Trakehnerhingstar att halla utkik efter..

Inna

Trådstartare
Jo, jag skulle vilja höra lite vad ni avelskunniga säger om vilka trakehnerhingstar man skall halla utkik efter om man är intresserad av att köpa en unghäst med bra anlag för dressyr..
Jag befinner mig nämligen i Tyskland och skall förhoppningsvis aka runt och kika lite pa unghästar vad det lider och just trakehnarna verkar vara rätt sa mkt det jag är ute efter.. Det är inget köp planerat inom den närmsta framtiden, men det skadar ju inte att titta runt lite ;)

Är det nagon som känner till vad för avkommor Alter Fritz alternativt Freudenfest ger?

Lite luddiga fragor kanske, men all input och erfarenhet av trakehnare mottages tacksamt!:)

Sv: Trakehnerhingstar att halla utkik efter..

Alter Fritz dressyrindex sjönk från 122 till 112 mellan 2006 till 2009 och han har inte löst licens i år.
Freudenfest har mycket höga index för exteriör och gångarter
Hans dressyrindex är 124 med 90% säkerhet.

Dessa hingstar är med på Top 5% listan på alla tyska hingstar.

De som toppar listorna och har minst 90% säkerhet på sitt dressyrindex är
Münchhausen 163
Hofrat 159
Monteverdi 151
Hohenstein 148
Gribaldi 147
Latimer 143
Connery 139

Hingstar med höga index men med sämre säkerhet
Insterburg
In Flagranti (hans första index)
Hibiskus
Distelzar
Schwadroneur
Hertug
Hoftänzer (hans första index)
Prét à Porter (hans första index)
I-Punkt
Kasparow
Solero

Hmm.. så en Freudenfest-unge vore nog inte helt fel då.. :d

Tusen tack för infon! Det är lite lätt överväldigande att sitta och läsa annonser här, för det är så många hingstar man inte har en aning om vad det är för några.

Jag har hittat ett vad som ser ut att vara ett väldigt trevligt stuteri nära Hannover som jag tänkte att jag skulle försöka ta mig till och besöka när de har fölshow i år.. Så då kan det vara bra att vara lite påläst i alla fall!

Jag har en äldre bekannt i Brandenburgertrakten. Han avla med trakehnerhingstar och Brandenburgerston. Jag vet att han har minst 2 hingstföl f. 2009 till salu e. Editorial för inte so mycket pengar. Han är en "gammal hästgubbe" och vet vad han avla med. Jag tror han har ev ochså mer äldre unghästar till salu hemma (vet inte riktig vad han har hemma nu till salu!!)Pm:a gärna till mig om du vill ha adressen.

Tack för länkarna! :)

Det är ju inte utan att man blir sugen när man ser alla de fina bilderna..
Får försöka ta mig iväg på några visningar, tror jag :laugh:

Det låter spännande.. :-)

PM på väg..:)

Liknande trådar

T
Hästvård Jag skrev for man vecka sedan och fick massvis med bra tips och ideer och nu har jag flera fragor!!! :) Bor sen manga ar tillbaka pa...
Svar
2
· Visningar
753
Senast: Dragonfruit_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023