Traditionell festival kritiseras – häst dog i grymma hoppet

Jag vill inte öppna länken, kan någon förklara i ord, var är detta och vad är det för hopp hästen tvingas utföra? :(

”The crowds cheer as a young rider, wearing the costume of an ancient Japanese warrior, rides his horse fast up a steep hill. They are heading straight for a mud wall at head-height, which they have to jump over.
The final narrow stretch below the wall is lined with dozens of men, holding hands and chanting. Their role is to help their district's horse and rider over the top - tradition has it that every horse that jumps over the wall will bless the harvest.
But the horse gets stuck on its belly, legs flailing, until it is hauled over the wall by shrine parishioners using ropes.”

Vafan? :(

Helt fruktansvärt. Man verkligen ser att hästarna inte vill. Bara på den dåliga filmen ser man många hästar som skadas.

Jag begriper inte varför man överhuvudtaget kommer på en så vettlös idé, eller hur man som ryttare vågar rida denna typ av ”tävling”. Några ryttare ser ut att skada sig riktigt ordentligt.

Jag funderar lite vad hästarna som deltar får för sorts ”träning”. Hästar är ju dyra att köpa och det är inte många hästar som klarar av att hoppa ett hinder på 170 cm … framförallt inte på dåligt underlag i brant uppförsbacke.

Jag funderar också på hur många hästar som är med och hur det ser ut på andra sidan hindret. I princip alla hästar ser ut att skada sig och det skulle inte förvåna mig om ryttare dött när de fått hästen över sig.

Målade upp bild på vad som menas. De galopperar upp för backen och ska sedan hoppa.

Bifogade filer

• Namnlös.webp
    Namnlös.webp
    5,3 KB · Visningar: 84
Uuuh, vilken vidrig film. Helt otroligt att "bara" en häst dog.
Står dessutom en massa människor i vägen och viftar så det känns helt omöjligt för hästarna att få någon förståelse för uppgiften som är idiotisk i sig. Dom ska tydligen hjälpa till men ur hästens perspektiv är dom nog mest förvirrande och i vägen.

Jag funderar lite vad hästarna som deltar får för sorts ”träning”. Hästar är ju dyra att köpa och det är inte många hästar som klarar av att hoppa ett hinder på 170 cm … framförallt inte på dåligt underlag i brant uppförsbacke.

Jag funderar också på hur många hästar som är med och hur det ser ut på andra sidan hindret. I princip alla hästar ser ut att skada sig och det skulle inte förvåna mig om ryttare dött när de fått hästen över sig.
Funderar jag också på, har dom alls förberetts?
Hur många stackare måste genomlida detta?

På andra sidan ser det ut att vara slät mark, eller sandmark, ett upphopp.
Man ser en häst ligga på rygg och sprattla där uppe när den kommit upp.
Undrar om det hade varit lättare att ta sig över om det var ett hinder, dom kanske hade brutit nacken på andra sidan då istället för att ramla tillbaka och tumla runt samma väg dom kom.

Det verkar vara flera av hästarna som har gått hinderlöpning tidigare, för att få "någorlunda billiga" hästar med mycket mod. :banghead: I en artikel uttalar sig någon som är involverad i arrangemanget om att det verkar bli "mer skador på fullbloden för att de är bräckligare". Min gissning är att problemet är att fullbloden i högre grad faktiskt tar i och hoppar, till skillnad från de lantraskorsningar man ska ha använt tidigare. :rage:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I många år var fälttävlan den av ridsportens OS-grenar som var starkast ifrågasatt. Ryttare och hästar dog – eller skadades allvarligt –...
Svar
0
· Visningar
142
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästen Abuffalosoldier vann loppet på Cheltenham. Omedelbart efteråt kollapsade hästen och dog, skriver Mirror. Under samma tävling dog...
Svar
0
· Visningar
96
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett tidningsbud krockade med en häst och dog. Olyckan inträffade utanför Piteå.
Svar
0
· Visningar
174
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Travhästen Ibiza Garbo föll ihop efter målgång på V75 och dog. Hästen tränades och kördes av Ken Ecce. – Han var väldigt tagen över...
Svar
0
· Visningar
48
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka