Tränare och skatt

Fiorano

Trådstartare
Hur mycket får en tränare tjäna utan att betala skatt? Antar att det räknas som hobbyverksamhet eftersom tränaren i fråga även har ett heltidsyrke inom annan bransch.

Om man jobbar som tränare på dessa premisser (alltså har annat heltidsarbete) och bara har 4-5 elever bör man ha eget företag att ta pengarna igenom? Det tjänas under 10.000:-/år.

Någon som har länk till var man kan läsa om skatteregler kring detta:)?
 
Sv: Tränare och skatt

Tack för länken! Nu är jag tyvärr inte så beläst i skattespråket så jag förstår inte riktigt allt:o. Det jag tolkar det som är att all hobbyverksamhet är skattepliktig, men egentligen då bara om den visar ett överskott? Som jag ser det ingår mina träningar i min totala hobbyverksamhet som är hästarna. och well, det är ju bara ett enda stort underskott:D. För att göra rätt då ren skattemässigt bör jag alltså ta upp all hästverksamhet som hobbyverksamhet och påvisa mitt underskott för att göra rätt?
 
Sv: Tränare och skatt

Fast vad jag förstår räknar dom inte så eftersom du inte har några hästar i ett företag. Så tyvärr all inkomst är skattepliktig. Likadant med prispengar, jag har fått betala skatt på prispengar utan att få dra av ett jota, just för att jag inte driver tävlingarna som företag utan som ren hobby.
 
Sv: Tränare och skatt

Aha. Så även om hela verksamheten visar ett totalt underskott måste man alltså betala skatt på minsta inkomst ändå?
 
Sv: Tränare och skatt

Hur mycket får en tränare tjäna utan att betala skatt? Antar att det räknas som hobbyverksamhet eftersom tränaren i fråga även har ett heltidsyrke inom annan bransch.

Om man jobbar som tränare på dessa premisser (alltså har annat heltidsarbete) och bara har 4-5 elever bör man ha eget företag att ta pengarna igenom? Det tjänas under 10.000:-/år.

Någon som har länk till var man kan läsa om skatteregler kring detta:)?

Alla inkomster ska redovisas till SKV. Sedan tar de beslut om hur mycket skatt du ska betala. Så det är ganska enkelt. Om det är mindre än 10.000 per år så handlar det nästan säkert (undantag finns) om hobbyverksamhet och då betalar man inkomstskatt (men är exempelvis inte med i momssystemet).

Är man osäker kan jag rekommendera kontakt med SKV direkt (finns mejlservice), så brukar de snabbt klara ut eventuella missförstånd.
 
Sv: Tränare och skatt

Jag har annat yrke på heltid och har terrängträningar ca en kväll varannan vecka under säsong (april/maj-sept). Har FA-skatt och är momspliktig.
Det är bara en enda blankett extra vid deklaration och ganska lätt att bokföra.
Själva bokföringen är simpel. Kassabok. Tar upp milersättning på min egen bil till träningar för att slippa körjournal.

Jag föredrar att ha det som verksamhet, lättare att stå för och att ha ordentliga försäkringar mm. Resor, fortbildning mm är avdragsgillt. Just nu har jag ingen häst i full gång men man borde kunna ta upp sina egna träningar (för annan) som utgift då att träna min färdighet även gynnar mina elever?!
 
Sv: Tränare och skatt

Ja, om syftet är just det - att vidareutveckla ditt tränaruppdrag.

Tveksammare om det är så att man egentligen har andra syften med träningen och effekten på företaget är att betrakta som en bieffekt. Men det är en gråzon.
 
Sv: Tränare och skatt

Vad för kostnader innebär det att ha FA-skatt? Är det att ha ett eget företag. I länken som lilsis länkade det till stod det specifikt att tex startavgifter till hästtävlingar är avdragsgillt så rimligen borde även träningar vara det eftersom det borde räknas som fortbildning av dig som tränare.
 
Sv: Tränare och skatt

Jag kan inte minnas att det kostade något att skaffa FA-skatten.
Ingen årlig avgift heller. Och numera får man sitt skattebesked till midsommar som alla andra, i alla fall om man deklarerar på internet.

Jag har en enskild firma.
 
Sv: Tränare och skatt

Ja, om syftet är just det - att vidareutveckla ditt tränaruppdrag.

Tveksammare om det är så att man egentligen har andra syften med träningen och effekten på företaget är att betrakta som en bieffekt. Men det är en gråzon.

Det är klart att det sprider sig till eleverna när man fått ny inspiration och ideer.
Det brukar ju märkas på de träningar man ridit genom åren när ens tränare varit iväg.

Från början hade jag mina tävlingshästar i företaget då jag tävlade på elitnivå. Numera "hobbyryttare" så de hästar jag har nu är utanför.
 
Sv: Tränare och skatt

Det kostar inte att skaffa FA eller F men det räcker ju med FA när man har hobbyverksamhet.
 
Sv: Tränare och skatt

KL

Hur många av er får ett kvitto när ni betalar för er tränare?
Enda gången jag fått på kvitto var av förra stallägaren då hon la på de på stallhyran så man betalade allt i slutet av månaden.
Men ville man så fick man betala direkt till henne efter varje ridpass och det kostade då lika mkt men man fick då inge kvitto:meh:

Men annars har jag aldrig någonsin fått ett kvitto av en ridlärare.. på alla år man ridit.

jag tror många många stoppar pengarna rakt ner i fickan som har ett annat icke hästrelaterat yrke på heltid och kör träningarna efter arbetstid.


Man kanske ska börja efterfråga kvitto från och med nu!
 
Sv: Tränare och skatt

Det är klart att det sprider sig till eleverna när man fått ny inspiration och ideer.
Det brukar ju märkas på de träningar man ridit genom åren när ens tränare varit iväg.

Från början hade jag mina tävlingshästar i företaget då jag tävlade på elitnivå. Numera "hobbyryttare" så de hästar jag har nu är utanför.

Jo, men ska man motivera det kan det vara bra att tänka tanken, och skriva ned: "Jag har valt den här utbildningen/tränaren, därför att mina elever ska få det här och det där.". Då blir det helt okontroversiellt i efterhand.
 
Sv: Tränare och skatt

KL


jag tror många många stoppar pengarna rakt ner i fickan som har ett annat icke hästrelaterat yrke på heltid och kör träningarna efter arbetstid.

!

En del gör säkert så. Många andra tycker inte att ekonomisk brottslighet är något de vill ägna sig åt och redovisar sina inkomster.
 
Sv: Tränare och skatt

Min hopptränare betalar jag på faktura en gång i månaden för de tillfällen som varit under månaden så det är ju helt vitt. Dressyrtränaren vet jag faktiskt inte då det sätts in på ett vanligt bankkonto, men jag hoppas ju att det redovisas eftersom det är många som tränar per gång (åker ca 50 mil hit för att hålla träningarna) så det ger ju en slant.
 
Sv: Tränare och skatt

Hur mycket får en tränare tjäna utan att betala skatt? Antar att det räknas som hobbyverksamhet eftersom tränaren i fråga även har ett heltidsyrke inom annan bransch.

Om man jobbar som tränare på dessa premisser (alltså har annat heltidsarbete) och bara har 4-5 elever bör man ha eget företag att ta pengarna igenom? Det tjänas under 10.000:-/år.

Någon som har länk till var man kan läsa om skatteregler kring detta:)?


Ringde till skatteverket angående något liknande. Undervisning räknas inte som hobbyverksamhet. Så de rekommenderade F-skattesedel, även om det var en liten omsättning.
 
Sv: Tränare och skatt

En del gör säkert så. Många andra tycker inte att ekonomisk brottslighet är något de vill ägna sig åt och redovisar sina inkomster.



Endel? som sagt ridit i 25 år och EN har gett mig kvitto.:meh:
Och har ridit för en hel del genom årena både för icke utbildade och mer utbildade tränare.

Så vill nog påstå att det förekommer i rätt stor utsträckning, de som lever enbart på hästarna kör nog överlag mer vitt än de som bara kör lite träningar på sin fritid efter arbetstid på ett vanligt jobb.

Hästverksamhet överlag är nog stor del svartarbete, är utbilad hästskötare men gav upp de yrket eftersom 99,99% av de jobb som fanns var svartjobb,

De få vitjobb som finns har en lön som är pinsamt dålig, heltidsarbete även helger utan OB med en lön efter skatt på 8-10 tusen.
Jag får mer av att gå hemma på A-kassa!!!

Som ungdom som bor hemma och bara vill ha lite extra peng i månaden funkar det.
Men inte för en som är vuxen som har villa volvo barn hund och egen häst och andra utgifter.
 
Sv: Tränare och skatt

Tack för länken! Nu är jag tyvärr inte så beläst i skattespråket så jag förstår inte riktigt allt:o. Det jag tolkar det som är att all hobbyverksamhet är skattepliktig, men egentligen då bara om den visar ett överskott? Som jag ser det ingår mina träningar i min totala hobbyverksamhet som är hästarna. och well, det är ju bara ett enda stort underskott:D. För att göra rätt då ren skattemässigt bör jag alltså ta upp all hästverksamhet som hobbyverksamhet och påvisa mitt underskott för att göra rätt?

Jag tror att det kan vara så här, som tränare tar du upp de intäkter du fått minus de eventuella kostnader som du har i din tränarroll.

Om du däremot tävlar med din häst och vinner en massa premier som du beskattas för så kan du dra av de kostnader du haft för att kunna tävla, och då blir det ju garanterat ett nollresultat. Under förutsättning att du har kvitton på träningar mm.

Så tolkar jag det iallafall. Att det du har två olika hobbyverksamheter och att de redovisas var för sig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har en hemsida som jag tjänar pengar på och fram till nu har jag varit egenanställd, d.v.s. ett mellanting mellan anställning och...
Svar
3
· Visningar
1 073
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Hej. Jag behöver lite hjälp ang det här med företagande. Jag är fotograf och har f-skatt (som jag precis fått och alltså aldrig använt...
Svar
8
· Visningar
1 831
Skola & Jobb Jag startade en hemsida för snart 10 år sedan om ett intresse jag har. Då var jag långtidssjukskriven. Sajten började som en hobby men...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: Magiana
·
Ridning Efter ett sex år långt hästuppehåll har jag tagit upp ridningen igen. Rider i dagsläget på ridskola en dag i veckan samt är medryttare...
Svar
5
· Visningar
2 034
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp