Tråkigt i boxen

S

Suuz

Tänkte efter före sommarbetet är slut ;)
Problem: hästen har tråkigt i boxen när hon står inne vilket resulterar i inredningsgnag.
Bakgrund: ny miljö för ung häst.

Innan sommarbetet fick hon 6 kg hö på kvällen och en stor pinne på väggen att skala, tänkte på alternativa sysselsättningsmedel! Blev lite jobbigt att varje dag leta efter lämpliga grenar... BTW: hon har halm att pyssla med också.

Såg någon stans att man kan ge hästar majskolvar (vilken knasig tanke) ska de vara färska?

Några underfundiga idéer?
 
Sv: Tråkigt i boxen

Hade själv en unghäst som pysslade med sånt trams...
Vårat botemedel blev att pensla hela boxen med senap+matolja+vinäger så att det smakade riktigt illa. Sen hängde vi upp 2-3 morötter och ett kålhuvud i taket med hjlälp av balsnöre. Det höll henne riktigt sysselsatt. Som tur är behövs det inte längre, vet inte riktigt vad det var som ändrade på saken, tror hon växte ur det.
 
Sv: Tråkigt i boxen

Hon är inte inne, men i höst blir det vanliga "schemat" att hon är ute ca 13h/dag. Alternativet är att hon blir sysselsatt i boxen eller stå ute ensam...
 
Sv: Tråkigt i boxen

Ge hästen en aktivitetsboll, en sån för hundar som man lägger godis i som trillar ut när man rullar den. Man kan med fördel fodra en del av kraftfodret i den. En enkel variant är att klippa ett litet hål i en PETflaska och använda på samma sätt.

Det absolut bästa är förståss lösdrift.
 
Sv: Tråkigt i boxen

Våran kille vill också ha sysselsättning i boxen , vi har allt möjligt t ex häst boll , vanlig fotboll ( utan luft) grenar på 2 väggar ( att bita i) en slicksten som hänger i taket , fendra ( som är till för båtar ) den leker han med varje natt : man kan pensla på något gott i bland ,har provat lite honung .

Ett tag hade vi petflaskor som hängde , men dom var han inte så förtjust i .
Det han gillar minst är slickstenen , men den var så dyr så den får hänga kvar.
 
Sv: Tråkigt i boxen

Eftersom hon bara är tre så hade jag inte tänkt flytta på henne... Det är nog en kombination av förvirring (hon har "bott" där i 1 månad) och bäbisbus! Dessutom vet jag ärligt inte om det finns lösdrift här i närheten :)

Finns det något i rotfruktsväg som hästar inte får äta? Om jag gör en klase med konstiga (och svårtuggade) grejer kanske hon lugnar ner sig.

Sidofråga: hon ska börja (eller börjat!) byta tänder, blir det som med valpar när de fäller mjölktänder? Det kliar något fruktansvärt och behöver konstant gnaga... Får hästar samma känsla tror ni?
 
Sv: Tråkigt i boxen

Jag vill precis som andra skrivit lägga ett gott ord för lösdrift. Särskilt om det är en unghäst så finns det ju mycket bus i kroppen och de mår bra av den sociala biten med andra hästar.
 
Sv: Tråkigt i boxen

Inte direkt som om hon är ensam inne och ute... Förstått att ni "tipsar" mig om lösdrift men jag vill hellre ha aktiveringstips till box!
 
Sv: Tråkigt i boxen

Det första förstog jag inte riktigt vad du menade....
Där har jag inget vettigt tips, de är ju inte gjorda för att stå still inne så det är svårt att stimulera dem då år efter år. De brukar ju kunna uppskatta nya saker i några dagar men det är svårt i längden tycker jag.
 
Sv: Tråkigt i boxen

Färska majkolvar
Där jag växte upp (Kenya) gav man hästar färska majskolvar (den vita sorten) De tyckte mycket om det. Vi skar de i ca 5 cm stora bitar.:d
 
Sv: Tråkigt i boxen

Vad häftigt! Satte man fast dem eller var de lösa i krubban?
 
Sv: Tråkigt i boxen

För hundar är ju majskolvar skitfarliga :eek:
Kan hamna på tvären och täppa till allt!
Är det inte samma för hästar?
 
Sv: Tråkigt i boxen

Precis vad jag tänkte... Därför frågade jag om man skulle sätta fast majskolvarna! Mina hundar har lyckas sätta (nästan) allt i halsen, lite larvigt när jag är på väg att hytta med näven åt hästen att hon inte ska äta gräs :D Det sitter inpräntat från mina hundar, blir lite jobbigt för hästen dock :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Whirlie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 286
Senast: Ajda
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 852
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Vad är er erfarenhet av dessa? Tar det längre tid för hästen att äta, isåfall, hur mycket längre? Hur högt hänger era nät? Hur ser ni på...
Svar
7
· Visningar
747
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp