Tråkig ton och pesonangrepp istället för att diskutera sakfrågan

Gammal

Trådstartare
Ny här men gammal i livet. Och har följt en tråd på Hästmänniska med intresse.

Kan konstatera flera saker

1. Det är tydligen ok att lägga in trådar om att man köpt ett bra hästtäcke för det eller det priset på Börjes eller i Ullared. Det här är tydligen inte reklam. Det modereras inte bort av moderatorn.

2. Att uppmärksamma ett allvarligt problem inom hästbranchen genom att i en diskussion uppmärksamma ett brev till ett förbund är tydligen att göra reklam. Det modereras bort av moderatorn.

3. Att i en tråd göra inlägg som inte tillför något konstruktivt för diskussionen utan enbart skrivs i uppsåt för att skada och förtala så som signaturen Chia gjort är tydligen ok. Det modereras inte bort av moderatorn.

4. Man diskuterar hellre person än sakfrågor och man drar sig inte för att gå till rena personangrepp. Det gäller flera personer i nämnda tråd på "Hästmäniska"

Man kan bara ifrågasätta moderatorns moraliska och etiska grunder. Tar hon verkligen ansvar som moderator? Tydligt modererar hon bort det som hon själv tycker inte är ok såsom diskussionstrådar som skrivs i avsikt att förbättra arbetsförhållanden. Men låter inlägg som tydligt skrivs uppsåtligen för att skada och förtala stå kvar. Sådant här accepteras tydligen med tystnad här på Bukefalos. Sådant är aldrig accepterat i verkliga livet.
Rörande reklam så är det tydligt helt ok här på Bukefalos så länge det rör sig om Börjes och Ullared. Kan inte annat än ifrågasätta den etik och moral som råder här på Bukefalos.

/ Gammal (liksom min moral)

Sv: Tråkig ton och pesonangrepp istället för att diskutera sakfrågan

Vad är nytt under solen och vad är det egentligen du undrar/funderar över?

[...] Kan inte annat än ifrågasätta den etik och moral som råder här på Bukefalos.

Innan man klandrar andras etik och moral bör känna till att vi moderatorer kan se användarnas IP-adresser. Resultatet av den slagningen var inte till din fördel.

Innan man klandrar andras etik och moral bör känna till att vi moderatorer kan se användarnas IP-adresser. Resultatet av den slagningen var inte till din fördel.

:D

tiotiotiotio

Det säger så mycket mer om moderatorernas etik och moral.

Man ser hellre på person, address o dylikt än innehållet i sakfrågan. Tydligt är att man släpper personangrepp och förtal men raderar frågeställningar om arbetsmiljöproblem. Istället för att svara på varför man raderar en tråd med en så dålig motiveringen att det rör sig om reklam så väljer man att vända sig mot person samtidigt som man släper igenom trådar om Börjes och Ullared.

/ Gammal

Dubbelnick alltså? Annars är jag trög :p

Säger du det ...

Grejen med att kolla IP är att moderatorerna kan se om någon skulle få för sig att starta ett nytt nick för att hålla med sig själv. Om nu någon skulle komma på något så dumt :sneaky:

Men gud, orka hålla på så :p

Dubbelnick har man till pinsamma frågor eller sådant som är jobbigt att prata om och vill vara anonym.
Mitt nuvarande nick är mitt dubbelnick men jag flyttade över helt istället :p

Jag hade mandalakis_andranick ett tag men glömde bort lösenordet. Synd, för det var helt bombsäkert.

Det säger så mycket mer om moderatorernas etik och moral.

Man ser hellre på person, address o dylikt än innehållet i sakfrågan. Tydligt är att man släpper personangrepp och förtal men raderar frågeställningar om arbetsmiljöproblem. Istället för att svara på varför man raderar en tråd med en så dålig motiveringen att det rör sig om reklam så väljer man att vända sig mot person samtidigt som man släper igenom trådar om Börjes och Ullared.

/ Gammal

Jag har inte följt den andra tråden. Men just ang reklamregler så är det ju hur enkelt som helst. Men får diskutera olika tillverkare och deras produkter. Däremot får man inte länka till ställen man kan köpa produkterna etc. Men får lägga ut egna bilder på produkter, men inte länka "snodda" produktbilder.
Dvs jag som konsument får diskutera produkter och inköpsställen tills jag kräks. Det är lika lite reklam som om jag Irl diskuterar med en kompis om märke x eller märke y har bäst passform eller kvalitet. Lika lite reklam som om jag talar om att man kan köpa strumpor på HM eller svarar den som söker en randig bh att hen kan hitta det på twilfit till ett lågt pris.
Däremot om jag går runt och delar ut lappar med "köp denna randiga bh på twilfit för bara 99 kr" - då är det reklam!

Så om Börjes eller repr för dem startar en tråd där de gör reklam för sina produkter, eller någon som anlitas av Börjes för att göra reklam startar en tråd och gör reklam - då skulle den ryka direkt.

Ditt svar låter som att hot mot TS, är det något jag missat? Tycker också att stämningen härinne på buke är ganska otrevlig ibland och att vissa 'nick' håller ihop så att det känns som man blir mobbad om man inte tycker som de. :o

Hot?

Det var väl snarare ett tips om att moderatorerna kan se att det är samma person som håller med sig själv.

Fast emellanåt ser man vem som sitter bakom dubbelnicket utan IP. Troligen tom snabbare.

Att skapa ett dubbelnick för att klaga på en regel man inte förstår är bara fånigt. Och genomskinligt.

Man kan bara ifrågasätta moderatorns moraliska och etiska grunder. Tar hon verkligen ansvar som moderator? Tydligt modererar hon bort det som hon själv tycker inte är ok såsom diskussionstrådar som skrivs i avsikt att förbättra arbetsförhållanden. Men låter inlägg som tydligt skrivs uppsåtligen för att skada och förtala stå kvar. Sådant här accepteras tydligen med tystnad här på Bukefalos. Sådant är aldrig accepterat i verkliga livet.
Rörande reklam så är det tydligt helt ok här på Bukefalos så länge det rör sig om Börjes och Ullared. Kan inte annat än ifrågasätta den etik och moral som råder här på Bukefalos.

Buke är INTE verkliga livet. Reglerna som gäller här och hur dom används står klart och tydligt nedskrivet så att alla kan läsa dom. Gillar man dom inte så väljer man ett annat forum som passar en bättre.

Jag fattar inte riktigt varför vissa hela tiden tror att Buke är någon forn av demokratisk instution vars uppgift är att skydda medborgarnas rättigheter.

Jag har inte följt den andra tråden. Men just ang reklamregler så är det ju hur enkelt som helst. Men får diskutera olika tillverkare och deras produkter. Däremot får man inte länka till ställen man kan köpa produkterna etc. Men får lägga ut egna bilder på produkter, men inte länka "snodda" produktbilder.
Dvs jag som konsument får diskutera produkter och inköpsställen tills jag kräks. Det är lika lite reklam som om jag Irl diskuterar med en kompis om märke x eller märke y har bäst passform eller kvalitet. Lika lite reklam som om jag talar om att man kan köpa strumpor på HM eller svarar den som söker en randig bh att hen kan hitta det på twilfit till ett lågt pris.
Däremot om jag går runt och delar ut lappar med "köp denna randiga bh på twilfit för bara 99 kr" - då är det reklam!

Så om Börjes eller repr för dem startar en tråd där de gör reklam för sina produkter, eller någon som anlitas av Börjes för att göra reklam startar en tråd och gör reklam - då skulle den ryka direkt.

Precis! jag fattar inte att vissa har så svårt att förstå skillnaden.

Sen är ju gränserna ibland väldigt flytande och ibland så ligger saker och ting på gränsen. Det är ju då som moderatorerna tar bort eller tillåter enligt vad dom själva är okej eller inte. Men det är ju moderatorerna som bestämmer tillsammans med Gunnar. Gunnars forum, Gunnars regler.

Gillar man inte dom reglerna så får man väl starta ett eget forum med egna regler.

Jag har också fått några inlägg borttagna där jag utan att tänka mig för skrev mot forumreglerna (reklamrelaterat) men det är ju inget att bli upprörd över. Reglerna här är sådana.

Senast ändrad:

*KL*
Jag kan hålla med TS till den delen att ofta lämnar man sakfrågan när argumenten tryter och övergår till att göra ner personen istället, det är många som använder olika härskartekniker på forumet vilket inte sällan resulterar i en hätsk stämning. Det sker även här ovan i tråden ;)
Kan det ha med genus att göra ;):D

Rolle
IpL

*KL*
Jag kan hålla med TS till den delen att ofta lämnar man sakfrågan när argumenten tryter och övergår till att göra ner personen istället, det är många som använder olika härskartekniker på forumet vilket inte sällan resulterar i en hätsk stämning. Det sker även här ovan i tråden ;)
Kan det ha med genus att göra ;):D

Rolle
IpL

Tja du använder dig ju själv av härskarteknik i så fall. Att förminska någon eller dennes åsikter pga genus är ju den absolut vanligaste härskartekniker ;)

När man har flera smileys så är det oftast inte på allvar...;):D:meh:

Rolle
IpL

Liknande trådar

Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
88 752
Senast: Wingates
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 885
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama