Träningsgrupp motsvarar ej förväntningarna..

polly p

Trådstartare
Mina barn rider på ridskola med en egen häst som dom turas om och lånar ponny även av ridskolan ( den som inte rider vår egna). Mina barn vill börja tävla och gruppen skulle vara delvis tävlingsinriktad och vända sig till både privat och ridskole elev ( med lite mer ambitioner) vilket passade oss då vi kan låna häst och dom rider sin egen omväxlande.

Så långt passar konceptet kanon.
Men i förhållande till innehållet tycker jag det är för dyrt och inte motsvarar våra förväntningar. Barnen är i tonåren upp till 15 år . Nu är det en liten 8 årig flicka med på sin ponny vilket mina och även andra av tjejerna tycker blir lite jobbigt. Även om hon är ganska duktig så hämmar det standarden lite tycker dom. Tex i hoppning då hon är ganska osäker.

Tycker också att engagemanget på sex elever är lite ljumt. Nu har vi betalat in för båda mina tjejer hela terminen och jag har liksom inte råd att låta det "brinna inne". ( Man får tydligen inte tillbaka om man säger upp sin plats ..)

Sedan hoppas jag ju verkligen det ska bli bättre men känns som jag blir stämplad som gnällig ponnymorsa om jag "ställer krav" på ridläraren. Ångrar nu lite att vi inte valde annat alternativ men vill ju stötta och att det ska komma igång bra verksamhet..
Hur hade ni gjort och är jag kanske just det jag skrev?
Fast åtmindstonde den ena av flickorna vill ju ha än mer konkreta råd vid ridning och den andra behöver det för att komma vidare i hoppning då hon så gärna vill ut och tävla..

Nu känns det väl "ridskoleaktigt" och inte som jag tyckte det utlovades. Mina barn är inga stjärnor och vi siktar inte så högt men nu känns det knappt utvecklande ens.

Vet inte om alla ridskolor har som policy att aldrig återbetala men lite konstigt ändå..Förstår ju att det krävs planering och ekonomi att driva ridverksamhet men efter visst antal veckors uppsägning, att man då inte skulle kunna få tillbaka? Jag har ju också "köpt2 något som jag inte är nöjd med även om förhoppningen är att det ska bli bättre..
 
Sv: Träningsgrupp motsvarar ej förväntningarna..

ring kommunens konsumentrådgivare, självklart ska du ha pengar tillbaka om du inte är nöjd och säger upp era platser.

det finns alldeles för många dåliga ridskolor där ute som tar hutlösa priser! Bättre att lägga till en hundring och få en privatlektion istället, ger mer
 
Sv: Träningsgrupp motsvarar ej förväntningarna..

Såg att man visst får tillbaka om man säger upp sin plats efter fyra veckors uppsägningstid och det kan man ju förstå att det behöver vara..
Vi får fundera..Har ju inte gått så långt in på terminen än men..
Tycker nästan jag har bättre erfarenheter från vår förra klubb men det är en bra bit längre dit.
Vi ger det en chans och kanske kan man ha en dialog och se om hennes ambitioner med gruppen, eller delar av den motsvarar våra annars får vi väl hitta på nåt annat:)..
 
Sv: Träningsgrupp motsvarar ej förväntningarna..

Jag tycker absolut att du ska tala med ridläraren.

Om hen inte vet om att du och dina döttrar är missnöjda kan hen inte heller göra ngt åt saken och vet inte vad hen ska ta med sig att ändra till nästa grupp och termin.

Konstruktiv kritik är bra ;)

Vem vet kanske blir det en förändring som passar er :)
 
Sv: Träningsgrupp motsvarar ej förväntningarna..

Jag förstår inte riktigt vad det är du och/eller dina döttrar kritiserar.
En flicka är betydligt yngre än de andra men hon är ganska duktig. På vilket sätt är det problem för dina döttrar att en av deltagarna är ung?

Du skriver att "engagemantet är ljumt på sex elever". Vad menar du med det? Är det eleverna som är oengagerade eller är det ridläraren som inte hinner med varje elev tillräckligt eftersom de är sex st?

Så som du beskriver dina döttrars behov, skulle jag föreslå privatlektioner i stället för grupplektioner. En ridlärare kan inte ge full uppmärksamhet till varje elev särskilt lång tid när det är en hel grupp.

Sammanfattningsvis hänger jag inte riktigt med i vad du kritiserar och det låter som om du inte tänkt igenom det hela riktigt. Köper man grupplektioner måste man räkna med att varje elev inte får så mycket "egen" tid med läraren. Du har kanske köpt fel vara.
 
Sv: Träningsgrupp motsvarar ej förväntningarna..

Delvis är kunskapsnivån på flickan väldigt mycket lägre än de övriga. Så enbart åldern är väl inte det stora. Hon är inte direkt nybörjare utan behärskar såklart sin häst i alla gångarter.
Dom övriga är införstådda med sidvärtes och har påbörjat lite "bogen in" mm.
Så, ja, jag tycker det blir lite hämmande med en såpass ung och väldigt till växten liten elev där kunskaperna och förståelsen inte riktigt finns och som desutom är osäker..
Men mina rör ju också ihop det och "glömmer"hur man ska göra vid tex framdelsvändning etc. men dom har ändå större mognad och förståelse och betydligt större hästar. ( stora hästar och D-ponny ).

Men det är ju lika mycket att man önskade att lite mer kreativitet och engagemang från tränaren.
Vi har ju bara ridit fem gånger denna terminenmen tyvärr ser jag en stagnation från tom från i våras och jag vill verkligen hoppas att det ska bli bättre.

Visst kan vi byta klubb och tränare men helst vill jag ju se en förbättring och kunna fortsätta:).
 
Sv: Träningsgrupp motsvarar ej förväntningarna..

Jag är fortfarande lite oförstående och nyfiken.
På vilket sätt har hästens/ponnyns storlekt betydelse?:)
Kan förstå om man anser att den yngsta flickan inte har samma grund att stå på som övriga.

Jag har ägnat mig lite åt matematik (inte min starka sida).
Om en grupp består av sex ekipage och lektionen är en timme lång, har ridläraren i snitt tio minuter att ägna koncentrerat åt varje ekipage. Det är inte mycket, det. Och det är vanligt att något ekipage - och det verkar som om den yngsta eleven är det ekipaget - har större behov av hjälp än övriga i en grupp, och då blir den som får mest uppmärksamhet av instruktören.

Självklart är det viktigt att du framför dina önskemål och synpunkter! Och en skicklig instruktör bör ju kunna hitta på lite olika övningar till de olika eleverna. Om man exempelvis ska träna framdelsvändning, kan man ju träna grundgenomförandet av framdelsvändning med den som kan minst, och låta de som är duktigare kanske göra vändningar kombinerat med någon annan övning, eller träna på precisionen med rättvända och förvända framdelsvändningar.
Vad gäller hoppningen, kan man ju ställa upp hinder med olika höjder för att passa de olika storlekarna på häst/ponny.
Så visst bör man kunna anpassa en lektion för elever med lite skild kunskapsnivå.
En öppning kan ju vara att lite förutsättningslöst prata med ridläraren om vilka förväntningar du fått på "varan" utifrån den givna beskrivningen, och höra om man har andra tankar från ridlärarhåll.

Men jag tror att, utifrån de ambitioner du verkar ha för dina döttrar, det vore mer lyckat med privatlektioner än med gruppridning.
Nu har du inte skrivit hur mycket varje lektion kostar, men privat instruktör kostar väl sällan mer än 300kr per halvtimme och antagligen lite mindre på enklare nivå (som jag upplever det du beskriver). Då kanske var sin halvtimme på er ponny en gång per vecka kunde vara ett alternativ (givet förstås att det går att få tag i en instruktör på nära håll).

Det kanske är så att dina döttrar inte är tillräckligt kunniga än för att delta i de riktigt tävlingsinriktade aktiviteterna och att ni är i ett lite knepigt mellanläge?

Om du själv är kunnig, kanske du kan peppa och träna dem lite extra på hemmaplan med de övningar som ändå görs under lektionerna?

OK, jag inser att jag kanske är lite för ivrig att söka andra alternativ, men jag kan inte hjälpa att det ser ut som om du köpt fel "vara" och kanske ställt förhoppningarna högre än vad verksamheten kanske tänkt sig (dock kan jag förstå dig eftersom det skulle handla om mer ambitiösa och tävlingsinriktade ekipage).
 
Sv: Träningsgrupp motsvarar ej förväntningarna..

Jag har jättesvårt att förstå man störs så att kunskapsnivån på en elev i gruppen på något vis hämmar., såvida inte ridläraren är tvungen att lägga all tid på just den personen.


Jag tycker det är skitsvårt att rida min häst på lika stöd och göra perfekta hörnpasseringar, så jag skiter i om jag rider i en grupp med folk som knappt kan styra eller om de rider GP, jag tränar på det jag behöver träna på .... jag tycker att jag kan träna på sidvärtrörelse i vilken snett igenom eller halvt igenom som helst. Jag kan träna öppna på varenda långsida....eller sluta. oavsett vad de andra i gruppen gör på samma långsida, de kanske är nöjda med att bara kunna hålla hästen i rätt tempo, mig stör det inte alls.

Däremot så försöker jag berätta för ridinstruktören hur jag upplever det om större delen av tiden läggs på samma elev varje gång och då också tala om vad jag behöver extra hjlp att träna på
 
Senast ändrad:
Sv: Träningsgrupp motsvarar ej förväntningarna..

Lite rätt Kryddelydd, att vi kanske befinner oss i ett knepigt mellanläge..
Hmm..ska prata lite med ridläraren och se vad hon har för visioner och vad hon tror..
Det är väl att grunden inte är densamma men visst borde det gå att anpassa lite så alla får ut något.

Ena dottern har ju tävlat lite dressyr i lag på vår förra klubb och där finns det lite mer ungdomar på deras nivå i liknande åldrar som börjat komma ut. På "hemmaklubben" finns många väldigt duktiga som lägger ner massa på träning och tävling och där platsar vi inte.
Synd, för det red en flicka i gruppen i våras som nu bytt och är ute och tävlar en del.
Sen tycker ju barnen om att rida i grupp med andra även om dom också tycker det är kul att rida privat.
Får se hur det blir. Lägger in lite privatträning utöver i nuläget. Tycker egentligen att det inte skulle behövas men kan kanske vara bra till en början även om det frestar min plånbok..:angel:.

Vi kan ju alltid börja på vår förra klubb ( då fanns ingen bra ridskoleverksamhet alls på den nuvarande.) Men någonstans vill jag ju sas stötta och att det ska fungera. Vet ju att två försvinner och slutar vi med så blir det fyra. Sååå mycket ridande elever finns inte i kommunen men samtidigt står man ju sig själv närmast..
 
Sv: Träningsgrupp motsvarar ej förväntningarna..

Men problemen uppstår väl om övningarna som planeras in på lektionerna anpassas för att den som har minst erfarenhet/kunskaper skall kunna få ut någonting av det? Visst kan man fokusera på det som man själv vet med sig att man behöver jobba med ändå, men ska man bara "vara sin egen instruktör" under hela passet är det väl bättre att rida själv istället för på lektion?

Tror att om en grupp ojämna elever skall kunna få ut någonting vettigt ur en ridlektion så krävs det väldigt mycket av ridläraren. Vissa kan hantera det och både hitta övningar som passar för alla och samtidigt ge tips och instruktioner på den nivå som varje ekipage befinner sig. Men långt ifrån alla ridlärare har den förmågan, och då blir resultatet oftast inte speciellt bra.
 
Sv: Träningsgrupp motsvarar ej förväntningarna..

En sak till som spelar in är att det är barn vi talar om. Jag minns så tydligt när jag var barn att det var väldigt viktigt att gruppen man red i var på exakt samam nivå för att man skulle få undervisning på det man behövde öva. idag kan jag se att man inte behöver vara i den "ultimata" gruppen utan kan vara på ganska skiftande nivå eftersom man som någon tidigare sa kan göra övningen lite svårare eller liknande.
 
Sv: Träningsgrupp motsvarar ej förväntningarna..

Ylvalill och Shaggy:
Ja, det ni säger slår nog huvudet på spiken i det här fallet! När instruktören lägger energi på att förklara för den som har minst kunskaper blir det sedan också lite haltande för resterande. Jag som vuxen klarar av att rida med mer blandad kunskapsnivå för jag jobbar ju också självständigt under tiden men barnen har inte riktigt kommit dit och då blir det ju svårt när en elev ska lära sig abc och dom andra grammatik;)..

Nåja, vi byter klubb och tränare. Vet att både den "nya" gruppen och tränaren och sammansättningen mer kommer att motsvara våra förväntningar.
Tråkigt bara för ett tapp på tre elever för en liten verksamhet så det var med viss bävan men så är det ju..
 
Sv: Träningsgrupp motsvarar ej förväntningarna..

Varför måste ni byta klubb ? Konceptet att rida i grupp är alltid knepigt eftersom ingen nånsin kommer vara på exakt lika nivå särskilt inte en grupp på sex ryttare . Satsar ni på dressyr hade jag aldrig ens tänkt tanken att rida mer än 2 på en träning .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 393
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 804
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm. Nu är jag...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
37 569
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp