Sv: Trailfrågor
vad kul med en trailtråd
nu är inte jag en westernryttare, trodde att alla westerryttare ville ha som du (och/eller ngn annan skrev) hästar som går rakt över utan att tveka.
själv är jag tvärt om... blev småsur när jag tävlade working equitation och fick sämre poäng på bron där just för att hästen sänkte sitt huvud och tittade.
vist vi ryttare ska alltid veta vad vi styr våra häster över/mot. Men ska nog akta oss för att inte lita på deras instinkter! hästen känner snabbare med sina hovar ommarken är förblöt/sankig, därför vill jag att min häst tvekar om jag skulle ta förgivet att marken var fast (ja vi har lruiga marker här).
jag vill att hästen ska titta/känna efter på en bro, iof ska jag vara försäkrad om den håller men bra om hästen känner efter försiktigt vad dte är för underlag, hur mkt dne går uppåt etc.
om min häst vädrar ngt i skogen och visar oro kan jag vända- för jag vet att dne inte bryr sig så mkt om råddjur, älgar etc, utan bra vildsvin- och dem vill jag inte möta. och jag som bara är människa har inte i närheten av så br aluktsinne som hästen.
oj haha, sorry blev långt.
får man låna tråden lite? OM jag o min pålle tog på oss lite westernutrustning, sänkte tempot, red med lite längre tyglar o mer "westernform" o tränade på bom-grejer skulle vi då kunde va med på en E eller Dtävling i trail?
har ju ingen westernvideo men har en från senaste working equitationen, det som är lite likt är ju bron, grind, hinder (får hästarna hoppa över eller ska de gå över?) rygga (som vi tränar på) och sidepass, anledningen till att vi hade problem med det här, är att vi aldrig gjort det på upphöjd bom, trodde inte det kunde komma men det gjorde det ;P.
vore intressant att veta vad som skiljer tekniken i we och westerntrail åt alltså att ta sig genom/över själva hindrena.
ni kan blunda genom första 3,20 (börjar med tråkig dressyr) tekniken är sen.
http://www.youtube.com/watch?v=Lr8M8cyLvhA