Tråkiga kommentarer om viktökning och storlek på mage...

Sv: Tråkiga kommentarer om viktökning och storlek på mage...

En äldre man, som inte visste att jag var gravid, blev dock alldeles fuktig i ögonen och sa " en gravid kvinna har en alldeles speciell sorts skönhet".
Så blev jag glad, tänk om alla kommentarer hade varit i den stilen!:love:

Fint sagt! Och det stämmer tycker jag, jag har inte tänkt på att det finns så mycket gravida innan jag själv blev gravid, men nu när jag ser runda magar på stan blir jag alldeles varm inombords! :) När jag har en bra dag tycker jag att jag har fått vackra former med den runda magen (även om jag ibland känner mig mer som barbapappa...).

:)Tack!

Jag känner egentligen inte att det är vikten (siffrorna) som är problemet, men jag blir mer självkritisk när man får höra att folk tycket att man har gått upp jättemycket och att det syns enormt... Då kan det vara jobbigt. Men om jag går över 80 kilo så kommer jag nog att följa din idé och strunta i att väga mig och be barnmorskan hålla tyst om vikten... :angel: DÅ kommer även siffrorna att kännas jobbiga för mig.

Vad är detta, det är väl bara lacka ur och vara dryg tillbaka? :) Lovar att den människan aldrig mer ger dig en sån kommentar efter det. Heja heja

Jag har fått hur många kommentarer som helst om magen men aldrig att jag har tolkat de som elaka eller jobbiga, utan bara som att folk är nyfikna och vill skoja lite. Ibland när man läser här på Buke så verkar det som om det är totalt förbjudet att skoja med gravida.

Fast hur ofta skojar man egentligen om andra människors utseende? Inte så ofta, upplever jag.

Fast när person nr X frågar om det inte är en hel kull/trillingar mm och du HAR stor mage och är besvärad av den så börjar man ledsna särskilt om samma person drar samma skämt gång på gång. Det är inte tänkt som elakt men man är ganska känslig tycker jag och vem kommenterar en icke-gravid persons figur på det som man får ta när man är gravid?

Fast jag har stor mage och får ofta frågan om det är snart dax eller om det inte är tvillingar. Både en och två gånger. Speciellt när man kom tillbaka från semestern. Det stör mig inte det minsta. Har svårt att tro att de som säger så menar något illa.

Tror snarare som sagt att det har att göra med självkänslan och förmågan till självdistans. Jag är nöjd med min graviditet och min stora mage. Att någon skämtar om den kan jag bjuda på, speciellt som jag själv skämtar om det (det ser faktiskt lite lustigt ut när jag vaggar fram :D).

Mvh

Tora

Men man får dra gränser, man behöver inte vara en dörrmatta bara för att man är gravid. För min del gick en gräns när vissa arbetskamrater kommenterade min kropp, det kändes inte alls okej och då fick de ibland en sur kommentar tillbaka eller ett "du kanske vill att jag ska börja kommentera din kropp". Jag var överhuvudtaget väldigt ointresserad av att diskutera graviditet med folk på jobbet.

Tror snarare som sagt att det har att göra med självkänslan och förmågan till självdistans. Jag är nöjd med min graviditet och min stora mage. Att någon skämtar om den kan jag bjuda på, speciellt som jag själv skämtar om det (det ser faktiskt lite lustigt ut när jag vaggar fram :D).

Men det finns säkert saker hos dig som du inte vill att man skämtar om. Hursomhelst, det kan inte andra veta, och då är det ju bättre att låta bli.

Jag tror möjligen att det handlar om hur pass lätt man känner sig bekväm i en traditionell kvinnoroll eftersom man genom kommentarerna lätt får känslan att man ses som en blivande mor med allt vad det innebär och inte i sin vanliga identitet. När det gäller gravida verkar dessutom den oskrivna regeln att man ger positiva kommentarer om andras utseende eller håller klaffen inte gälla. För egen del tror jag att jag max fick 2-3 kommentarer under mina graviditeter som var positiva typ "vilken fin mage". Folk bara hävde ur sig det första de tänkte på vilket är konstigt eftersom det inte tillför något överhuvudtaget att få veta att nån tycker att man har en stor/liten mage, går konstigt, eller vad det nu kan vara.

Jag har gått upp 5-6 kg ,är i vecka 21,

För en månad sen gick typ alla o berätta för mig att : oj, du har visst blivit lite rund om kinderna hehe, o lite bred om höfterna har du allt blivit; men det e bara fint.. SUUCK!!! E så trött på det!

Nu tror folk tydl att jag ska ha stor mage..
Men magen e nästan lika platt som innan jag blev gravid.. Har smala icke-gravida kompisar som ser mer gravida ut än jag:grin:

Så sista tiden har folk börjat speckulera i att där e nog ingen bebis trots allt..
När man e gravid e det tydl fritt fram för alla att prata hejvilt om ens kropp:mad:

Jag har lite noja på o vara vältränad o mår fan inge bra alls av folks komentarer..:cry:

det kändes inte alls okej och då fick de ibland en sur kommentar tillbaka eller ett "du kanske vill att jag ska börja kommentera din kropp".

:bow::bow: Det ska jag också säga om någon går över gränsen med kommentarer nästa gång!! :devil:

Liknande trådar

T
Gravid - 1år Hej! Jag postade några trådar i början av min graviditet då jag blev så himla dålig, det hela resulterade i flera veckors inläggning...
Svar
12
· Visningar
2 088
Senast: Teilani
·
Gravid - 1år ALla regler om hyfs suddas tydligen bort då man är gravid! "NOrmala" människor säger - OJ Vilken STOR Mage! DEt måste vara två!(RIght...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
9 835
Senast: Jozze
·
M
  • Låst
Övr. Barn Är det någon mer än jag som är drabbad av att nästan inte se gravid ut över huvud taget? Jag är i vecka 21 och har så liten mage att de...
Svar
16
· Visningar
5 302
Senast: Roheryn
·
T
  • Låst
Övr. Barn Blir så less på folk som ska tala om för mig hur STOOOOR jag är. :crazy: Kommentarer med glimten i ögat klarar jag av, men när folk...
Svar
7
· Visningar
1 845
Senast: Tokmaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka