Trailfrågor

Sv: Trailfrågor

E-nivå är ju bara prova på tävlingar, där är det inget krav på att man ska westernutrustning eller vara med i någon klubb. så det är ju bara prova nästa säsong och se om du gillar det :)

tack till dig o cowgirl! ja målet var egentligen att komma ut redan i år men är sjuk så har inte orkat med det...
klart vi måste ha westernutrustning, haha har en sadel nu men spanar på annan då nuvarande inte passar spanjoren. gick till o med me di en wrasansluten westernklubb, hade hoppats på klubbtävling o lite tips o råd där men den är rätt död märkte jag.

köpt ett bosal också, för det får man tävla med va?:idea:

vilken nivå var dte TS videor var från? okej att de flesta av mina pollar går över broar men den i sista videon skulle ge iaf mig höjdskräck :o

och såg i travbomserien att hästen (kanske inte var ts videor?) att hästen satte två steg mellan bommarna, ska de göra det ibland?

får man låna tråden lite? OM jag o min pålle tog på oss lite westernutrustning, sänkte tempot, red med lite längre tyglar o mer "westernform" o tränade på bom-grejer skulle vi då kunde va med på en E eller Dtävling i trail?

Ja det kan du absolut! Go for it! Utrustningsmässigt vet jag inte vad som gäller inom Wras men E-tävling får man iaf ha valfri utrustning.

Vad gäller detta med att hästen verkligen ska titta på hindren och se vad den gör är ju just för att man i verkliga livet inte vill ha en häst som bara klampar på. Det skulle kunna bli livsfarligt. Därför får alerta hästar som är "med" men ändå lydiga och reglerbara i varje steg/moment plus över hästar som bara "går på" så att säga.

Måste bara säga först att du har en jätte söt häst!! :)
såg filmerna och ni var så duktiga! Det jag tänkte på var att det såg ut som ni har lite bråttom hela tiden, försök få hästen att "tänka" över varje hinder, den ska kolla noga och Jobba över varje hinder. sen tänkte jag över bron, försök få ner honom i både tempo och försök sänka huvudet lite på honom så det ser ut som han "söker" sig fram på bron :)

Måste bara säga först att du har en jätte söt häst!! :)
såg filmerna och ni var så duktiga! Det jag tänkte på var att det såg ut som ni har lite bråttom hela tiden, försök få hästen att "tänka" över varje hinder, den ska kolla noga och Jobba över varje hinder. sen tänkte jag över bron, försök få ner honom i både tempo och försök sänka huvudet lite på honom så det ser ut som han "söker" sig fram på bron :)

Svaret var riktat till mig men jag antar det var ett knapplån och att du egentligen pratar om någon av dem som har lagt ut film på sig coh sin häst.....

För det har inte jag :)

Vem av dem är det du talar till ?

köpt ett bosal också, för det får man tävla med va?:idea:

vilken nivå var dte TS videor var från? okej att de flesta av mina pollar går över broar men den i sista videon skulle ge iaf mig höjdskräck :o

och såg i travbomserien att hästen (kanske inte var ts videor?) att hästen satte två steg mellan bommarna, ska de göra det ibland?

Mina filmer är från tyska tävlingar och jag har tävlat på LK4 nivå. Tror att det ungefär motsvarar D-tävling i Sverige. Eller C-tävling. Längesen jag var i Sverige på westerntävling.

Antalet steg mellan bommarna brukar aldrig vara angivet, åtminstone inte på de tävlingar som jag har ridit hittills. Det kanske är annorlunda när man tävlar på högre nivå.

Vore kul om någon kan visa hur en vanlig D-tävlings trail bana ser ut? Jag har inget att jämföra med. Det är många år sen nu som jag tävlade i Sverige.

okej. tack för svar :)

såg ditt nästa inlägg och inflyter, jag vill se film från svensk d eller e-tävling :)

Kl oxå...

Nej, inte om de är raklagda bommar, då ska det bara vara ett steg imellan, om det är normallängd imellan bommarna. Men är bommarna utlagda som en solfjäder, så är det valfritt.

Detta, + massa annat regelmässigt finns med på den där clinicfilmen jag hänvisade till tidigare i tråden... :idea::grin:

Ser att det är ett gäng svenskar på plats, vet man vilka ryttarna är? Det går säkert att leta upp på egen hand, men det är ju snabbare att fråga här.

I filmen så vill tränaren att ryttarna inte ska flytta tygeländen vid handbyte när de passerar grinden. Vad anser folk om det?

Jag har oxå funderat en hel del på det. Om de nu är ok i regelboken att inte behöva göra det så tycker jag att de blir mindre pill och mer flyt i ritten, när man inte gör det. Så när de väl blir aktuellt för mig (om sisådär 200 år) kommer jag inte flytta tygeländen. Skulle vara spännande och veta hur domarna ser på saken?!

För 100 år sen:angel:typ, så var det åtminstone en domare som sa åt mig att man helst ska flytta tygeländen vid handbyte. Men det vore klart intressant att höra vad dagens aktiva domare säjer om saken.

Alla dommare jag ridit för har poängterat att "krångla inte med tyglarna."
Det har varit helt okej att låta tyglarna ligga, tänk bara på att hästen måste stå still när du byter hand, och att du måste rida från hindret med tyglarna i smamma hand som du höll dem när du red dit!

Intressant! Men varifrån har då trenden att byta sida på tygeländarna uppstått? Någon måste ju ha tyckt att det var snyggare att byta annars hade det väl aldrig uppstått en sån vana?

Jag tror att det är en "äldre" tradition, tygeln ska ju hänga på den sida man håller tyglen men eftersom att du bara får byta hand under så korta sekvenser så tar det mer tid att byta sida på tygeln än vad det ger åter i "snygghet".
Bedömningspreferenserna i trail (och andra grenar...) ändras ju lite över tid och just nu är det "modernare" att inte byta sida på tygeln när man byter hand. :)

Om jag förstått det hela rättvar man TVUNGEN att byta sida på tyglarna förr i tiden enligt regelboken. Att det var som en del av grinden som moment. EftersomTrailen har utvecklats till mer och mer tekniska hinder, lite mer tempo och "action" så tror jag att det utvecklat sig till detta då man förr ville ha en häst som "kunde stå still medans du bytte tygelhand" men numera känns det lite uråldrigt eftersom de flesta kan lära hästen att stå still,det ses inte som en stor grej att lära in längre... när man vill ha mer flyt blir det också enklare och snyggare att bara byta hand och inte sida på tygeln. Numera vill man ju mera ha fram-byt hand-igenom- byt hand och iväg. Förr skulle det gå lite mer långsamt och man värdesatte andra saker.

Tycker Jonnas SM ritt i år är värd att titta påför att få lite inspiration och en snygg "modern" trailrunda. Det ser enkelt ut men det är det som är svårt.
http://www.youtube.com/watch?v=p_ZG-6c472c

Jonna är fantastiskt duktig!

edit: Tadde också. En oslagbar kombination.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 397
Senast: Lars L
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om... 22 23 24
Svar
473
· Visningar
17 299
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
751
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?