkermark, varav ca 2 är gårdscentrat med tillhörande grusplan och gräsmatta. Anledningen att vi funderar är mestadels priset, det verkar gå att hitta billigare hjullastare än traktorer?

/Lotta

Sv: Traktor eller hjullastare till liten hästgård

Sköter grannbonden även betesputsning och ev gräsharvning av hagarna? För det är det jag använder min traktor till mest, betesvård och så snöskottning då.

Du har ju rätt så mycket mark och ifall du behöver betesputsa eller dyl behöver du en jordbrukare, men ska ni inte göra något sånt så passar det väl lika bra med en hjullastare.:)

Jag skulle valt en traktor. Den är mycket mer användbar om man upptäcker i efterhand att man måste göra mer saker, vilket man ofta gör...

Tack för svaren!

Betesputs hade jag inte ens tänkt på, perfekt när man kan fråga mer erfarna :) Det är just det där med att man i efterhand upptäcker att man måste göra fler saker som vi vill undvika!
Om man ska betesputsa, vad har man för mer utrustning, förutom traktorn?

Tack för svaren!

Betesputs hade jag inte ens tänkt på, perfekt när man kan fråga mer erfarna :) Det är just det där med att man i efterhand upptäcker att man måste göra fler saker som vi vill undvika!
Om man ska betesputsa, vad har man för mer utrustning, förutom traktorn?

En betesputs med medföljande kraftaxel som ibland är så tung och tjurig att få dit att man starkt funderar på att aldrig mer lossa den :D En fettspruta att smörja kraftaxeln och alla andra små rörliga delar där det finns en nippel, reservnipplar för de går av lite då och då och reservskruv och mutter till kraftaxeln för där sitter en mutter som också går av ibland. Beteputsen och toppstången fästs (min i alla fall) med pinnar som träs genom ett hål i en större pinne och sen låses med ring, vad de heter har jag ingen aning om, men de små pinnarna försvinner ibland vilket kan göra att man plötsligt upptäcker att den 200 kilo tunga betesputsen är på väg att lossna i helt fel ögonblick :mad:

Och så en skiftnyckel och en slägga och lite andra verktygsnycklar plus handskar och papper för till slut har man smörjfett både här och där. Min betesputs kräver dessutom en liten skvätt växellådsolja ibland.

Betsputsar finns ju också i en mängd olika storlekar och utförande och naturligtvis prisklasser. Jag fick rådet att om marken är lite ojämn och det finns sly och en del osynliga stenar är det bättre med en vertikalklippare som tål lite mer än en rotorklippare. Om du googlar på betesputs finns det en mängd trådar både här och på andra forum som behandlar skillnader och kvalité samt tips om just betesputsar

Senast ändrad:

En midjestyrd hjullastare är snordyr, om den är något sånär så får du räkna med åtmintone 250 000 + moms.

En baklastare (som inte är midjestyrd då) kostar från ca 50 000 + moms.

En 4 wd jordbrukstraktor med lastare kostar från ca 100 000 + moms.

Förutom att jordbrukaren är billigare än hjullastaren så kostar även skopor och redskap mindre.

Jordbrukaren kan du dessutom använda för att putsa beten etc vilket är ett stort plus.

Ska du ha bara en maskin så är en 4-hjulsdriven jordbrukstraktor mera mångsidig och lättare att hitta billiga redskap till än en hjullastare.

När du har jordbrukaren så betalar sig ofta en betesputs redan efter 1-3 år jämfört med att leja bort jobbet.

Det är endast sånt som kräver väldigt dyra maskiner som man kan tjäna på att leja bort.

Mao ska du nog överväga att sköta plöjning och sådd själv eftersom lite mindre tegplogar och konventionella såmaskiner bara kostar några få tusenlappar idag.

Det som du mera ska investera i när du flyttar till "bondgård" är en röjsåg (slyn kommer så fort man tittar bort i 5 sekunder :mad:) och en rejäl verktygslåda. Därutöver är en motorsåg och en rejäl svets bra att ha.

Det som du mera ska investera i när du flyttar till "bondgård" är en röjsåg (slyn kommer så fort man tittar bort i 5 sekunder :mad:) och en rejäl verktygslåda. Därutöver är en motorsåg och en rejäl svets bra att ha.

Här talar erfarenheten!

Ja vi har blivit övertygade. 4-hjulsdriven traktor blir det :) Nu är bara frågan vilken. Vi har tittat lite på en Belarus och hört att de ska vara ok, dock lite obekväma att köra. Någon som har erfarenhet av dessa?

Huva, verkar vara en hel del som är vettigt att investera i, iofs trodde vi väl inget annat. Svets, är det för att svetsa i traktorredskapen?

En liten (ca 60Hk) traktor, gärna 4+4 med lastare . Med skopa o ev höspjut
En vagn med hydrallyft (så du kan tippa )
En hydralburen vägskrapa, att rödja snö med
Snökedjor till bakdäcken på traktorn.

Allt detta kan du om du har tur få till vettiga priser i mars vid de gårdsauktioner som hålls över hela landet.

Titta efter valmet 304, 404, 604 och 704.
Bra grejjor men di köstar lite mer begnade.

kl (svarar flera på ett bräde här...)

Jag skulle nog tillägga att ni bör skaffa en traktor på minst 60 hk för då är det lättare att hittade begade redskap - annars är risken med för liten traktor att ni måste fundera både en och två gånger om traktorn verkligen orkar med just det redskapet.

Ett för litet redskap i förhållande till traktor gör bara att man förlorar tid och i viss mån diesel, men ett för stort redskap gör att det skiter sig helt och hållet :grin:

Vi har en traktor på 95 hk och den känns sällan som för stor, tvärtom när man plöjer så kan den nästan kännas liten ibland men då har jag en 4-skärig plog :D

Svets behövs mycket riktigt för att laga trasiga redskap och för att kanske bygga nya drag på gammla redskap för att kunna använda billiga äldre redskap på en nyare traktor.

Där kan det vara smart att skaffa en gammal industrisvets hellre än att köpa en ny klenare svets - ska man svetsa skopor, drag m.m. så bör du ha en svets som klarar svetström på i vart fall 200-250 Ampere så tex en gammal Hägglunds "atombomb" eller en ESAB industrisvets kan vara bra att ha.

Dessa klarar sig som regel på trefas med 16-32 A säkringar, vi har en ESAB LHD 400 som funkar hyffsat på 3-fas med 25 A säkringar men den går ju då upp till 400 ampere svetström vilket förmodligen är lite kraftigare än vad ni behöver :D

Senast ändrad:

90 hästar till 30 tunnland?
En treskärig tegplog drar en 60 hk traktor.
de beg redskap som maskinhandeln har ligger idag för traktorer på 90 +
Men på en bonnaktion kan du hitta små redskap för en billig peng.
Det bästa vore nog en gammal mf 35:a
både för plånboken o funkionalismen.
Men det är sällan de har frontlastare. Så en gammal bm 650 med lastare är mer realistiskt.

De lite större traktorerna är nästan billigare när de hamnar runt mellanklassen (runt 80-110 hk) än de mindre. Men de är ändå inte särkilt mycket mindre hanterbara. Nöjer man sig med tvåhjulsdrivet så sjunker priset ännu mer och ändå är det fräshare grejer. Det går att lära sig att hantera dem med, dessutom är de smidigare om de inte är veteraner förståss. En rejäl vikt i bak när man ska hantera lastaren är lämpligt, sen knallar de fram någerlunda. Och det blir lite mindre att underhålla.

En svets ska hanteras också, kan vara bättre att leja grannen.

Ptr

90 hästar till 30 tunnland?
En treskärig tegplog drar en 60 hk traktor.
de beg redskap som maskinhandeln har ligger idag för traktorer på 90 +
Men på en bonnaktion kan du hitta små redskap för en billig peng.
Det bästa vore nog en gammal mf 35:a
både för plånboken o funkionalismen.
Men det är sällan de har frontlastare. Så en gammal bm 650 med lastare är mer realistiskt.

Nja, en 3 skärig plog på 60 hästars traktor är att ligga på gränsen hela tiden en tumregel säger minst 20 hk per skär men som sagt var så då behöver man ha medvind, mittbena och månen ska stå i rätt fas om det ska funka bra... för liten traktor i förhållande till redskapet gör det hela onödigt svårkört och även riskfyllt vid tex plöjning i uppförslut.

Det är svårare att köra med en liten traktor än med en större eftersom en större traktor inte påverkas lika mycket av vikten på redskapet/skopa och den drar bättre.

Det är inget roligt att ha liten traktor i förhållande till redskap om det är svårkörda åkrar som tex lutar eller för den delen att köra lastarkörning med en liten traktor som går med bakhjulen i vädret bara för att man råkar ha 1000 kilo i skopan, samma visa blir det ju med plogning... en större traktor går stadigare och halkar inte iväg i snöföret medans en lättare traktor riskerar att halka omkring och blir då svårkörd.

650 skulle jag välja bort om man inte får ett väldigt bra pris då dessa som regel är aldeles för dyra i förhållande till hur mycket traktor man får för pengarna - då är ju tex mf 178 eller mf 188 bättre köp.
Mf 35 blir svårkörd bara för att den är för liten... inget man ska sätta lastare på.

Finns pengarna skulle jag rekommendera en 4-hjulsdriven traktor på 70-110 hk med lastare och gärna med 6 cylindrig motor så att man får mera "bottendrag", turbohästar är ju bara tillgängliga vid höga varvtal och ger inte samma segdrag på låga varv som en lågdrevad 6:a.

Alla kan lära sig att svetsa, men grannen kanske kan hålla kurs.

Det är inte svårare att lära sig använda en pinnsvets än vad det är att lära sig köra bil eller laga mat... och skulle man vara helt hopplös får man ju en anledning att övertyga sin bättre hälft att man måste köpa en svetsrobot för dyra pengar :D

Ett tips ar att kolla pa traktor utomlands, priserna ligger mycket, mycket lagre tex har i England. Jag hjalpte just en van att importera en traktor och sedan att skicka den till Sverige. Gick hur smidigt som helst och han sparade verkligen massor av pengar.

Sag till om du vill ha hjalp sa kan jag beratta hur det gar till. :)

Nja..körde i flera år 80hk 4+4 samt en 4skärig tegplog.
Har du bara plogen iordning och rätt inställd är det no problemo.
Vid den styvase sjöleran löste gastrycket ut i bland så plogkroppen lyfte lite.
Men traktorn drog och räckte till.

Och det finns en anledning till att stora traktorer blir billigare än små.
De är betydligt dyrare i drift.

30 tunnland, där räcker utan vidare en tvåskärig tegplog till.
Eller så lejer man grannen

En liten lastartraktor o en vägskrapa + en enaxlad vagn på ca 5 -6 ton klarar du det mesta med.
Varför binda kapital i stora schabrak om 90 - 100 hästar o 4 skär vändplog:confused:

Mina tankar och erfarenheter...
Jag väljer:
4-hjulsdrift kanon. Klarar vad en större 2-hjuling klarar och mer därtill.
Lastare med snöskopa.
Snöslunga! Suverän att få bort snömängder från vägar etc med. Också perfekt att snöputsa gårdsplaner etc. Har varit överlägset plogen senaste vintrarna.
Snökedjor på framhjulen om man huvudsakligen använder stor snöskopa.
Svetsning? Nä! Lej grannen. För det "lantbrukeri" du är inne på behövs sällan svetsning.
Titta på "väst"-traktorer, för kvaliténs skull.
Köp en bra (inte billig) betesputsare som passar till den traktor ni väljer.
Plus som andra sagt en hel del prylar och verktyg till. Det mesta kan man skaffa varefter, bara man har med kostnaderna i bakhuvudet. :)

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka