Tråkiga kommentarer om viktökning och storlek på mage...

Vilsa

Trådstartare
Nån mer som är less på alla kommentarer om hurvida magen är för stor/liten? Jag får jämt höra att jag gått upp så mycket i vikt, att det måste vara tvillingar eller så blir folk så förvånade att höra att jag ska ha barn först i december... Inge roligt! Igår var det en (gammal kollega) som var riktigt otrevlig och frågade hur mycket jag hade gått upp i vikt egentligen och påpekade att jag var så rund i ansiktet och hade så stor mage. Inte fasen går jag runt och påpekar att hon har en fläskig ända heller!! :devil: Jag blir så irriterad över att folk tror att det är helt ok att säga vad som helst till gravida. Jag har en rund magen men jag har sett fler i min vecka som har lika stor. Det är individuellt och man behöver inte bli bedömd och utfrågad om hurvida man har gått upp i vikt normalt mycket eller inte,...

Usch, är bara irriterad och behöver skriva av mig.. Nån annan som fått tråkiga kommentarer?

Sv: Tråkiga kommentarer om viktökning och storlek på mage...

Det är individuellt och man behöver inte bli bedömd och utfrågad om hurvida man har gått upp i vikt normalt mycket eller inte,...

Usch, är bara irriterad och behöver skriva av mig.. Nån annan som fått tråkiga kommentarer?

No worries, jag har gått upp 4 kilo, är smal av naturen, har samma tidsplan som du och får höra titt som tätt (bara av män) att jag har väl kollat så det inte är två därinne? Magen är ju så STOR! Jag har dragit slutsatsen att män inte har så bra koll på hur gravida kvinnor ser ut. Annars skulle väldigt många av oss föda tvillingar...

Haha, nä det är väl så, och om du var mycket smal innan så kanske även en liten mage ser stor ut i deras ögon.. Men 4 kg är ju ingenting! Killar hihi...:p

Fast jag har bara fått kommentarer av kvinnor. Tänk då folk som går upp 30 kg under grav, inte är det så kul att höra jämt att man är såååå stor (man kanske mår dåligt över det), man gör ju vad man kan för att inte gå upp för mycket i vikt, men om man (som jag) mår illa om man inte småäter jämt är det svårt.

Jag har gått upp 7 kg sedan inskrivningen, går in i vecka 20 imorgon. Jag äter inte godis och skräpmat men har enorm aptit på riktig, hemlagad mat. Jag är inte överviktig annars, och när jag var yngre hade jag mycket viktnoja och ätstörningar, så även om det är länge sen så är jag inte jättelycklig om jag går upp mycket mer än vad som är normalt... Behöver inte höra andra kommentera (även andra kroppsdelar än magen) som ser plufsiga ut, jag försöker ju hantera det så gott det går. :mad:

jag fick kommentaren igår (är gravid i vecka 24 (25)) av en som sa det ser ju bara ut som du har ätit lite för många pizzor, har de kollat så att bebisen växer som den ska och inte är för liten?!? *suck*... så är man inte stor så kläcks det kommentarer på andra hållet, folk har nog inte så mycket annat för sig.. de kanske är avundsjuka o själva vill vara tjocka o få barn?! :idea:

Jag har hört om att folk kommenterar små magar också - vad tror de egentligen? Att alla magar ska se exakt likadana ut och växa lika mycket. om man avviker minsta från "stereotypen" så måste det var något fel!! Visst blir man less? :mad: Stå på dig! :)

Japp, tråkiga kommentarer är det gott om (är i v21). Typ:
"... det är inte bara magen som blivit större..."

Sen får vi höra titt som tätt att vi som är så långa båda två kommer få en jätte stor bebis och att det inte är lönt för oss att köpa några kläder i storlek 56 för de kommer bebisen aldrig kunna ha. Jätte kul att höra :grin: Eller varianten, att ni kommer ju säkert få en bebis långt över 4kg för att maken är så lång. Inte så kul den i heller. (Tillggas bör att både jag och maken var högst ordinära bebisar, vi har helt enkelt bara växt lite mer än alla andra sedan :D)

I vilket fall. Jag är gravid och tänker njuta av det så jag stänger öronen och bara ler :)

Är de så elaka så tycker jag nog att du får vara elak tillbaka :devil:

Ha ha ha!! Men vad är det med folk!?

När jag fått kommentarer om min JÄTTEmage så har jag bara konstaterat att jag mår bra, bäbisen mår bra och resten är helt ointressant! :)

Tyvärr går ju trenden i dagens samhälle "ut på" att kommentera och döma andras utseende så varför skulle vi gravida vara förskonade från "elaka kommentarer" egentligen?!
Nästan alla populära TV-program är ju ren mobbing-tv - Idol, Biggest Looser, div Kockprogram, WhipeOut osv osv osv. Vi som tittar får se person efter person som "kritiseras"/hånas/förlöjligas osv som underhållning!

Viktigast är väl ändå att fundera på hur DU och bäbisen mår nu!? Eller hur!

Slösa inte energi på andras tillkortakommanden och dåliga självkänsla.

/Swat - tjock som en flodhäst men glad :D

Jag får ofta höra att jag har liten mage. Vilket jag ju har eftersom jag till och med har fått varit in på tillväxtUL....

Senast igår fick jag höra av en att hon inte vågade fråga om jag var gravid utan bara blivit småfet... :p

Innan det var det min frisör (som är lite vimsig) som frågade om jag var gravid. När jag svarade ja och att det var en månad kvar sa hon att: "Ja men då är det ju därför du har blivit plufsig i ansiktet och på armarna" Tack för den!! :D

Det är tydligen fritt att kommentera en gravid kvinnas kropp.

Själv är jag ganska lång och hade en platt mage innan grav. Det tog ett tag innan det började puta och av kommentarerna att döma är magen ganska liten. Dock ligger jag inom normalvärden på sf-kurvan och har gått upp 13-14 kg, fast det syns inte :p

Följande dialog har förts många gånger:
-När ska du ha barn?
-I Augusti.
Minen blir lite sorgsen och rösten lite "tycka synd om"
-Oj, det var en liten mage (som ett konstaterande att det är något fel på bebis)

Ett tag mådde jag själv dåligt över alla kommentarer om hur liten magen var. Jag trodde faktiskt att det var något fel, men alla besök hos bm där värdena varit kanonfina gjorde mig säker igen och idag är jag bara glad att jag har en smidig kropp och nätt mage trots att jag är höggravid. :)

Jag har inte fått så mycket kommentarer men kände ändå oro ett tag för att jag dels gick ner i vikt (bara 1-2 kg men ändå) och sen inte fått någon mage att tala om, och oron kom mest från att jag läser på nätet och där står det ju "Nu har du antagligen gått upp mellan .. och ... kg" och så kände jag att, nä, det har jag inte, vad är felet? Tänkte att bebis inte får det hän behöver (jag ÄR inte så bra på att äta, har svårt att få i mej det jag behöver i vanliga fall också, även om det är bättre nu sen jag blev gravid eftersom jag känner nåt sorts ansvar), inte växer som hän ska, eller att något annat var fel.
Men tror väl som du att det är väldigt individuellt. Nu (är i v20+4) verkar vikten ha rättat till sej och går uppåt igen, och jag börjar få gravidmage, och det känns skönt på nåt vis... Det är i alla fall skönt att de i min omgivning inte kommenterat storleken något, skulle nog precis som du blivit irriterad eller i allafall extra orolig.

Sådant är jättejobbigt och kan inte heller begripa varför det ska vara så.

Många blir ju också ännu känsligare för kommentarer och annat när man är gravid så det tycker jag folk kan tänka på. Om inte annat är det väl normal hyfs att inte säga sådana saker.

En till störande sak är ju alla som tror att magen är offentlig egendom som alla får pilla och känna på.

Senast ändrad:

Jag har fått frågan om det är tvillingar flertalet gånger och känner mig väldigt stor. :crazy: Har gått upp 23 kg vilket näsan är 40 % av vikten jag hade innan graviditeten. Har samlat på mig stora mängder vatten och tycker inte att jag ätit ungefär som innan, så jag hoppas att det försvinner relativt fort. Men jag tycker att det varit rätt jobbigt när folk kommenterat hur stor man blivit, vilket jag blivit. Sen finns det andra snälla personer som ljuger om att man inte alls ser ut att ha gått upp mkt...

Från början fick jag bara höra att jag hade så liten mage, men det hade jag oxå, den var nästan obefintlig men bebisen var ju så stor som den skulle vara så jag oroade mej inte.

Dom senaste veckorna har den stuckit iväg och då har jag bara fått komentarerna att nu syns det ju att du är gravid, är du säker på att det bara är en där inne med tanke på att det är så kort tid kvar, osv.

Har som sagt aldrig tagit åt mej på ett negativt sätt och om folk velat känna eller pilla så har det heller inte gjort nått, dock så tycker jag att dom flesta hållt sina fingrar i styr.

Jag själv tycker däremot att jag ser ut som en padda och står och ojjar mej framför spegeln och tror att jag aldrig kommer gå ner i vikt igen. Vägde 53,5 kg när vi fick reda på att jag var gravid och vägde för någon dag sen 68,5 kg:eek:
Folk brukar fråga om vikten och bli förvånade när dom får veta hur mycket jag gått upp då dom inte tycker att det syns så mycket. Min man tycker inte alls att jag ska gå ner sen, han tycker jag ser finare ut så här, jag instämmer dock inte.

Så egentligen så kanske inte mitt inlägg passade så bra in i tråden, men men.

*knapplån*

Vad lustigt hur olika man kan uppfatta saker och ting.

Jag har fått hur många kommentarer som helst om magen men aldrig att jag har tolkat de som elaka eller jobbiga, utan bara som att folk är nyfikna och vill skoja lite. Ibland när man läser här på Buke så verkar det som om det är totalt förbjudet att skoja med gravida.

Sen finns det säkert folk som verkligen är elaka. Men jag träffar väldigt mycket folk (både folk jag känner och inte känner) genom mitt jobb och aldrig har någon sagt något som jag tycker är elakt.

Kanske beror det på vilken inställning man har själv till sin graviditet. Jag själv brukar tex skämta om att jag nog nu får dra ner lite på öldrickandet då magen börjar bli lite väl rund.

Mvh

Tora

*knapplån*

Vad lustigt hur olika man kan uppfatta saker och ting.

Jag har fått hur många kommentarer som helst om magen men aldrig att jag har tolkat de som elaka eller jobbiga, utan bara som att folk är nyfikna och vill skoja lite. Ibland när man läser här på Buke så verkar det som om det är totalt förbjudet att skoja med gravida.

Sen finns det säkert folk som verkligen är elaka. Men jag träffar väldigt mycket folk (både folk jag känner och inte känner) genom mitt jobb och aldrig har någon sagt något som jag tycker är elakt.

Kanske beror det på vilken inställning man har själv till sin graviditet. Jag själv brukar tex skämta om att jag nog nu får dra ner lite på öldrickandet då magen börjar bli lite väl rund.

Mvh

Tora

Fast när person nr X frågar om det inte är en hel kull/trillingar mm och du HAR stor mage och är besvärad av den så börjar man ledsna särskilt om samma person drar samma skämt gång på gång. Det är inte tänkt som elakt men man är ganska känslig tycker jag och vem kommenterar en icke-gravid persons figur på det som man får ta när man är gravid?

"... det är inte bara magen som blivit större..."

:eek: Men fy vad elakt! Vad är det med gravida som gör att folk tror att man kan säga vad som helst?? Går de runt och påpekar andra, icke gravida, som lagt på sig lite över semestern också; "du har visst fått en extra haka där ser jag?" Jag blir så irriterad!! :mad:

Ja, jag har funderat på hur man ska reagera... kommer på en massa mindre snälla saker att säga (i efterhand förståss), men jag tror nog jag ska hålla mig till att "Min vikt är inte din ensak" eller nåt liknande...

Jag tänker också så - jag äter inte massa godis och sånt (helt enkelt för att jag mår illa av sött), utan mera riktig mat och frukt, men jag är ju hungrig ofta och då behöver jag ju antagligen äta. Så länge jag och bebis mår bra. Men det är ju mindre kul med alla kommentarer... Fast jag får väl öva på att inte ta åt mig!

Plufsig? Men fy vad osmidigt... Ja, det är ju uppenbarligen inte bara stora magar som inte faller folk på läppen, även små magar måste kommenteras... :grin:

Liknande trådar

T
Gravid - 1år Hej! Jag postade några trådar i början av min graviditet då jag blev så himla dålig, det hela resulterade i flera veckors inläggning...
Svar
12
· Visningar
2 088
Senast: Teilani
·
Gravid - 1år ALla regler om hyfs suddas tydligen bort då man är gravid! "NOrmala" människor säger - OJ Vilken STOR Mage! DEt måste vara två!(RIght...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
9 835
Senast: Jozze
·
M
  • Låst
Övr. Barn Är det någon mer än jag som är drabbad av att nästan inte se gravid ut över huvud taget? Jag är i vecka 21 och har så liten mage att de...
Svar
16
· Visningar
5 302
Senast: Roheryn
·
T
  • Låst
Övr. Barn Blir så less på folk som ska tala om för mig hur STOOOOR jag är. :crazy: Kommentarer med glimten i ögat klarar jag av, men när folk...
Svar
7
· Visningar
1 845
Senast: Tokmaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka