Tråkigt i boxen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare kala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 220
K

kala

Hej,
Vore tacksam för lite ideér. Har en 4-årig Islänning som gärna biter på saker och kliar sig i boxen, verkar som om det är för att han har tråkigt och i brist på annat skaffat sig olater...
Har ni några tips på saker man kan hänga in i boxen som han kan roa sig med?

Sv: Tråkigt i boxen

Eftersom det inte är alla som kan hå på lösdrift...

Lägg in pinnar/grenar att bita på.
Se till att han har obegränsat med grovfoder (halm går bra om han inte får äta mer hö)
Ha honom ute med andra hästar så mycket det bara går.

fotboll, hänga upp borstar/ petflaska med skrammel i, boll med hål i som man stoppar in pellets i

Eftersom det inte är alla som kan hå på lösdrift...

Lägg in pinnar/grenar att bita på.
Se till att han har obegränsat med grovfoder (halm går bra om han inte får äta mer hö)
Ha honom ute med andra hästar så mycket det bara går.

Akta att låta honom äta för mkt halm, det gjorde våran islänning och då fick han kolik. Hoppas det kommer bli bra med pollen!

Jag tror inte man behöver vara orolig för att hästen ska få kolik av halm. Borde vara något annat som ligger bakom isf. Mask. Stressmage. För lite vätska. Osv osv.

Tacksam för era ideér...
Kan tänka mig att han skulle gilla förslaget med fotboll o petflaska. Han en liten nyfiken krabat som älskar att pilla på allt :)
Det ska jag absålut testa...tack! Kan tänka mig att man behöver petflaska av hårdare typen..? Han har kvistar och stockar i hagen att plocka med och dessa gillar han skarpt.....som ett litet barn som ska undersöka allt :)

Ute så mycket som möjligt, motionera mycket så det är skönt att vara inne och vila på natten. Om du inte rider så mycket än pga ålder kan man jobba på många andra sätt.

Inne i boxen har jag alltid halm att plocka med. Sedan är tjocka grenar att tugga på perfekta. Man kan hänga upp gamla rotborstar och sånt så man har nåt vettigt att gnaga på.

Jag har lagt in en boll med ett handtag på så att pollen kan ta tag i den, samt en petflaska jag tryckt ur luften i. :) Han gillar det.

Och i hagen har han sina lekpinnar, får lägga in nya rätt ofta, vet inte vart dom tar vägen. Han bara älskar dom! Springer runt med dom i munnen och blir helt tokig.

Tacksam för era ideér...
Kan tänka mig att han skulle gilla förslaget med fotboll o petflaska. Han en liten nyfiken krabat som älskar att pilla på allt :)
Det ska jag absålut testa...tack! Kan tänka mig att man behöver petflaska av hårdare typen..? Han har kvistar och stockar i hagen att plocka med och dessa gillar han skarpt.....som ett litet barn som ska undersöka allt :)

Ja han är ett barn fortfarande, dessa mår egentligen bäst av att få vara ute så mycket som möjligt om/när de inte ska arbetas med.

Hur länge får han gå ute om dagarna som det är nu och aktiverar du honom med något varje dag?

Tacksam för era ideér...

jaa, de flesta gillar dem, det händer ju liksom nåt när de petar till dem... ja, ta en 1.5 liters cola eller nåt, inte tex tunna ciderflaskor, de går sönder om man har en lekfull häst:angel:

När min islänning stod på box ställde jag in "träd" i boxen, som jag bytte var 3e dag, åt henne som hon glatt gnagde på

Grovfoder!

Kan göras lagom svåråtkomligt (=liten mängd ger lång tids sysselsättning) genom att stängas in i nät eller påse.

Grenar kan också vara bra.

Godis som pillas fram ur flaskor eller bollar leder oftast bara till ännu mer stress och bör nog inte användas som permanent lösning.

Grangrenar underhöll min häst när han var liten. Han var också väldigt "klåfingrig" då och tyckte det var roligt att äta granbarr :p Hade också petflaskor men han lyckades peta ut dem på andra sidan boxgallret varje natt..

Hur länge får han gå ute om dagarna som det är nu och aktiverar du honom med något varje dag?

Han går ute från 07.00 till 20.30 och kommer väl att snart få gå ute dygnet runt...bara det torkar upp lite i hagar :) och blir lite varmare på nätterna. Han går nämligen med vår andra häst som är en New Forest..han är rakad eftersom min dotter hopptränar så mkt.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 576
Senast: Ridinglady
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
491
Senast: Sassy
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare... 2 3
Svar
52
· Visningar
4 370
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka