Sv: Trail & Terräng?
Jag kan babbla lite om det
nu kommer jag inte ihåg exakt mått osv. Men några Moment är :
Man rider
ned i ett vattenfyllt dike ( Kanske 20-30 cm vatten) Och ska rida
I diket i kanske 4-5 meter. Sen ska man
upp Igen . Och hästen får inte hoppa från ena kanten till den andra. För att få mer poäng ska det ske i flytande takt. och snabbt. Ett + är ju om hästen älskar vatten
2 bommar ligger med endast
75 cm mellanrum.(?) Högst poäng är att galoppera igenom . Utan att nudda. ( Mina erfarenheter : Vida tyckte det var kul att vara i sommarbetes hagen så när jag fattade galopp Bockade han
vi tog med oss startflaggan, Men sen gick det bra. ) Det gäller alltså precition! Det är väldigt smalt! Men som sagt. Osäker på exakta måtten .
två bommar: Mellanrummet ca 50
cm Man ska gå " in" göra halt. och Backa tillbaks . Snävare än man tror
En ring . ( mått? ) . Man rider in i den och när hästen kommit med sista hoven innanför har man 15 sek på sig att få hästen att stå
Stilla hoppa av, hoppa upp och vara med båda fötterna i stigbygeln .
Ring nr 2 : ( Inte 100 säker) Men jag tror : "Parkera" hästen . Hoppa av. Gå ett varv utanför ringen . och hästen ska stå blick stilla .
Slalom . Vet ej måtten men lite större än en hästlängd. 6 "stolpar"på rad. Och Sidorna ( till höger respektive vänster om stolparna) är kanske 2-2.5 meter. Och
Markerade Våra med 2 20 cm brettklarblåttplast band. Så snabbt som möjligt fast "elegant"
galoppombyten osv.
Vi kom in med för mkt fart , och för lite styrning
på 5:e stolpen "kraschade" Mitt knä mot stolpen . ( Det gjorde faktiskt inte så ont! Det var mer att mitt knä och ben var kvar vid stolpen och resten av kroppen på väg frammåt
Sen är det en gren som är som Limbo med häst . Ja hur ska jag förklara ? . Det är lätta plast ribbor på hinderstöd. Dom ska ligga på höjden som blir Hästens mankhöjd +
20 cm Tror jag . Alltså måste man ligga på sidan ! Det är Väldigt kul! Men svårt!
När vi "tränade" Så höjde vi , 20 cm är väldigt lite! Men kul var det!!
Det är några av momenten . Men det är nog ca 12 kvar som jag inte skrivit . bla En Stock , Ett dike, En bro, En snäv skog,
Jag är ingen expert eller så så om någon kan exakta måtten skriv!