Trail & Terräng?

F

Fuxan

Hej
Jag funderar på det där med trail och terräng med islandshästar :rofl:
Min islandshäst Askur är inte precis den typen med superbra gånggarter,
trots att det gått ganska bra på tävlingar hittils så känner jag att det är inte det
vi ska tävla i. Och jag vill gärna tävla.

Så jag undrar om ni har tävlat i trail/terräng för islandshästar?? Eller
"vanlig klass"? Eller om ni vet något om det? Och var finns dom tävlingarna?? Och hur tränar ni?
Vill veta allt!!

Tacksam för svar!
/ Rebecca

Sv: Trail & Terräng?

Hej!
du kanske ska prova på TREC :D, då får du orientering, hinderteknik samt litet gångartstest (skritt o galopp)
TREC är en internationellt använd förkortning av det franska namnet ”Technique de Randonnee Equestre de Competition” vilket betyder ungefär ”Tävling i uteritt.”
Under 2008 kommer säkert det att bli tillfällen då du kan testa detta!
Läs mer: http://www.icelandichorse.se/ klicka på Fritid, sedan TREC
/ Eva

Är väldigt sugen att testa om man tog bort orienteringsbiten i TREC . De lär nog få skicka ut skallgångskedja då om man är lika bra i orienteringen som man var för många år sedan när man gick i skolan :D

Hej!
Du kommer att klara av orienteringen!!, den är enkel inom TREC nu i början när grenen introduceras. Dessutom finns möjlighet att man i orienteringen startar i par med en annan ryttare!
TREC är kul! :banana:

Håller tummarna att det dyker upp någon i närheten som inte är "riktig" tävling utan ha roligt och prova på.

Trec verkar superroligt!
Det är ju något ALLA kan vara med i. Alla slags hästar och alla slags ryttare. Hoppas verkligen det kommer komma mer sånna tävlingar i framtiden som man kan va med på! :)

Hej på er . Trec är SUper kul :bump: Vi har haft turen att Hon som äger stallet jag har min foderhäst står i har varit på Trec domarkurs :D Så hon och några till Byggde om en av sommarhagarna till en riktig Trec Bana, Med riktiga mått,hinder, och moment :banana: Vi tränade där och det var Väldigt kul! Man Måste verkligen koncentrera sig :) Det är något som alla borde prova :idea: Det är kul, för alla olika raser tävlar på samma villkor ,Fast Det är kul att bara träna också , Det är riktiga sammarbetsövningar :) Nu har jag bara övat och provat på , inte tävlat , Men jag tycker det är något som Alla , oavsett ras,häst osv kan prova Det finns något alla kan prova !
Man kan öka svårighets graden otroligt , Och minska otroligt :D Så vill man ha en utmaning väljer man att tex Galoppera igenom slalom där mellanrummen är tighta :rofl: ( Gick då ej så bra för oss ) Eller så skrittar man ,eller travar . Det är det som är så kul! Man kan variera otroligt !

Kram från Sofie Och Vidalin

Gud vad rolig den tävlingen låter :D:D
Ska hålla ögonen öppna för
blivande tävlingar :D:D

Jag kan babbla lite om det :) nu kommer jag inte ihåg exakt mått osv. Men några Moment är :
Man rider ned i ett vattenfyllt dike ( Kanske 20-30 cm vatten) Och ska rida I diket i kanske 4-5 meter. Sen ska man upp Igen . Och hästen får inte hoppa från ena kanten till den andra. För att få mer poäng ska det ske i flytande takt. och snabbt. Ett + är ju om hästen älskar vatten:rofl:

2 bommar ligger med endast 75 cm mellanrum.(?) Högst poäng är att galoppera igenom . Utan att nudda. ( Mina erfarenheter : Vida tyckte det var kul att vara i sommarbetes hagen så när jag fattade galopp Bockade han :p vi tog med oss startflaggan, Men sen gick det bra. ) Det gäller alltså precition! Det är väldigt smalt! Men som sagt. Osäker på exakta måtten .

två bommar: Mellanrummet ca 50 cm Man ska gå " in" göra halt. och Backa tillbaks . Snävare än man tror :rofl:

En ring . ( mått? ) . Man rider in i den och när hästen kommit med sista hoven innanför har man 15 sek på sig att få hästen att stå Stilla hoppa av, hoppa upp och vara med båda fötterna i stigbygeln . :)

Ring nr 2 : ( Inte 100 säker) Men jag tror : "Parkera" hästen . Hoppa av. Gå ett varv utanför ringen . och hästen ska stå blick stilla .

Slalom . Vet ej måtten men lite större än en hästlängd. 6 "stolpar"på rad. Och Sidorna ( till höger respektive vänster om stolparna) är kanske 2-2.5 meter. Och Markerade Våra med 2 20 cm brettklarblåttplast band. Så snabbt som möjligt fast "elegant"
galoppombyten osv.
Vi kom in med för mkt fart , och för lite styrning :rofl: på 5:e stolpen "kraschade" Mitt knä mot stolpen . ( Det gjorde faktiskt inte så ont! Det var mer att mitt knä och ben var kvar vid stolpen och resten av kroppen på väg frammåt :rofl:

Sen är det en gren som är som Limbo med häst . Ja hur ska jag förklara ? . Det är lätta plast ribbor på hinderstöd. Dom ska ligga på höjden som blir Hästens mankhöjd + 20 cm Tror jag . Alltså måste man ligga på sidan ! Det är Väldigt kul! Men svårt!
När vi "tränade" Så höjde vi , 20 cm är väldigt lite! Men kul var det!!

Det är några av momenten . Men det är nog ca 12 kvar som jag inte skrivit . bla En Stock , Ett dike, En bro, En snäv skog,
Jag är ingen expert eller så så om någon kan exakta måtten skriv!

Är väldigt sugen att testa om man tog bort orienteringsbiten i TREC . De lär nog få skicka ut skallgångskedja då om man är lika bra i orienteringen som man var för många år sedan när man gick i skolan :D

Halloj!
Vad kul att det börjar snackas TREC här;)
Jag är insatt i detta & när vi TREC domare började diskutera hur detta kan ordnas i sverige så bestämde vi att ta bort POR delen,orienteringsbiten första tiden så det inte skulle bli allt för krångligt, så de tävlingar du anmäler dig till kommer mest troligt inte ha med POR & även om de skulle ha med det blir det inte så krångligt.
För att tävla TREC på högre nivå krävs ju egentligen att man är lite av en orienterare då det krävs att man kan hitta med hjälp av kompass, koordinater osv.

Min dam är Tmärkt så vi kan bara vara med på typ prova på eller skojtävlingar så då behöver man kanske inte damma av sina orienteringskunskaper :D om det skulle dyka upp något i närheten

Min dam är Tmärkt så vi kan bara vara med på typ prova på eller skojtävlingar så då behöver man kanske inte damma av sina orienteringskunskaper :D om det skulle dyka upp något i närheten

Okej, ja det behöver väl inte direkt vara trectävling, jag vet några lokalklubbar som har ritter ngn gång/år där man får lite roliga uppgifter att lösa osv, sån där skoj grej där man kan umgås med klubbkompisarna & träffas, kanske fler klubbar börjar ordna sånt så alla kan vara med & inte bara på tävling.

Men orienteringsbiten verkar ju rolig!! (Om det inte är allt för svårt... ;) ) Men det kanske kommer sedan när TREC blir mer o mer populärt?

Orienterar man på hästen?? :S
Men kul låter det :D

Hahahaha, jag tänkte samma sak.. :rofl:

Hej igen :)
Vet inte om man får Men om ni är intresserade kommer den ISL Klubb jag är med i Anordna tävlingar nu till våren :D Skicka ett PM om ni vill veta datum, klubb osv. Vet nån om man FÅR skriva sånt? :rofl: Så jag inte klantar mig xD den är iaf öppen för alla raser:)

:banana:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
551
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 351
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross