Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Framförallt är det jävligt drygt att knega runt med en Avant, är det nån gång man behöver göra nått större/tyngre/whatever så lär det ju bli när man sitter med en avant jävel ;)

Vi har får (lamm), och att komma in i fårhuset med en nätt och smidig maskin är guld värt.

Minilastaren fungerar nästan som en förlängd arm, och man kan göra massor med lyft och flytta, städa bort ensilagerester och gödsel gödsel i rasthagar, komma in i stallet och mocka, köra runt med fårgrindar, köra vatten, klippa gräsmattan, ploga snö på grusgången och massor med saker, där även små traktorer är för stora, och inte minst klumpiga.

Men ska man köra tippkärra eller balvagn många kilometer, eller lyfta de allra tyngsta balarna så är en stor och rejäl traktor det självklara valet.

På gårdsplan och i närområdet, så är minilastaren smidigast.

Dessutom är det trevligare att ploga snö med ett hydraliskt blad i lastaren, än med ett bakmonterat på traktorn...
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Lady_vip + Skogaliten: Nog vet jag vad man kan ha en avant och liknande till :) Men ska man ha en maskin och vet med sig att man kan komma behöva flytta balar och liknande är det dumt att köpa en istället för traktor. Jag föredrar en mindre kompaktlastare typ volvo L30B eller L35B men det är ju pengar som inte TS har att röra sig med :) Liten, smidig, vändbar. Använder själv sån vid utgödsling, röja snö, fodring, städning och täcka av plansilos samt flytta bal. Sen beror det ju på hur man definierar trångt men vi kan inte direkt fett med utrymme hos fåren och kvigorna :p
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Vi har får (lamm), och att komma in i fårhuset med en nätt och smidig maskin är guld värt.

Minilastaren fungerar nästan som en förlängd arm, och man kan göra massor med lyft och flytta, städa bort ensilagerester och gödsel gödsel i rasthagar, komma in i stallet och mocka, köra runt med fårgrindar, köra vatten, klippa gräsmattan, ploga snö på grusgången och massor med saker, där även små traktorer är för stora, och inte minst klumpiga.

Men ska man köra tippkärra eller balvagn många kilometer, eller lyfta de allra tyngsta balarna så är en stor och rejäl traktor det självklara valet.

På gårdsplan och i närområdet, så är minilastaren smidigast.

Dessutom är det trevligare att ploga snö med ett hydraliskt blad i lastaren, än med ett bakmonterat på traktorn...

är minilastaren registrerad? för om den inte är det får du ju inte dra en vagn utomgårds med den eller hur?
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Har väl aldrig sagt att den körs på allmän väg?!

Det handlar om att köra ut vattenkar i hagar, eller hämta ngt en bit längs någon av våra skogsvägar.

I bägge fallen en bit från gårdsplanen...
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Vad skulle en sån traktor kosta ungefär? ("en kinatraktor" tex. Förslag på namn att googla på?).
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Ett exempel är Foton (ja, traktormärket heter så), säljs av flera olika traktorhandlare.
Verkar kosta kring 100.000 för en 50 hästars, och så kostar en frontlastare kring 25.000-30.000 kronor när jag googlar på en av försäljarna.

Sedan finns det ett flertal kinamärken. Googlingar på Kinatraktor ger och liknande ger en hel del svar...

Ska man kunna lyfta rundbalar så behövs nog minst 50 hästar.
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Tack för hjälpen! Det får nog bli en gammal "vanlig" traktor med frontlastare för oss. Behoven för oss är: "snöskottning", flytta silagebalar, mocka ur skit ur hagar på våren (hade egentligen velat haft en liten smidig att köra in i ligghallen med men det lär det inte bli. Eventuellt kan man komma in och mocka ur om man tar bort några plankor iof, får se hur det blir med det). Betesputsning skulle vara skönt att kunna göra också, med egen eller lånad/hyrd betesputs.
Vad får man inte missa som ska finnas på en sån traktor? Minst 50 hästars antar jag då.
Vi får se hur mkt vi får för vårat radhus som ska säljas, innan vi vet vad vi har råd med för traktor men jag gissar att vi oavsett inte kommer lägga mer än 50 000 kr för själva traktorn och lastare, (tillbehör ev utöver det).
 

Liknande trådar

Anläggning Vi börjar bli rejält slitna av att släpa stolpar och röjd skog på lilla hyrda gården. Jag vet att en traktor är outstanding men det...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
26 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp