Tråkigt efterspel...

K

Kicki_J

Som flera säkert minns så var min tik amma åt fyra pudelvalpar i somras. Hela ligan åkte på ordentlig magsjuka och en blev inlagd med dropp på djursjukhuset i två dygn. Normalt får man inte ta hem djuret förrens räkningen är betald men jag förklarade läget, att det inte är mina valpar, är "bara" amma åt dem. De hade då telkontakt med ägaren och kom överens med henne att de skulle fakturera henne (bor på annan ort)

Så får jag då påminnelser från djursjukhuset. Ringer direkt och ifrågasätter, ringer även hundägaren som ska betala. Får åter före jul från inkasso, bestrider detta igen, både till djursjukhuset och inkasso. Inkasso ska hålla på ärendet, djursjukhusets vetrinär som jag hade kontakt med hänvisar mig bara till deras ekonomiavd. Väl där får jag reda på att den som lämnar in ett djur är betalningsansvarig. "Annars skulle vi aldrig få betalt om alla skulle hänvisa oss vidare" är det näbbiga svar jag får.

Arg som jag vet inte vad svarar jag att det fattar väl jag att man inte kan lämna någon annans namn som betalningsansvarig, men ni godkände ju detta i somras och hade även telkontakt med personen ifråga. Nejdå, det är jag som krävs när hon inte betalar.

Så kom idag ett brev från KF, mycket roligt:crazy: (inte alltså!)
Försöker få tag i djurägaren men hennes barn svarar att hon ej är hemma eller så svarar ingen. Jag bestrider naturligtvis detta till KF men det tråkiga är att då kommer detta att gå till tingsrätten och väl där vet jag inte till vilken fördel de dömer. Kan ju med andra ord bli hur dyrt som helst.

Någon duktig insatt i detta ämne som kan ge råd? Är det bara att betala och sedan i min tur kräva henne? Men jag blir så :devil: på djursjukhuset, varför fick jag ta hem hunden innan det var betalt då? Och varför hade de en överenskommelse med ägaren om att fakturera då? Är så himla arg och besviken!!! Här offrade jag hela min semester på någon annans valpar och detta är tacken! Herregud, människan sålde 11 valpar a´10 000 styck och kan inte betala en vet räkning på 3600 kr!!
 
Sv: Tråkigt efterspel...

Du bör betala veterinärräkningen och kräva uppfödaren på pengar sedan. Betalar hon inte, så skicka ärendet vidare till kfm.

På det viset slipper du en "prick i protokollet" och i värsta fall en betalningsanmärkning.

Du bör även kontakta Anne Skogh på SKK:s juridiska avdelning, för att få hjälp därifrån.
 
Sv: Tråkigt efterspel...

Jag tycker precis som Gnist att du betalar vet.räkningen och skickar sedan en räkning till uppfödaren, betalar hon inte så går du vidare till inkasso..
 
Sv: Tråkigt efterspel...

KF är helt sanslösa, det går tydligen inte att ta bort en betalningsanmärkning även om den är felaktig! så betala räkningen och ta resten sedan.
 
Sv: Tråkigt efterspel...

Herrejösses :mad: Det var bland det fräckaste jag hört. Hur kan uppfödaren göra så när du ställde upp med tik till valparna å allt.
Synd du inte krävde pengar av henne när hon hämtade sina valpar.
Men jag tycker du ska följa Gnist råd. Annars är ju risken då får en prick och det är det ju inte värt.
 
Sv: Tråkigt efterspel...

Nämen usch vilken människa!:mad:

Jag tycker också att du ska göra som Gnist skrev, det verkar vettigt.

Lycka till!
 
Sv: Tråkigt efterspel...

Jag hade nog kunnat hota med att betala eller jag tar kontakt med pudelklubben och talar om hur du gjort. Ja, så elak är jag :devil:
Pudelklubben kanske har en trevlig gästbok eller nåt :angel:
 
Sv: Tråkigt efterspel...

Du har 10dagar på dig att betala till kronofogden så får du ingen prick i protokollet. Men betalar du inte får du en prick o det går inte o ta bort den sen heller. Så vore jag dig skulle jag betala räkningen sen skicka den vidare till KRF så får hon samma mynt tillbax.
 
Sv: Tråkigt efterspel...

Pudelklubbens forum är väldigt snällt, finns inga chanser att lägga ut henne där, men visst kan jag berätta mitt dilemma där utan att namnge henne. De kan ju sedan söka på min Alma och få fram vem uppfödaren är...:angel: Risken är att den "mesiga" moderatorn tar bort det ändå. Bra iof att inte kunna smutskasta andra men lite får man tåla om man är oseriös tycker jag!

Till er som svarat; jag har pratat med KF och de rådde mig att prata med Tingsrätten vad det kan blir för kostnader. Har även pratat med SKK och de trodde de kunde hjälpa mig, men Anne Skogh som är mest insatt fanns inte där idag så jag får tåla mig till måndag. Ringer fortfarande till uppfödaren, sms och mail skickat men det är tyst. Ska ha min dotter att ringa från Örebro så hon inte känner igen nummret:devil:
Räkningen är nu uppe i ca 4600, ska jag betala den så får vi leva på havregrynsgröt och nudlar till nästa löning. Och dessutom vill jag inte betala den, men det får ju inte bli hur mycket som helst heller...:crazy: ifall jag åker dit på den. SKK tycker att jag har en chans mot djursjukhuset eftersom de har en muntlig överenskommelse per telefon med uppfödaren. Håller på att försöka få tag i vet som bahandlade valpen och hade kontakten med uppfödaren i somras. Fast hon får väl på pälsen av djursjukhuset om hon vittnar till min fördel.... fast blir hon instämd som vittne kan hon inte neka.
Usch, detta solkar verkligen glädjen över min lilla pudeltjej. Vi ska dessutom ha huskyvalpar vilken dag som helst (63 dagar idag) och det känns inte heller lika skoj som vanligt....:(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråkigt efterspel...

Jag håller med att det är bra att man inte ska smutskasta på forum. Och som du skriver behöver du ju inte göra det, utan bara lägga ut en blänkare. Hon har behandlat detta så illa, så lite får hon allt ta, eller hur jag nu ska säga.

Och när du behöll en pudeltjej så borde hon ju varit ännu mer noggrann att göra rätt för sig om ni ska kunna ha kontakt i framtiden. Om det är av henne du tog en valp.

Ja tråkigt när det blir så här.
 
Sv: Tråkigt efterspel...

Jag har nära och bra kontakt med ägarna till en av valparna jag hade här. Ironiskt nog den som var på djursjukhuset! När jag pratade med dem sist hade uppfödaren sagt till henne att hon tänkte ordna en träff för hela kullen i vår. Ska bli mycket intressant att gå på den....
(åt dem kan hon svar i telefon minsann!)
 
Sv: Tråkigt efterspel...

Alltså, kan du inte försöka låna ihop pengarna?

Tänker främst på ditt eget bästa, en prick kan ställa till med mycket besvär några år framöver och det går inte att radera en prick ( som c.muffin också skrev )

Jag tror att du har god chans att sedan få uppfödaren att betala dig pengarna genom att "hota" henne med inkasso
 
Sv: Tråkigt efterspel...

Betala först och bråka sedan! För tusan! Det är inte värt att få en prick hos kronofogden för en principsak. I värsta fall (om du inte kan kräva uppfödaren på pengar) så får du se det som en dyrköpt läxa! Sådant är livet, tyvärr! Du får trösta dig med att hon förmodligen har bränt sina broar hos fler människor och hon är den som kommer att lida mest i slutänden.

Fejko - som blev blåst på pengarna för en höskörd

PS: Valpen ska väl inte behöva lida för att uppfödaren är dum i huvudet
 
Sv: Tråkigt efterspel...

Betala först och bråka sedan! För tusan! Det är inte värt att få en prick hos kronofogden för en principsak. I värsta fall (om du inte kan kräva uppfödaren på pengar) så får du se det som en dyrköpt läxa! Sådant är livet, tyvärr! Du får trösta dig med att hon förmodligen har bränt sina broar hos fler människor och hon är den som kommer att lida mest i slutänden.

Fejko - som blev blåst på pengarna för en höskörd

PS: Valpen ska väl inte behöva lida för att uppfödaren är dum i huvudet

Kan bara hålla med, betala först och bråka sen. Inte kul att få betalningsanmärkning!!

Men fy vilka människor det finns!! Skulle vara intressant att veta hur de resonerar...
 
Sv: Tråkigt efterspel...

Lite uppdatering! Har äntligen fått tag i uppfödaren via en ägare av ett kullsyskon till min valp. Jag må vara godtrogen men jag vill gärna tro personen ifråga då hon säger att hon var bergsäker på att detta reglerats av hennes försäkringsbolag. Hon hade ju massor med vetkostnader för tiken som valpat och detta "försvann" i mängden. Hon lät verkligen jätteledsen över detta och skulle fixa till det. Jag tar det säkra för det osäkra och lämnar in en bestridan trots allt.

En liten tankeställare till fall som detta som hamnar hos KF och man anser sig inte vara betalningsansvarig. Jag pratade med både tingsrätten och en mycket trevlig dam hos inkasso. För att slippa extra kostnader ska ärendet bestridas och gå upp i tingsrätten, är målet under ett halvt basbelopp så blir det ett sk FT-mål och då kan "motståndarna" aldrig kräva en på sina juristkostnader.
Däremot om jag skulle lämna mitt krav till inkasso och det skulle gå till tinget om motparten bestride så får jag stå för inkassobolagets kostander i rätten. Vilket innebär att många drar tillbaka innan det går så långt. Värt att veta!
Jag skulle alltså ha "förlorat" på att betala nu och sedan kräva pengar i min tur via inkasso!
 
Sv: Tråkigt efterspel...

Hittade denna tråden och undrar hur det gick i slutändan ?
 
Sv: Tråkigt efterspel...

Hon betalade naturligtvis aldrig,:smirk: så godtrogna jag väntar just nu på att höra att det antingen blir tingssak av det eller att djursjukhuset väljer att dra tillbaka. Djuesjukhuset kommer ju att få juristkostnader som vida överstiger veträkningen så förhoppningsvis går de inte vidare.
Människan som ska betala lyser med sin frånvaro och går inte att nå i telefon. Jag har nu pratat med några andra uppfödare i pudelklubben och har bra kontakt med SKK juridiska. Vi får se vart det slutar.
Ironin i det hela är att tik och valpar var försäkrade. Hon hade utnytjat försäkringen och redan betalt självrisk så detta skulle inte ha behövt kosta någonting. Försäkringen skulle ha ersatt varenda öre. Men det är inte min försäkring så jag kan inget göra. Allt pga en människa som inte kunde fixa reglering med försäkringsbolag direkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp