Tråkiga hagar

akk

Trådstartare
Tråkiga hagar runt om i landet. Hästarna/korna/fåren har inget skygg från sol el. regn 😢😢 Många gånger inte ett träd, inte en buske, knappt nåt gräs, heller 😢😢
 
Tråkiga hagar runt om i landet. Hästarna/korna/fåren har inget skygg från sol el. regn 😢😢 Många gånger inte ett träd, inte en buske, knappt nåt gräs, heller 😢😢
Tamt diskussionsunderlag att bara skriva en klagan om att du anser att människor har sina hästar i tråkiga hagar.
Har du tagit samtliga faktorer i beaktning när du klagar på andras hagar?

1. Vet du aäkert att det inte finns sker som inte syns för ögat när du passerar?
2. Vet du att hästen inte är till exempel en fånghäst som inte får ha gräs och utfodras regelbundet?
3. Vet du hur mycket den är i sagda hage? Kanske flyttas den mellan hagar för att inte få en livsfarlig övervikt?

Min grushage som finns för att de inte ska behöva klafsa runt i lera höst, vinter och vår ser nog urtråkig ut.

Men faktum är att de på baksidan har ingång till en stor och fin ligghalll. Den syns inte för ögat om du inte går in i min hage.

En av mina gräshagar har en gång till denna hage med ligghall på baksidan, vilken återigen inte syns om dubinte är o sagda hage. Och har även träd och skugga längs denna gång.

Klaga på ett forum kommer nog inte ändra någons hagplanering tyvärr.

Om du upplever att ett djur utsätts för ett (allvarligt) hot mot dess hälsa bör du försöka ha en dialog med ägaren eller kontakta länsstyrelsen
 
Rasthagar är en sak. Många hästar går i små rasthagar dagtid även på sommaren av olika orsaker.
Men om du menar på bete, så var ser du i så fall alla dessa beteshagar för nöt och häst utan väderskydd? Jag har nog aldrig sett någon dygnet runthage utan väderskydd, antingen ligghall eller träd.
 
Rasthagar är en sak. Många hästar går i små rasthagar dagtid även på sommaren av olika orsaker.
Men om du menar på bete, så var ser du i så fall alla dessa beteshagar för nöt och häst utan väderskydd? Jag har nog aldrig sett någon dygnet runthage utan väderskydd, antingen ligghall eller träd.

Jag har sett massor av beteshagar där hästarna är utan väderskydd och är ute 24/7 medan de är ute på bete.
 
Tamt diskussionsunderlag att bara skriva en klagan om att du anser att människor har sina hästar i tråkiga hagar.
Har du tagit samtliga faktorer i beaktning när du klagar på andras hagar?

1. Vet du aäkert att det inte finns sker som inte syns för ögat när du passerar?
2. Vet du att hästen inte är till exempel en fånghäst som inte får ha gräs och utfodras regelbundet?
3. Vet du hur mycket den är i sagda hage? Kanske flyttas den mellan hagar för att inte få en livsfarlig övervikt?

Min grushage som finns för att de inte ska behöva klafsa runt i lera höst, vinter och vår ser nog urtråkig ut.

Men faktum är att de på baksidan har ingång till en stor och fin ligghalll. Den syns inte för ögat om du inte går in i min hage.

En av mina gräshagar har en gång till denna hage med ligghall på baksidan, vilken återigen inte syns om dubinte är o sagda hage. Och har även träd och skugga längs denna gång.

Klaga på ett forum kommer nog inte ändra någons hagplanering tyvärr.

Om du upplever att ett djur utsätts för ett (allvarligt) hot mot dess hälsa bör du försöka ha en dialog med ägaren eller kontakta länsstyrelsen
Jag kan ta bilder på ett antal tråkiga hagar.
 
Rasthagar är en sak. Många hästar går i små rasthagar dagtid även på sommaren av olika orsaker.
Men om du menar på bete, så var ser du i så fall alla dessa beteshagar för nöt och häst utan väderskydd? Jag har nog aldrig sett någon dygnet runthage utan väderskydd, antingen ligghall eller träd.
Jag kan ta bilder på ett antal tråkiga hagar där man ser hästar går varje sommar, hela dagarna.
 
Jag kan ta bilder på ett antal tråkiga hagar där man ser hästar går varje sommar, hela dagarna.

Och vad gör de på nätterna?

(Nej. Alla hästar går inte i optimala hagar, men ofta är det mer som inte syns. Tex vad hästarna gör resten av dygnet, sjukdom, skador osv)
 
Rasthagar är en sak. Många hästar går i små rasthagar dagtid även på sommaren av olika orsaker.
Men om du menar på bete, så var ser du i så fall alla dessa beteshagar för nöt och häst utan väderskydd? Jag har nog aldrig sett någon dygnet runthage utan väderskydd, antingen ligghall eller träd.
Jag tycker det hör till ovanligheten att beteshagar har skydd faktiskt, väldigt sällan jag ser att hästarna kan gå undan i en beteshage.
 
Hästar är stäppdjur som tål sol och värme väldigt bra. För mig låter det som om du förmänskligar dem rejält.
Fast det är ofta fruktansvärt jobbigt för dom att stå ute när det är som varmast som när det är uppåt 30 grader. Att stå i stekande sol är långt ifrån vad alla hästar föredrar. Jag tog alltid in min häst i värmen på sommaren och han uppskattade det otroligt. När hästarna här står i hagen med ligghallen så står allihop i den när det är som varmast.

Så nog föredrar inte alla hästar eller klarar värmen särskilt bra, sen att dom överlever visst, men dom ska må bra och trivas också. Jag kommer aldrig tycka det är okej att sätta hästar i stekande värme utan möjlighet att ta skydd från solen.
 
Fast det är ofta fruktansvärt jobbigt för dom att stå ute när det är som varmast som när det är uppåt 30 grader. Att stå i stekande sol är långt ifrån vad alla hästar föredrar. Jag tog alltid in min häst i värmen på sommaren och han uppskattade det otroligt. När hästarna här står i hagen med ligghallen så står allihop i den när det är som varmast.

Så nog föredrar inte alla hästar eller klarar värmen särskilt bra, sen att dom överlever visst, men dom ska må bra och trivas också. Jag kommer aldrig tycka det är okej att sätta hästar i stekande värme utan möjlighet att ta skydd från solen.
Var det pga värmen eller insekterna? Det jag ser är att de gärna står i den gassande solen bara det fläktar så insekterna blir färre.
 
Var det pga värmen eller insekterna? Det jag ser är att de gärna står i den gassande solen bara det fläktar så insekterna blir färre.
Värmen. Här är det då inga hästar som föredraget att stå i 30 grader värme. Det är dessutom väldigt sällan insekterna är särskilt aktiva den varmaste tiden på dagen, även dom som stått med insektstäcken har föredragit ligghallen under den varmaste tiden på dagen.
 
Fast det är ofta fruktansvärt jobbigt för dom att stå ute när det är som varmast som när det är uppåt 30 grader. Att stå i stekande sol är långt ifrån vad alla hästar föredrar. Jag tog alltid in min häst i värmen på sommaren och han uppskattade det otroligt. När hästarna här står i hagen med ligghallen så står allihop i den när det är som varmast.

Så nog föredrar inte alla hästar eller klarar värmen särskilt bra, sen att dom överlever visst, men dom ska må bra och trivas också. Jag kommer aldrig tycka det är okej att sätta hästar i stekande värme utan möjlighet att ta skydd från solen.
Jag tänker att det är viktigt att ha i bakhuvudet att olika hästar hanterar värme väldigt olika bra. Har man tex en islandshäst eller nordsvensk så kanske man ska vara lite försiktigare när det är 30+. Medans om man har en arab så kan man rida på precis som vanligt vid 30+. Jag har själv tävlat 8 mil under de förhållandena, inga som helst problem. Visst, det går åt mer vatten och salt.

Klarar hästen springa 8 mil så lär den inte ha några problem med att stå still i solen tänker jag. Överlag så är hästar rätt så bra på att hantera värme i och med att de svettas.
 
Jag tänker att det är viktigt att ha i bakhuvudet att olika hästar hanterar värme väldigt olika bra. Har man tex en islandshäst eller nordsvensk så kanske man ska vara lite försiktigare när det är 30+. Medans om man har en arab så kan man rida på precis som vanligt vid 30+. Jag har själv tävlat 8 mil under de förhållandena, inga som helst problem. Visst, det går åt mer vatten och salt.

Klarar hästen springa 8 mil så lär den inte ha några problem med att stå still i solen tänker jag. Överlag så är hästar rätt så bra på att hantera värme i och med att de svettas.
Samt hur deras näshåla är uppbyggd
 
För ett otränat öga som bara svischar förbi min fånghäst så ser hagen säkert tråkig ut. Med tanke på den gröna oas bredvid som kompisen går på. Men fånghästen har lyxsvit med bäddad box, kan hänga med kompisen över träväggen inne i lösdriften, blåsig torr sandkulle, skugga från träd, en väg att hålla koll på - han gillar stora fordon och grannen har grävt med grävmaskin på gärdet bredvid så det har varit rena Netflix för honom. Hagen är smal så han kan få upp lite fart och då den då följer ytterkanten på stora hagen kan han ha koll på kompisen även om kompis går upp i skogsdelen på hagen. Men när han står på den tomma plätten framför stallet ser det ju trökigt ut.
 
Värmen. Här är det då inga hästar som föredraget att stå i 30 grader värme. Det är dessutom väldigt sällan insekterna är särskilt aktiva den varmaste tiden på dagen, även dom som stått med insektstäcken har föredragit ligghallen under den varmaste tiden på dagen.
Här är bromsarna och flugorna aktiva även när det är som varmast.
Mina solar mycket, men klart de står i skuggan en del också.
 
Jag kan ta bilder på ett antal tråkiga hagar.
Och förutom att jag inte anser att man bör fotografera andras egendom för att ha åsikter som lägga ut bakom ryggen på dem så undrar jag vad du tänker att det tillför i diskussionen?

Nej, alla har inte bra hagar men om du tycker att något ställe inte har okej hagar är det väl rimligt att prata med ägaren till djuren kring hur de tas om hand och hur behoven tillgodoses istället? Alternativt kontakta länsstyrelsen och höra dig för om det är en rimlig miljö för djuren?

Engagemang i andra djurs vardag kan vara mycket positivt men då behöver man prata med just de personer som har chans att påverka just de djurens vardag.
Och återigen, det kanske inte är riktigt som du tror eller antar med hur hagvistelsen är planerad.
 
Värmen. Här är det då inga hästar som föredraget att stå i 30 grader värme. Det är dessutom väldigt sällan insekterna är särskilt aktiva den varmaste tiden på dagen, även dom som stått med insektstäcken har föredragit ligghallen under den varmaste tiden på dagen.
Det beror ju på vilka insekter. Knott är det ont om vid den tiden men desto fler bromsar och fläckflugor
 

Liknande trådar

Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 506
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 461
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 387
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 890
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp