Träna otränat dräktigt sto?

Tingeling

Trådstartare
Hej!
Jag köpte ett litet fullblodssto för 1 månad sedan.
Hon gick löp tom för fem år sedan.
Enligt förra ägaren var det ingen skada som satte stopp på hennes karriär.
Utan helt enkelt att hon inte tillhörde de bästa av löphästarna.
Hon har alltså gått i avel de senaste fem åren.
Nu har jag haft henne på inseminering, men vet inte än om hon är dräktig.
Hon är ju av naturliga själ inte i bästa form.
Det som jag nu funderar över är om jag kan börja träna henne lite lätt?
Då menar jag absolut inte att jag ska rida henne!
Men om jag kan träna upp henne från marken med hjälp av tömkörning osv?
Tänker att det måste vara en fördel om hon är i hyfsad kondition när hon ska föla? ( Hoppas nu bara det tagit sig )
Eller är det bättre att bara låta henne gå i hagen tills hon fölat? Har bara viss erfarenhet av dräktiga ston, och de har varit i god form när de blivit betäckta.
Då kan man ju rida dem ett bra tag.
Men kan denna lättare träningsform skada henne eller fölet på något sätt?

Med vänlig hälsning, Rebecca som är nybörjare på det här med avel :)
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Hon är bara kanske dräktig ;) Det är ingen sjukdom utan ett naturligt tillstånd så träna på du ,blir hon inte stressad så kan du ju rida när hon är i bättre form.
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Håller med dobbis. Det är bra att träna dräktigt sto (inte tävla kanske, men träna i mindre skala) för det underlättar under själva fölningen:)
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Hej!
Vet ju att det inte är någon sjukdom :D
Men tänkte att eftersom hon inte blivit tränad på fem år,
så kanske det är olämpligt att börja nu?
Så brukar barnmorskorna ju säga....fast å andra sidan så är jag ju ingen häst :D
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Om det finns risk att hon börjar stressa upp sig så vänta tills hon är ca 45 dygn dräktig, det är då ägget fäster i livmodern. Efter det är som vilken häst som helst att träna.
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Åh, vad bra! Då kommer jag absolut vänta, för säkerhets skull!
Tack!!!
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Håller med dobbis. Det är bra att träna dräktigt sto (inte tävla kanske, men träna i mindre skala) för det underlättar under själva fölningen:)

Gör det?

Ett sto som gått i flock i rejäla hagar har inte sämre utgångsläge inför fölning än det stoet som "tränats".
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Fast ett sto som står i box på nätterna och är ute i en liten hage på dagen mår bättre av att tränas lite. Allt beror ju på hur hästen bor. Stor hage ger oftast mer motion, speciellt om vatten och det goaste gräset finns i olika delar av hagen. :)
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Fast tänk efter.
Om "box och liten hage max 8 timmar per dygn" är ett bra liv för ett fölsto?

Hellre lösdrift med kompisar och utan träning, än ovanstående och lite ridning.

Det SKADAR inte att motionera ett fölsto, men under normala levandsförhållande har det inget att göra med hur lätt fölningen blir.
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Jag menar absolut inte att JAG tycker att ett fölsto ska gå i box och liten hage, men verkligheten ser inte alltid perfekt ut. Vet flertalet fölston som gått i små hagar och stått i box. I de fallen är det väl självklart bättre med motion än att bara stå?
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Väcker tråden lite. Mitt sto är konstaterat dräktig:)
Hon är på dygn 49 nu.
Eftersom hon varit väldigt lugn så påbörjade jag lite lättare träning.
Började med att lina henne. Hon gick jättebra i vänster varv, men i höger varv vände hon hela tiden. Trodde att det berodde på mig, att jag kanske inte var tillräckligt bakom bog eller så.....men så satt jag upp en dag och tänkte att jag skulle skritta henne lite, exakt samma beteende!!!!
Dessutom backade hon med mig på med öronen bakåt, berättade alltså klart och tydligt att det här är inte ok!!....tänkte att jag nog väger för mycket och fick sjukt dåligt samvete ( väger 70kg och hon 500kg omusklad, men jag skulle ju bara skritta lite) så jag fortsatte med longeringen istället. Började fundera på om det kan vara så att hon inte är van vid att gå i höger varv sedan galoppen....hursomhelst så gick det bättre och bättre att longera.
Men så tänkte jag att eftersom hästen är så snäll och lugn så kan min dotter kanske rida henne. Hon är 13 och väger 35kg. Hästen är hur snäll som helst med henne på. Har slutat vända och backar inte. Men nu har hon börjat stanna istället. Hon bara stannar och vägrar gå fram. Vi tränar inte hårt, det är skritt och lite trav i lugnt tempo, lite övergångar, går över markbommar, tränar mycket på halt och stå stilla och sedan gå fram igen. Den typen av träning. I ca 20-30 min per gång, ca tre-fyra dagar i veckan. Vad tror ni om detta beteende? Är det ett klockrent fall för vetrinären? Hon har ju slutat med de andra beteenden? Eller låter det i era öron som att hon testar gränserna lite? Om hon kan slippa undan? Hon har ju trots allt inte den bästa kondisen....hon ömmar inte över ryggen eller någon ökad värme svullnad i ben och hovar osv....hade ni störtat iväg till klinik eller hade ni gett det lite mer tid eller hade ni låtit hästen vara helt enkelt i väntan på fölning? Kan behöva bolla lite :)
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Puttar upp tråden lite.
Mitt sto är nu på dygn 112.
Jag försökte träna henne lite smått fram till midsommar, vilket inte gick så bra, läs tidigare inlägg.
Sedan fick hon gå på bete.
Nu är hästarna hemma igen,
och jag tänkte att jag skulle motionera henne lite igen.
Så jag longerade henne.
I höger varv försökte hon springa ut från volten på den öppna sidan och backa.
I vänster varv gick hon normalt.
Nu tänker jag låta henne vara ifred tills hon har fölat och sedan kolla upp henne.
Tror ni att jag är inne på rätt spår, eller låter det som att jag är fjantig och låter hästen "vinna"? Att hon bara är olydig?
Eller ÄR det så att det är totalt olämpligt att motionera ett dräktigt sto som inte tränats på så länge? Att hennes kropp helt enkelt inte orkar, eftersom hon väntar sitt fjärde föl, ser inte ut som hon gjorde då hon var vältränad, osv?
När jag väntade mitt fjärde barn, så hade jag knappast någon lust att motionera. Återigen, jag är ingen häst, men ni fattar vad jag menar va?
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

är hon ens inriden för "vanlig" ridning?
eller har hon bara gått löp?

den omställningne kan vara rätt stor och inget jag hade gjort under dräktighet. Min dam ville inte motioneras sista 4-5 månaderna så då lät jag bli. begär man att de ska föla så kanske det kan räcka som krav.
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Hej!
När jag jobbade med galoppörer, så longerades de, tränades i paddock, reds ut på skogsturer, gymnastikhoppades, osv.
Men jag vet ju inte om just denna häst fått den sorts träning.
Jag har försökt kontakta tidigare tränare, men utan resultat.
Jag har inte krävt av henne speciellt mycket, utan basic saker, som jag tror är basic även för en galoppör. OM det inte är så att hon bara gått på maskin och sedan cantrat, gått på maskin, startboxtränats, gått på maskin, cantrat, osv.
Då kanske hon skulle tycka att det är lite skumt med att bli riden i paddocken.
MEN hon beter sig så lugnt och fint, inte det minsta nervös eller så, utan visar mer att "detta vill jag inte"! Och då funderar jag på om det är för att hon är dräktig och bara vill få vara ifred? Jag har inte mycket erfarenhet av dräktiga ston, så jag vet inte om det fungerar så eller om jag lägger in mänskliga känslor i det. Annars återstår ju egentligen bara två alternativ, att hon är olydig/missförstår eller att hon har ont. Men det kanske är som du säger, att det blir för mycket för henne att tränas "vanligt" just nu. Kommer iaf låta henne vara, men tankarna snurrar.
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Jag har haft ett antal dräktiga ston, och de har gillat ridning och att få jobba lite fram till högdräktigheten ungefär.
De ston jag har nu som är dräktiga har jag börjat jobba med nu under sommaren, mest vid hand (lång tygel) och lite ridning. De har ridits mycket förr men inte varit igång de senaste åren.
Jag startade med att bara promenera och arbeta vid hand på lång tygel. På så sätt kan man bygga upp muskulaturen och orken utan att belasta med ryttare. Har funkat jättebra, speciellt det ena stoet är så positiv och har musklat sig fint under sommaren. Hon har haft problem med skador och elände tidigare, så jag tror att detta är jättebra för henne.
Dräktigheten märker de inte av så mycket förrän efter jul sådär, när högdräktighetslugnet sätter in ... Nu känns det bara som om det är positivt för dem att få jobba och gymnastisera lite!
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Tack för ditt svar.
Hm, promenader tycker hon om. Är jättepigg och framåt då.
Det blir lite OT detta, men undrar om hon belastar i höger varv på något sätt som hennes kropp inte är van vid? Om hon gått på banan och i skrittmaskin enbart och inte fått allsidig träning, så bör hon vara svagare i höger sida om jag tänker rätt nu. Eftersom löphästarna oftast går i vänstervarv.
Men borde hon inte vara lika svag i båda sidor om hon inte tränats på så länge?
Sitter en svagare muskulatur kvar enbart på en sida, eller jämnar det ut sig med tiden, om ni förstår vad jag menar?
Låter som promenader blir bra under hösten, vila sedan och åka till kiropraktor och ev vetrinär innan jag ens funderar på ridning.
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Hon kanske har någon obalans kvar i muskulaturen sedan träningen, om den inte var liksidig?
Jobba vid hand på rakt spår, lugnt tempo, mest skritt och lite övergångar till trav, lite halter och ryggningar, fokus på att hon sänker huvudet och jobbar på bakifrån- inget komplicerat, bara med en lång tygel och ett dressyrspö ... Gymnastik och nyttig träning för musklerna och som sagt, inte alls komplicerat. Har märkt att det gör underverk!
 
Sv: Träna otränat dräktigt sto?

Rakt spår och bara lättare ställning mot höger lite då och då för att mjuka upp. Gå på höger sida vid promenader och be hästen böja sig mot dig och lägg lite volter både till höger och vänster. Låter som att hästen är stel och mycket svagare i höger sida så jag hade försöka mjuka upp den lite lätt och stretcha hästen lite hit och dit. Hade också tagit ut en massör
Några gånger för att kolla igenom musklerna.

Kan inte vara mysigt att vara så stel och sned i kroppen, och samtidigt bära runt på ett föl.
Longering är bra träning men att bara be hästen böja sig igenom kroppen åt höger när den står still räcker nog för tillfället. Enklast för att göra detta är att stå vid bogen och be hästen vända huvudet mot dig och ta en godis :p, så hästen kramar dig dvs. Gör detta gärna efter lite motion så hon är lite varm i kroppen.
 

Liknande trådar

Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
3 093
Senast: Efwa
·
Avel OBS detta gäller dock inte mitt sto utan en bekants men eftersom jag blev nyfiken så tänkte jag ställa några frågor , Hur skall man...
Svar
0
· Visningar
908
Senast: vinkelina
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: kopparberg
·
Avel Hur mycket och hur hårt kan man rida ett dräktigt sto, alltså såhär i början av dräktigheten? Då min donna är en liten latmask...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp