Trail 2011

Sv: Trail 2011

Lånar min egen knapp..

Nu har jag startat två trailer på b-nivå och båda gångerna har jag blivit förvånad över hur korta mönstrena varit. Kollar man på tex sm-mönster har dom mycket fler moment och snirkligare vägar. Men jag har som sagt bara två "högre" ritter så vad tycker ni andra med mer erfarenhet, borde inte b-nivåerna vara lite klurigare?

Ja, det var det, red med hjälm också, på en palomino :)
Jag har köpt lite bilder från tävlingen som ska komma nästa vecka, så då kan jag lägga ut en bild också. Kul att du var där, tävlade du också?

Nu har inte jag tävlat själv på högre nivå, men vad jag har märkt även på lägre nivåer är att hindren flyter i varandra mycket mer på AQHA tävlingarna och att mönstrens generellt är längre där än på WRAS tävlingar. Det är en stor anledning till att jag inte fixar galoppbommar på AQHA tävlingarna, dom ligger ofta integrerade i de andra hindren och då har man väldigt lite plats att klara av dom om man har en häst som jag, där galoppen/galoppfattningen inte är helt perfekt, på WRAS har dom delat upp hindren mer och det finns plats för misstag. Detta svarade nog inte på din fråga, men en början kanske :)

Men då var det du :)

Jag tävlade inte, har precis bytt ut alla mina hästar. Gått från arab till quarter. Men nästa år ser jag fram emot tävlandet.

Nu har jag laddat upp filmen från Nationals. Mannen bakom kameran var inte precis ett proffs, men man får väl en ungefärlig uppfattning om mönstret :grin:.

Scoren blev så här:
bron med bom +1
grinden -1 1/2
serpentinbommar 0
L-bommar 0
backning 0
boxen +1/2
skrittbommar +1/2

Sen fick vi några minus för islag och två för avbrott av gångart. Men är supernöjd med allt förutom grinden då hon var så himla ouppmärksam på mig och bara skulle titta på annat och nosa på grinden. Hade vi fått en 0:a på grinden, vilket inte borde vara så svårt, så hade vi kommit 3:a :laugh:

Hmmm, youtube har visst problem så jag kommer inte åt mitt videoklipp :mad: får bidra med länken senare...

Va lugn hon såg ut. Och dina svängar ser ju jätte lätta ut, jag som tyckte de kändes skitsvårt. Synd att min uppkoppling är för klen så attjag inte kan lägga upp min ritt. Men om du vill får du jätte gärna göra det på din sida. :)

Och mina poäng blev
Bro +1/2
grind 0
Jog S -1/2
Jog L +1/2
back L -1
Box -1/2
Bommar -1/2

+ ett antal minus för islag.

Vad bra det gick för er, Kickis & lillaida! Jag tittade inte på några poäng, min drummel till häst ramlade över sista bommarna... ;)

Ja det är ju precis det jag menar. Kollar man tex på den ritten du och ShootingStar gjorde (jättefint ridet båda två btw :) ) så är det ju väldigt stor skillnad på banorna. Den översta av mina filmer är ju ändå en B-klass medans eran var WoT..?
Tycker att glappet blir alldeles för stort

Ja dig minns jag minsann, tror nog ni gav åtminstone halva publiken en hjärtinfarkt! Tur att det gick bra och att han fick ordning på bena innan han hann ramla helt. Ska ni vara med på Paint Championatet? I så fall kanske vi ses där, för jag tror jag kommer vara där, beror lite på vilka klasser dom tar med.

Jo, jag är nog benägen att hålla med. Det känns lite som att de svenska WRAS domarna har lite dålig fantasi och kanske inte så stor erfarenhet att sätta ihop roliga och kluriga mönster. Sist jag tävlade på en WRAS tävling fick vi ryttare påpeka att mönstret var felaktigt, hon hade lagt galopp över backbommar och blev jätteförvånad över att man inte kunde galoppera över bommar som var 90cm emellan... Men jag tror det krävs en hel del erfarenhet och kunskap att lägga bra mönster och många gånger tror jag domarna saknar det. Sen finns det väl kanske inte så bra direktiv från WRAS om vad som krävs på dom olika nivåerna och olika domare uppfattar kanske svårighetsgraderna olika?

Ursäkta att jag är sen, men var inte -1.5 på grinden lite väl saftigt? :crazy:
Nu vet jag inte vad det står exakt i regelboken, men din häst satte ju fötterna där den skulle, flöt inte ut och skyggade inte, den enda den gjorde var att vara ouppmärksam? Nåja, jag tycker nog att det var lite väl med så dålig poäng på den..

KL

Anyhow, har en egen fråga som jag hoppas nån hinner besvara innan imorgon! :D
Det förekommer galopp över bommar på voltspår i ett mönster jag ska rida på lördag. Är det samma mått mellan bommarna även på volt, och har någon nåt tips på hur man rider över ett sådant hinder?

Galoppbommar har alltid varit vår stora svaghet så jag är lite nervös, även om det går mycket bättre nu än i våras!

Tacktack :bow:

Bommarna brukar vara lagda i "tårtbitar" och jag tror man mäter avståndet på mitten av dem. Har du därmed en häst som har lite längre galoppsprång kan du rida lite längre ut på bommarna och tvärsom. Försök träffa samma punkt på alla bommarna bara. :)

Liknande trådar

Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 198
Senast: Void
·
Hästmänniskan Lider av en STOR gnutta beslutsångest angående hur jag ska göra kring min häst, hade varit underbart att få bolla lite med alla kloka...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: ancan
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 628
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 824
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka