Trådlöst

D

Dalsland

Jag vill kunna använda bärbara datorn i lillstugan.
Det är drygt 20 meter mellan husen.

Vad ska jag köpa? Hur gör man?Jag har kollat runt lite på Siba, Onoff mm men vet ju inte ens vad jag ska leta efter.

(Ps: Jag är urkass på datorer så enklaste tänkbara förklaring skulle uppskattas ;))
 
Sv: Trådlöst

En router och ett trådlöst nätverkskort. Vi köpte våra (av märket Belkin) på O*O**. Funkar utmärkt :)
 
Sv: Trådlöst

Är den bärbara rätt så ny så brukar det följa med ett trådlös nätverkskort inbyggd i datorn.

Sedan så klart en WLAN Accesspunkt (eller en router som har det beroende hur ni har ert nätverk hemma.)
 
Sv: Trådlöst

I värsta fall kan du behöva en riktad antenn, vi har bara 10 m mellan husen men timmerväggar med tilläggsisolering tar för mkt kräm så vi behövde en speciell accespunkt med specialantenn samt samt ytterligare en accesspunkt som repeater i nästa hus.
PL
 
Sv: Trådlöst

köp en accesspunkt och häng upp på väggen, förslagsvis _INTE DLINK_ dock. typ linksys eller netgear skulle jag föredra. de går inte sönder en gång i månaden.

brukar finnas en guide för hur man sätter upp det med i paketet hursomhelst.

dessutom ska din dator ha ett trådlöst nätverkskort, den kanske har det inbyggt, annars får du köpa till ett. tar väl max en timme att få det att fungera.
 
Sv: Trådlöst

du borde testa att uppdatera mjukvaran i accesspunkterna och se om du inte kan skruva upp effekten i dem. har hört rykten ifrån slashdot om att tex linksys wrt54G an skruvas upp till SJU HUNDRA MILLIWATT ifrån originalmaxet som ligger på femtio milliwatt.
 
Sv: Trådlöst

Nu har jag ett fungerande system med mina D-Link som faktiskt inte gått sönder, har hört sägas att de är sämre nu än för några år sen.
Om det går att skruva upp effekter så måste man nog ha tag på specialmjukvara, knappast ngt som tillverkarna går ut med.
Det skulle uppstå en del problem om folk började mångdubbla effekten i sina trådlösa nätverk.
PL
 
Sv: Trådlöst

Och om man då har en D-Linkrouter som funkar klanderfritt är det helt åt helvete i dina ögon??

Bara för att din polares inte funkar (denne använder väl f.ö. IE som webläsare) så kan du ju inte påstå att alla är skit.

Sen är det ju så att man får ta i beräkningen att pris och kvalité fortfarande går hand i hand.

Vill man inte betala några större summor får man ju ta omaket med mankemang ;)
 
Sv: Trådlöst

jag tänker mig våga påstå att allt d-link gör är skräp ändå. speciellt eftersom jag sitter och felanmäler dessa garantiärenden dagarna i ända när det är lite i verkstaden.

och linksys eller netgear kostar inte många kronor mer.
 
Sv: Trådlöst

Testing Testing! ;)

Japp. Det fungerar.
Men mottagningen är lite halvkass så man får ställa datorn på rätt ställe i rummer för att det ska fungera bra.

*möblerar om* :)
 
Sv: Trådlöst

Mottagningen är till och från urusel.
Jag får nog skaffa en annan/extra antenn. :(

Nu har jag surfat runt lite på dom vanligaste sidorna där vi amatörer letar dataprylar. Men hittar bara D link.

Var och vad ska jag leta efter?
Är det inne i huset det ska till en extra antenn eller i lillstugan?
 
Sv: Trådlöst

Vill bara flika in att D-Link tyvärr är skräp. Genom jobbet så har jag (tyvärr) ganska så stor erfarenhet av D-Links prylar och (brist på) kvalitet.

Du har rätt i att pris och kvalitet ofta går hand i hand. Det är förmodligen där vi har D-Links problem.

Supporten lider av samma brister och försäljningsledet är vid detta laget härdat av all kritik.

D-Links prylar fungerar - men det är inte mycket mer heller.

Skulle jag själv köpa så skulle jag nog ta Zyxel eller Linksys. Båda har mycket bättre rykte och stabilare produkter.
 
Sv: Trådlöst

peter_lundin skrev:
Om det går att skruva upp effekter så måste man nog ha tag på specialmjukvara, knappast ngt som tillverkarna går ut med.
Det skulle uppstå en del problem om folk började mångdubbla effekten i sina trådlösa nätverk.
PL

I framförallt AccessPoints kan du trimma in inställningarna mot t ex den externa antenn och antennkabel du använder.

Det är inget special med detta utan finns tillgängligt via web-gränssnittet.
 
Sv: Trådlöst

Sony skrev:
Vill bara flika in att D-Link tyvärr är skräp. Genom jobbet så har jag (tyvärr) ganska så stor erfarenhet av D-Links prylar och (brist på) kvalitet.

Jag är böjd att hålla med dig även om min D-Link DI-604 faktiskt fungerat klanderfritt. :bow:
Det jag reagerar på är Baka_kuns kategoriska sågningar av vissa produkter utan att ens ange vad han tycker är fel. Jag anser nog att om man ska såga så grovt som han gör får man komma med konkreta uppgifter om varför man har de åsikterna. Annars håller man käft ;)

Sony skrev:
Du har rätt i att pris och kvalitet ofta går hand i hand. Det är förmodligen där vi har D-Links problem.

Jag själv brukar inte öht handla ur lågprisskiktet när det gäller saker jag ställer krav på, men jag brukar heller inte handla de dyraste märkesprodukterna.

Sony skrev:
Supporten lider av samma brister och försäljningsledet är vid detta laget härdat av all kritik.

Jag har inte provat deras support så den kan jag inte uttala mig om.

MEN

I mina ögon är supporten på de flesta tekniska företag jag varit i kontakt med under all kritik i det stora hela.

TYVÄRR!

Sony skrev:
D-Links prylar fungerar - men det är inte mycket mer heller.

Det är ju så att man får vad man betalar för ;)

Lite offtopic

Nu har mitt D-Link fått flytta hem till exstrulet (det funkar bra där oxå) och jag har gjort ett testinköp av en mycket billig (iofs en prisdrive) Belkin trådlös router med extra trådlös USB nätverksadapter.

Jag har nu kört den i två månader och det enda jag kan klaga på är att jag ibland inte får anslutning när jag startar min bärbara dator med inbyggt trådlöst nätverkskort. Startar jag då om routern får jag genast kontakt. Min stationära burk och den med adaptern har ännu inte tappat anslutning p.g.a. routern.
Jag betalade bara 399:- så jag förklarar mig nöjd för tillfället.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 402
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 767
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 912
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Hindertyper på hopptävling
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp