Min ena Mangold börjar snart blomma. Vad gör jag nu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså, gratis är bra men jag var bara tvungen att kolla in armeringsmattor. Hittade dessa på Byggmax som delade en gång på längden och en gång på bredden täcker 10 m långt och 1,15 högt.Sant men armeringsnät blir troligen mycket dyrare att införskaffa fårnät kan jag med stor sannolikhet få tag i gratis
Har en stor håla som någon kanske avsåg att göra damm av någon gång, det växer strandiris där som borde vara planterade. Vi ska göra den till en tät damm. Den fylls med vatten på hösten och sinar på våren. Ser verkligen fram emot det, tanken var att börja denna sommar men tror vi har minst ett annat projekt som har prioritet framför dammen. Hade helst haft någon inhemsk fisk i men tror det får bli guldfisk eller guldid.Plantskolebesöket igår resulterade i rosa och vita höstanemomer, stäppsalvia och något jag trodde var en liten krukros - visade sig vara en buske. Sen pratade vi lite damm med damen (!) i butiken. Tror banne mej vi anlägger en fiskdamm nästa år Nån som har?
Har en stor håla som någon kanske avsåg att göra damm av någon gång, det växer strandiris där som borde vara planterade. Vi ska göra den till en tät damm. Den fylls med vatten på hösten och sinar på våren. Ser verkligen fram emot det, tanken var att börja denna sommar men tror vi har minst ett annat projekt som har prioritet framför dammen. Hade helst haft någon inhemsk fisk i men tror det får bli guldfisk eller guldid.
Ja en ruda eller sutare hade kanske överlevt men då hade ju vattnet också varit grumligt hela tiden. Många är ju så känsliga och inte riktigt gjorda för dammlivet. Guldfiskar är verkligen helt galet toleranta vad det verkar och kan bo ute på vintern bara det finns en djuphåla och en isfri öppning.Hade varit kul med aborre, haha, tänk å kunnat fiska det i trädgården hade jag älskat mysigt med damm, har också lust på det
Cikoria är inte invasiv, du tänker inte på parksallat? Trist dock och jag förstår inte att lupiner säljs på handelsträdgårdar och som frö fortfarande!Är lite less på en granne på lägenhetsgården. Hon envisas med att ha en lupinrabatt eftersom hon klipper fröställningarna och lägger i brännbart. Fine. Men i år missadehon typ 4 st, det är många frön... jag bröt av dem! Nu är den rabatten full av knölklocka och cikoria. Bara invasiva arter!
Nä, ok, den är bara irriterandeCikoria är inte invasiv, du tänker inte på parksallat? Trist dock och jag förstår inte att lupiner säljs på handelsträdgårdar och som frö fortfarande!
Haha okej, för mig är den närmast exotisk för den finns i princip inte här. Finns säkert nånstans men har aldrig sett den så som den växer i Skåne eller på Öland utmed vägarna.Nä, ok, den är bara irriterande
Kapar av den långt ner. De kommer igen.Min ena Mangold börjar snart blomma. Vad gör jag nu?
Alltså, det finns ett vattenhål på alvaret på öland, där det levt guldfiskar i flera decennier. De har överlevt både bistra vintrar och extremt torra somrar... https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/gatan-om-guldfiskarnaGuldfiskar är verkligen helt galet toleranta vad det verkar och kan bo ute på vintern bara det finns en djuphåla och en isfri öppning.
Har ni problem med humlor som drunknar? Jag har flera olika vattenuppsamlingskärl i trädgården. Under varje stupränna, ungens pool, fårens vatten. Varje dag räddar jag humlor som håller på att drunkna. Speciellt i fårens vattenkopp - ett ljust babybadkar. Får ju jättedåligt samvete för varje död humla. Borde jag lägga i stenar i botten få fårvattenkoppen så de kan sitta på dom och dricka? Bygga ett särskilt 'humlesäkert' vattenhål?
Har ni problem med humlor som drunknar? Jag har flera olika vattenuppsamlingskärl i trädgården. Under varje stupränna, ungens pool, fårens vatten. Varje dag räddar jag humlor som håller på att drunkna. Speciellt i fårens vattenkopp - ett ljust babybadkar. Får ju jättedåligt samvete för varje död humla. Borde jag lägga i stenar i botten få fårvattenkoppen så de kan sitta på dom och dricka? Bygga ett särskilt 'humlesäkert' vattenhål?
Såg ett tips på Youtube om att lägga en upp och ned-vänd vanlig plastkruka i vattnet. Den kommer flyta med botten precis vid ytan varpå insekter kan kravla upp där, torka och flyga iväg. Annars var ju @Lillgrådis tips bra. Speciellt humlor har ju som hullingar på fötterna så de får nog lätt fäste på en handduk även om det är brant klättring för dem.Har ni problem med humlor som drunknar? Jag har flera olika vattenuppsamlingskärl i trädgården. Under varje stupränna, ungens pool, fårens vatten. Varje dag räddar jag humlor som håller på att drunkna. Speciellt i fårens vattenkopp - ett ljust babybadkar. Får ju jättedåligt samvete för varje död humla. Borde jag lägga i stenar i botten få fårvattenkoppen så de kan sitta på dom och dricka? Bygga ett särskilt 'humlesäkert' vattenhål?
Är det fler än jag som redan börjat fundera på nästa års sådder?
Jag har insett att det är häftigt med flerfärgad majs och fick tips i våras om att hönsen gärna äter sån majs. Men jag är lite frustrerad över att det är svårt att hitta information. Impecta har "prydnadsmajs" som är flerfärgad och på andra ställen kan man hitta majsen som "popcornmajs". Jag vet att det inte är sockermajs, sån som folk normalt äter, men frågan är om prydnadsmajsen är samma som popcornmajsen? Det är lite frustrerande när det är så himla få majskorn i fröpåsarna, jag vill odla mer...
Kan man köpa flerfärgad majs som utsäde på säck, hos typ lantmännen eller nåt? Eller går det att köpa i lösvikt? Hur hittar man det? google is not my friend...