Traingelmärkning hur lång tid har det tagit?

Mumin_79

Trådstartare
Äntligen är det över :crazy:
Diagnosen spatt är satt efter ett år fullt av klinikbesök och försök till rehabilitering så ska papprena lämnas in för traingelmärkning på våran ponny.
De med erfarenhet, hur lång tid har det tagit efter att veterinären tyckt att triangelmärkning är det enda rätta?
Vi har folksam tror jag, någon som har erfarenheter av det bolaget och triangelmärkning?
Själva triangeln, ska göra på klinik eller kan det göras hemma av vet ?

Mumin

Sv: Traingelmärkning hur lång tid har det tagit?

När vi skulle triangelmärka våran dåvarande ponny har jag för mig att det gick fort att få ett godkännande av bolaget (samma) och även sen att få ut pengarna när de fått intyget från veterinären om att det var gjort. Det som var tråkigt för oss var att veterinären ansåg att spatten uppkommit innan vi köpte henne och vi hade höjt försäkringsbeloppet något pga köpeskillingen. De pengarna fick vi aldrig tillbaka, inte av säljaren (köpet reklamerades) heller men det är en annan historia.Den gången skedde triangelmärkningen på klinik.

När vi skulle triangelmärka våran dåvarande ponny har jag för mig att det gick fort att få ett godkännande av bolaget (samma) och även sen att få ut pengarna när de fått intyget från veterinären om att det var gjort. Det som var tråkigt för oss var att veterinären ansåg att spatten uppkommit innan vi köpte henne och vi hade höjt försäkringsbeloppet något pga köpeskillingen. De pengarna fick vi aldrig tillbaka, inte av säljaren (köpet reklamerades) heller men det är en annan historia.Den gången skedde triangelmärkningen på klinik.

Tack för ditt svar. Vad vinner man på att reklamera köpet? Vår ponny var dålig vid köpet. Den gick igenom vetbesiktning vid köpet men bara någon månad efter det hamnade vi på kliniken första gången. :crazy:
Ringde ägaren innan ponnysäljaren och hon hade sålt hästen medveten om att den hade en skada och vi blev sålda den i tron om en trevlig hoppponny för dyra pengar :crazy:

Men eftersom vi är förtjusta i henne och inte vill göra oss av med henne utan hon får stanna som sällskap helt enkelt. Men är nyfiken.
Om man trianglemärker henne och får ut försäkringspengarna vad är den förre ägaren skyldig att betala vi en reklamation?

Mumin

Skyldig? Om du har tur ja, kan du få nåt om dom är seriösa. Min kompis väntar förtfarande på kompensation efter en triangelmärkning.
Advokaten tycker inte det är värt en rättegång, utan tycker att det ska göras upp i godo sas.

Om du får ut försäkringspengarna, vad är det mer du vill få av säljaren?

Drar man upp en rättegång så kan man stämma förra ägaren på pengar för hästens uppehälle, hyra, foder, hovslagare mm. Men det är mkt svårt. Men det är vad som GÅR att försöka med.

Om du får ut försäkringspengarna, vad är det mer du vill få av säljaren?

För det första så vill vi inte bli av med ponnyn så då är det uteslutet med en reklamation utan jag vill bara veta hur det går till och varför man reklamerar efter man fått ponnyn triangelmärkt.

Dock är det fel att säga att vi har blivit ersatta pga triangelmärkningen. Denna ponnyförsäljare har orsakat oss inte bara stora kostnader i form av klinikbesök rehabilitering som delvis inte täcktes av försäkring samt mycket sorg och tid.
Därför känns det förjäkligt att denna som sålt en sjuk ponny till oss medvetet kommer undan med det. Men eftersom ponnyn betyder mer för oss än någon hämnd så spelar det i långa loppet ingen roll.

Men jag är fortf nyfiken om varför ponnyn reklamerade efter triangelmärkningen och vad den förra ägaren fick betala?

Jo, jag vet att man kan göra så. Men det brukar ju vara "evighetshistorier" som inte alltid slutar som man tänkt sig...

Min ponny triangelmärktes hemma av en distriksvetrinär. Det var inget kompliserat. Hästen får lugnande och sedan rakar de bort lite päls på låret. Sedan ned med triangeln i flytande kväve en stund innan de trycker dit den på låret.

Hej igen.
För att kort berätta vår historia så var det så att vi köpte ponnyn i slutet av juni (för några år sedan). Det var 35 mil bort och jag lämnade önskemål om besiktningsdag till säljaren som dock bokade in en annan dag när vi inte kunde närvara. Hon gick igenom ua. Bara ngn vecka efter hemkomst märkte jag att hon snubblade till bak vid ridning vilket jag via mail berättade för säljaren. Vi trodde att det berodde på ömhet (oskodd bak). Under juli red vi försiktigt för att lära känna henne. Det var oftast dottern som red (och som inte har så mkt erafrenhet) I augusti konstaterade vi att hon var halt fram.
Veterinären konstaterade spatt. Via röntgen plus sjukdomshistoria konstaterade veterinären att det hade uppkommit innan hon kom till oss.Säljaren blev förvånad och förtvivlad. Vi var jättekära i ponnyn och alldeles för ömhudade så vi kom överens om att ponnyn skulle stå kvar hos oss tills det var klart med triangelmärkning osv eftersom vi ev hade en köpare på henne i stallet.Vi stod ju redan för försäkringen och vi visste inte om det skulle bli strul med den. Det var inget alternativ för oss att behålla henne då veterinären inte rekommenderade det med tanke på vad vi skulle ha henne till.
Nu backade köparen ut och då hittade säljaren en köpare i hennes trakter.
Med facit i hand skulle jag kört ner ponnyn på stört så fort vi fått diagnosen eftersom säljaren accepterade läget. Nu fick vi extra kostnader i form av veterinärskostnader, resor dit osv. När försäkringsbeloppet lösts ut la säljaren till de 7000:- som försäkringen "behöll", dock ej mellanskillnaden som vi förlorade (köpesumman - tidigare försäkringsbelopp). Dessutom förlorade vi några tusen på försäkringspremien då vi inte fick tillbaka några pengar när vi sa upp försäkringen i samband med nya försäljningen.
Det är lätt att vara efterklok.

Triangeln kan göras av vilken vet som helst. Som har järn, det var inte det lättaste att hitta någon som hade järn. Och när jag väl hittade en var det problem med kvävet ;) Men du behöver inte åka till kliniken för märkningen om du inte vill.

Du får ett papper av bolaget, där veterinären ska fylla i när hästen är märkt. Så vilken veterinär som helst går bra.

Vi hade första besöket i augusti 03, och han dömdes ut i maj 04. DÅ hade vi behandlat och behandlat och behandlat och även provat operera utan minsta resultat =/

Man vinner ingenting på att reklamera köpet, just spatt ingår i undersöknings plikten för köparen och faller inte under dolda fel. Den upptäcks genom sedvanlig röntgen som ofta är en vanlig åtgärd från köparen en sk exportröntgen som omfattar kotor haser och knä.

Sen så kan man hamna i samma sits som mig om man har otur. Köpte min häst efter röntgen med utlåtanden om att han hade något trånga glidleder bak, enligt veterinären ABSOLUT inte spatt och inget som förmodligen skulle påverka hästen i framtiden (hon kunde självklart inte ge någon garanti). Eftersom problem uppstod i ridningen åkte vi till klinik som konstaterade att det var SOLKLAR spatt både på bilderna från besiktningen samt på de nya. Dessutom av ganska stor grad. Har varit på två olika kliniker o haft tre olika veterinärer o alla säger samma sak, det ÄR spatt, ingen tvekan om det.

Så visst, vi uppfyllde vår undersökningplikt, o vi gjorde väl delvis en chansning eftersom han ändå fick den där anmärkningen, men vi hade ALDRIG köpt honom om vi fått veta att det var spatt han hade.

Nu är det väl inte så vanligt att det blir såhär, men tyvärr så kan det gå så. O samtidigt så har ju egentligen inte säljaren gjort nått fel.

Ett annat exempel är en annan häst som vi besiktade för eventuellt köp. En importerad 5årig valack nyss hemkommen från holland. Han var där röntgad helt utan anmärkning innan han kom till försäljningsstallet i Sverige. Jag krävde dock röntgen här ändå för att vara på den säkra sidan. O då visar det sig att hästen har 7 OLIKA åkommor i sina ben, han hade iprincip allt man kan tänka sig. Vad hade hänt om jag inte röntgat honom o köpt honom med de relativt nytagna plåtarna från Holland där han var utan anmärkning? hade jag uppfyllt min undersökningsplikt då?

Förresten, jag tror inte alls att man måste röntga vid köp för att kunna hävda dolt fel, inte om man kan bevisa att röntgenförändringen funnits där innan köpet, vilket kan vara svårt ganska ofta.

Mvh Maria

Jag har faktiskt bara trianeglmärkt en enda häst under alla år inser jag:angel::smirk:-
Och det tog ca tre månader från det att hästen diagnostiserades, tills dess att den trianglemärktes hos veterinären.

Tillägg: Det var AGRIA

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
699
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 472
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 717
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka