Trailfrågor

alazzi

Trådstartare
Funderar en del på hur man korrekt ska rida vissa trailhinder för att få plus. Under säsongen så har jag tyckt att jag har haft flyt i hindren och ändå inte fått plus. Finns det någonstans beskrivet (förutom regelboken) vad som ger plus och vad som ska undvikas?

Sv: Trailfrågor

Det är rätt svårt att svara på. Behövs ju nästan att man ser själva ritten för att kunna ge tips.

Har du spanat in clinicfilmen på http://www.americashorse.tv/ Den är i och för sig ca 4 timmar lång men jätte lärorik (och helt gratis att titta på!) där får du en hel del tips och råd. De har även en hel del andra clinics på film där me!:banana:

Några av mina ritter ligger ju uppe på nätet, fritt fram att titta och komma med tips ;-)

Framförallt så har jag varit förvånad över mina poäng på grinden och bron. Man jämför ju med övriga tävlandens ritter och jag har upplevt att deras (i mitt tycke) sämre ritter just på de momenten har gett dem mer plus så något konstigt gör jag ju. Det är ju antagligen lätt att ordna, bara jag vet vad som ska göras annorlunda.

:o Hittar inte någon film någonstans??? Har du försvunnit från det andra forumet? Har jag missat nåt väsentligt här:crazy:...*förvirrad*

Hur går Leo när du styr mot bron? Trampar han bara på eller visar han tydligt att det är nåt "på vägen" så att säga? Vet ju att åtminstone den domaren jag var biträde åt för några år sen gav + när hästen tydligt visade att den såg bron, hejdade sig något för att sen, på ryttarens lätta signal gå över. Domaren ville ha vakna hästar och en tydlig tvåvägskommunikation.

:Hur går Leo när du styr mot bron? Trampar han bara på eller visar han tydligt att det är nåt "på vägen" så att säga? Vet ju att åtminstone den domaren jag var biträde åt för några år sen gav + när hästen tydligt visade att den såg bron, hejdade sig något för att sen, på ryttarens lätta signal gå över. Domaren ville ha vakna hästar och en tydlig tvåvägskommunikation.

Just detta har jag också hört.. Vi bedömdes sämre för att min häst gick lugnt över utan att bry sig...hästar som "tittade" och tvekade och sen gick var bättre tyckte domaren.
Själv känner jag mig mer nöjd med att min häst tryggt går på och litar på mig...

Med risk att bli sågad så lägger jag väl ut lite filmer. Jag vet att vi har massor med missar, det är jag medveten om. Men framförallt bron och grinden har jag frågor kring. I jämförelse med övriga startande som fick plus på sina hinder.

http://www.youtube.com/user/alazzi?feature=mhum#p/u/14/CbJutUa6Mbg
http://www.youtube.com/user/alazzi?feature=mhum#p/u/13/va3nCe_s9Vg
http://www.youtube.com/user/alazzi?feature=mhum#p/u/9/dhh9qaLq3Lk

Det går ju givetvis inte att jämföra eftersom jag inte har film på andra. Men jag upplevde att deras ritter var sämre just på grinden i flera fall och de fick plus. Därför måste jag göra något klantfel?

Nu har jag kikat på filmerna. Ni är härliga tillsammans, du och Leo!

Har du försökt få honom att gå lite mindre forcerat? Jag kan tänka mig att domarna vill att Leo ska vara mer vaken på vägen och hindren, sänka sig och titta mer. Du kan hjälpa honom med det genom att ta lite extra andetag innan du t.ex. öppnar grinden, få Leo att stå still och vänta in dig. Nu är du före honom lite. Ge honom mer tygel innan han ska gå upp på bron så han saktar in lite och även sänker sig och tittar samt "meddelar" att han noterat att det är en bro där.

Ha inte bråttom där inne på banan utan hämta andan innan ni ska göra ett moment liksom hämta andan efter innan ni styr iväg till nästa. Om han bara sänker sig lite och att ni hittar rätt tempo (rätt långsamt och samlat) ska du se att ni kommer att få + ;)

Din häst går ju helt coolt över bron utan att tveka - precis som min. Stämmer då det so, Piraja skriver att domaren vill se en frågande häst som går på ryttarens kommande så är där ju en förklaring.
Har av en domare bedömts ner helt vid en trail at hand där jag tyckte allt gick perfekt. Men hon följde tydligen mig för avslappnat....

Ok, tack! Det känns inte forcerat när jag rider, men i jämförelse med din film så rider jag ju i racetempo:D Jag ska ta ner tempot, tack för tipset! Jag har trott att jag rider med flyt och så har det varit för snabb:o

ja är ingen trailexpert, men jag har ett litet tips iaf.

när du ska göra en vändning i boxen åt tex höger, gå in i den på vänster sida så blir det mycket lättare att vända än om man börjar i mitten :)

tyckte det såg fint ut annars, bara försök dra ner lite på takten. har samma problem jag också

I trail vill man att det ska flyta på men det får inte vara forcerat. Hästen ska inte "hasta sig" igenom hindren utan vara uppmärksam och titta på vad den gör utan att för den skull tveka. Dvs man vill se att hästen hinner sänka huvudet och titta på bron osv, och att ryttaren verkligen kontrollerar varje steg.

Har inte tittat på filmerna men jag gissar att det "flyter på lite för fort" och att hästen inte "bryr sig" om hindren?

Träna på att kontrollera varje enskilt steg, så att du tex kan stanna när som helst tex när hästen tagit ett steg upp på bron/in i boxen/över bommen etc med ena frambenet men att du verkligen kan stanna innan det andra frambenet följer efter osv. Du ska kunna flytta varje ben för sig och åt vilken riktning du vill i princip.

Senast ändrad:

För att få + på bron bör hästen sänka huvudet och titta på bron, vila på steget och gå över försiktigt, precis som hästen på videon gjorde! Min donna traskar mest över, utan att se sig för nämnvärt mycket men utan att tveka, så vi brukar ligga på 0. På grinden har vi haft 0.5+ till 1+ hela året, och det jag gör där är att jag rider fram till grinden och ser till så att jag står i rätt höjd och tillräckligt nära för att slippa luta mig! Sedan ska hästen stå blick stilla medan jag byter tygelhand/tar tyglarna i en hand). Själva "gå igenom grinden" momentet vill jag ska gå lugnt, men snabbt. Alltså inte hasta, men inte sega igenom. Domaren vill se ett flyt, utan avbrott, och att man precis som innan inte böjer sig för att lägga tillbaka grinden och hästen står still.

Nu hann jag inte titta på dina videos, ska kolla dem ikväll så kanske jag kan tipsa om nåt mer! :D

Tränatränaträna! :banana:

vad kul med en trailtråd :)
nu är inte jag en westernryttare, trodde att alla westerryttare ville ha som du (och/eller ngn annan skrev) hästar som går rakt över utan att tveka.

själv är jag tvärt om... blev småsur när jag tävlade working equitation och fick sämre poäng på bron där just för att hästen sänkte sitt huvud och tittade.

vist vi ryttare ska alltid veta vad vi styr våra häster över/mot. Men ska nog akta oss för att inte lita på deras instinkter! hästen känner snabbare med sina hovar ommarken är förblöt/sankig, därför vill jag att min häst tvekar om jag skulle ta förgivet att marken var fast (ja vi har lruiga marker här).
jag vill att hästen ska titta/känna efter på en bro, iof ska jag vara försäkrad om den håller men bra om hästen känner efter försiktigt vad dte är för underlag, hur mkt dne går uppåt etc.
om min häst vädrar ngt i skogen och visar oro kan jag vända- för jag vet att dne inte bryr sig så mkt om råddjur, älgar etc, utan bra vildsvin- och dem vill jag inte möta. och jag som bara är människa har inte i närheten av så br aluktsinne som hästen.

oj haha, sorry blev långt.

får man låna tråden lite? OM jag o min pålle tog på oss lite westernutrustning, sänkte tempot, red med lite längre tyglar o mer "westernform" o tränade på bom-grejer skulle vi då kunde va med på en E eller Dtävling i trail?
har ju ingen westernvideo men har en från senaste working equitationen, det som är lite likt är ju bron, grind, hinder (får hästarna hoppa över eller ska de gå över?) rygga (som vi tränar på) och sidepass, anledningen till att vi hade problem med det här, är att vi aldrig gjort det på upphöjd bom, trodde inte det kunde komma men det gjorde det ;P.
vore intressant att veta vad som skiljer tekniken i we och westerntrail åt alltså att ta sig genom/över själva hindrena.
ni kan blunda genom första 3,20 (börjar med tråkig dressyr) tekniken är sen.
http://www.youtube.com/watch?v=Lr8M8cyLvhA

Jag har inte tävlat själv och kan egentligen inte reglerna.

Men har för mig jag nånstans läst att på E-tävling, vilket väl är "lägre" än D, så måste man inte ha westernutrustning....?

Jag kan tänka mig att om man har kontroll på hästen och den är intresserad och lyssnar väl, och naturligtvis är tränad på diverse hinder, så kan man medverka i en D-tävling, behöver inte vara så avancerat .....för att testa iallafall :)

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lars L
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 110
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
710
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 850
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar