Trailbro och grind

Elanor

Trådstartare
I vår SKA jag få tummen ur bakändan och bygga en trailbro! Nån som har gjort det och vill tipsa lite? Och giiiivetvis bilder i massor!
Min gode far har pallar i massor på sitt jobb, så det kan jag få tag i. Dock vill jag gärna ha en bro med "ramp" upp och ner

Typ såhär, fast gärna högre och bredare!
25806036.jpg

Hur bygger man bäst för att det ska hålla för 500kg häst som ska gå över?
Och grind, vad har ni för tips till det? Finns trailgrindar att köpa färdiga?

Sv: Trailbro och grind

Oj vad jag önskar att jag behärskade paint... (bild-programmet)

Jag återkommer imorgon med en *förhoppningsvis* förståelig ritning.

Att skriva ut tar alldeles för lång tid + lätt för missförstånd...

Vad gäller grind är det lätt fixat med rör OM man kan svetsa...

Mycket hjälp va? :angel:

Haha! Paint är ju jättelätt! :D Bara välja en passande pensel och börja kladda. :rofl:

Jag kan inte svetsa, men jag känner lite folk som kan...

Javisst, jättelätt..... :mad:

Det ska gå att förstå också, du vill ju inte få en vind bro....

:cool:

Sorry det var inte menat så, jag skämta bara.... Paint är egentligen skitsvårt eftersom det inte går att göra raka steck.

Är det jättesvårt att bygga?

Hej
jag tränar på grind i grannens paddock som har en perfekt grind. Annars kan man ju göra det enkelt för sig och träna med en repgrind mellan två hoppstöd, det tycker jag är svårare än en vanlig grind och ger bra träning inför tävlingen.
/C

Jag har gjort en bro av en lastpall. Skulle oxå gärna ha gjort ramp på, men problemet när en bro står utomhus är att den ofta är blöt = hal, så jag struntade i det. Slog ner en staketstolpe i var hörne och bankade dit två brädor imellan så blev de räcken. Man kan ju hänga nån sadelfilt på var sida för att göra det lita annorlunda ibland.
Grindarna gjorde jag på samma sätt. Ner med trästolp och ett rep med öglor i var ände och en krok på var stolpe så repet håller sig uppe, då kan jag även öppna från alla håll. Samma med den andra grinden; trästolp, ett gångjärn och en planka på, med en repögla i andra änden som "lås". Problemet när man har nerbankade stolp är att man inte kan flytta så lätt på sakerna, så jag har dom i hagen.

Tack för tips!

Grejen är att jag hällst vill ha en fast grind, eftersom jag tycker repgrind är alldeles för enkelt ;)
Ang bro har jag också tänk på bara en lastpall. Men håller en sådan för så starkt punkttryck? Eller ska man förstärka den med en skiva/brädor?

Tips nr 1: skaffa en snitsig gubbe som vet var hammare och spik sak vara :p.

Skämt o sido, jag bad om en enkel variant (typ lastpall) för att träna unghästen på, men det fanns inte i hans värld. Så det bar iväg till ByggMax och inhandlades impregnerat virke och han stod i mörker och hällregn och snickrade en kväll veckan innan tävling :D
I alla fall är jag helnöjd med resultatet som ser ut ungefär som den på din bild fast kanske dubbelt så hög, men idag utan räcke. Men det ska på så småningom. Det som är super med den är att den är byggd i tre sektioner så det är bara att plocka med sig den vart du vill och ställa upp. Vill man kan man skruva ihop delarna, men det har vi aldrig gjort utan den står stadigt även som den är - fördelen när man använder sig av rejäla grejer tydligen!
Tyvärr har jag ingen bild på den och jag har den inte hemma så jag kan springa och knäppa en, men den är väldigt enkel i sin konstruktion.

Till grind använder jag oxå det klassiska repet och hoppstöd. Har ännu inte vågat yppa att jag vill ha en "riktig" grind, för vem vet vart det slutar :rofl:

Tack för tipset! Jag gillar själv att banka och slå så med farsans hjälp kanske det kan bli nåt! :D Vill gärna ha en högre som sagt, lyxig med kanter, ramp, avtagbart räcke (om man ska träna ungisar)

Det där med händig gubbe vet jag inte, men min pojkväns pappa är snickare! :idea::angel:

En grind skulle man ju kunna bygga ganska enkelt.

Tänk dig två "hinderstöd" eller iallafall två stabila stolpar, sedan fäster du starka gångjärn och fäster en bräda, eller fler. Voopps, så har du en grind! ;)

Annars kan man ju använda annat material än trä, och då kan man ju tex svätsa.

Vi satte en plyfaskiva ovanpå lastpallen, håller garanterat! Sen målade vi den och strödde sand i den våta färgen. Får förbättras ibland men håller rätt bra iaf!

Mja det är ju en idé.... hällst vill man ju ha en såndär lyxig som finns på tävlingar, INTE den som varit på chappen och INTE grevagårdens :p
Jag får väl flirta med Khris och så om han kan göra det annars, han ska ju antagligen svetsa och pilla med våran vagn! :D

Thanks för tips! Sanden i färgen lät ju som en idé... shit vad sugen jag blir på att ta fram hammaren nu! :D

ska du ha en bra grind, så gör en i metall med bra fötter på. Det är bara å svetsa... flirta med pojkarna som går fordonsutbildningen på gymnasiet. De kan säkert hjälpa dig. Vill man sen va ännu mer seriös går det ju å galva den, men enklast är väll hammarlack... ;)

Tack! :)
Några fordonskillar vågar jag inte flirta med, men min tränare kan jag vifta lite med ögonfransarna åt!
Han ska tydligen veta hur man hanterar en sån där svetsapparat!
Och farsan har ju metallstänger så.... Det kan nog bli nåt bra av detta! :laugh:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 313
Senast: Mia_R
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 482
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
886
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka