Tränare och skatt

Fiorano

Trådstartare
Hur mycket får en tränare tjäna utan att betala skatt? Antar att det räknas som hobbyverksamhet eftersom tränaren i fråga även har ett heltidsyrke inom annan bransch.

Om man jobbar som tränare på dessa premisser (alltså har annat heltidsarbete) och bara har 4-5 elever bör man ha eget företag att ta pengarna igenom? Det tjänas under 10.000:-/år.

Någon som har länk till var man kan läsa om skatteregler kring detta:)?
 
Sv: Tränare och skatt

Tack för länken! Nu är jag tyvärr inte så beläst i skattespråket så jag förstår inte riktigt allt:o. Det jag tolkar det som är att all hobbyverksamhet är skattepliktig, men egentligen då bara om den visar ett överskott? Som jag ser det ingår mina träningar i min totala hobbyverksamhet som är hästarna. och well, det är ju bara ett enda stort underskott:D. För att göra rätt då ren skattemässigt bör jag alltså ta upp all hästverksamhet som hobbyverksamhet och påvisa mitt underskott för att göra rätt?
 
Sv: Tränare och skatt

Fast vad jag förstår räknar dom inte så eftersom du inte har några hästar i ett företag. Så tyvärr all inkomst är skattepliktig. Likadant med prispengar, jag har fått betala skatt på prispengar utan att få dra av ett jota, just för att jag inte driver tävlingarna som företag utan som ren hobby.
 
Sv: Tränare och skatt

Aha. Så även om hela verksamheten visar ett totalt underskott måste man alltså betala skatt på minsta inkomst ändå?
 
Sv: Tränare och skatt

Hur mycket får en tränare tjäna utan att betala skatt? Antar att det räknas som hobbyverksamhet eftersom tränaren i fråga även har ett heltidsyrke inom annan bransch.

Om man jobbar som tränare på dessa premisser (alltså har annat heltidsarbete) och bara har 4-5 elever bör man ha eget företag att ta pengarna igenom? Det tjänas under 10.000:-/år.

Någon som har länk till var man kan läsa om skatteregler kring detta:)?