Tråkigt tramp i kronrand

Lejonelle

Trådstartare
Hej
Min häst har fått ett balltramp på ett bakben och det har blivit en ficka mellan hornet och kötthoven. Såret läker fint och är inte infekterat. Hur ska man hantera det i fortsättningen? Kan man be hovslagaren plasta igen fickan när ny hud kommit fram? Eller ska man verka bort hornet som är loss redan nu (det lever ju inte)? Jag har låtit det sitta kvar som skydd tills vidare men det känns oroande att det skulle kunna komma in något skräp i fickan. Det är svårt att skydda sårstället på något vettigt sätt, det sitter illa till.

mvh
Lejonelle

Sv: Tråkigt tramp i kronrand

Jag har haft ett antal sådana där, och jag låter det vara sålänge det ser fint ut, FÖRUTOM att jag spolar ur det med väteperoxid med jämna mellanrum.

När det kommit tillräckligt långt ner på hoven (dvs vuxit ner) så att det börjar närma sig nederkant av hoven brukar det ställa till besvär dock och då brukar hovis verka bort så mkt som går

Hej. Min gammeltant fick detta för en månad sen ungefär. Eftersom hon är 25 år samt har lymfangit i det benet så tvekade jag inte och ringde ut vet. Han skar bort fickan helt och hållet sedan fick jag rengöra det varje dag med klorhexidin(?) en pencilinsalva, linda med vetflex och sedan med silvertejp. Han sprutade henne också med antibiotika. Sedan fick hon boxvila i minst 1 vecka (tills det kom en skorpa på såret) pga av värsta lerperioden. Men där går mina och vets åsikter isär. Min tant kan inte stå på box i 1 vecka så jag kompromissade. 2 dagar i box tills jag fick iordning en ngt mindre lerig hage. Sedan köpte jag en sådan där grön jutepåse som djurapoteket har och trädde på hoven och mer silvertejp. Ut fick hon gå och det gick görbra tills jag efter varje dags rengöring kom på att det inte blev någon skorpa. Tacka f*n för det med salva, kompress,vetflex o silvertejp. Så jag tvättade, la på salva och lät det vara öppet o ANDAS och voila efter två dagar började skorpan komma. Tack o lov kom snön också så det hölls rent och fint.
Nu blev det långt..vad jag skulle säga var att även om inte vet behövs så skulle jag försökt få bort fickan. Lättare att hålla rent. Kolla också när hästen fick sin senaste stelkramp. Kan behövas en boosterinjektion med tanke på platsen och mkt kontakt med gödsel o lera. Det fick jag göra. Lycka till

Tack för svar - precis så har jag tänkt göra. Skönt att höra att det brukar funka. Skadan går från kronranden på utsidan av hovbrosket snett nedåt mot mitten vilket gör att det växande hornet snart kommer möta det gamla på utsidan men fortfarande ha en bit kvar vid trakterna. Om jag ska verka bort allt redan nu blir det väldigt oskyddat tycker jag. Men då låter jag det sitta kvar och tar bort efterhand som det behövs, som du föreslår.

mvh
Lejonelle

Hej och tack för ditt svar. Jag stod i valet och kvalet om jag skulle ringa ut vet redan från början men skadan var väldigt illa tajmad för mig eftersom jag själv skulle opereras. Pållen fick vänta och det läkte ju jättefint. Hon fick stelkramp för ett år sedan, tror inte booster behövs.
mvh
Lejonelle

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka