Trädgårdstips tack!

Sv: Trädgårdstips tack!

KL

Åh vilken bra tråd, jag behöver oxå tips :laugh:

Planterade i helgen för första gången i mitt liv. 2 krukor med Dahlior och en med lavendel blev det :D

Men det gav ju mersmak och nu vill jag så gärna ha lite ätbara saker. Bor i hus och har gårdssidan åt söder och trädgårdssidan åt norr. Men vill enbart odla i krukor/baljor.

Är supersugen på att odla:
Smultron
Jordgubbar
på gårdssidan. Funkar det med sådana "naturella" krukor som finns på ikea? (35cm i diameter) Hur många plantor per kruka isf? Vad ska man mer tänka på när det gäller dessa? Funkar den gjord jag använt till mina blommor elelr ska det vara ngn särskild?

Potatis i murarbalja (hur mkt? hur gör jag)
Morötter i avlång murarbalja
Gräslök
Kanske ngt mer, förslag??
på trädgårdssidan.

Hur kallt ska potatisarna ligga och grodda sig egentligen? Mina tar så himla lång tid på sig tycker jag! Bara någon liiiiten cm grodd på tre veckor! Ska man inte sätta ner dom snart? Jag bor i bohuslän..norra.

Vilken bra tråd!! Lånar lite. Har fått gubben till att ta bort gräs-svålen på mitt blivande land igår. Det blir ca. 2,5 m x 8 m. Det är lerjord underst (har stått vinbärsbuskar där som vi också grävt bort), jag har inte fyllt på med något ännu och har inga kanter heller. Har ni något förslag på hur jag ska göra. Måste köpa ett lass matjord? stallgödsel, kan man lägga det underst? eller hur ska jag börja egentligen?
Ska ha jordgubbar, smultron, potatis och dill, morot och ärtor är tanken.
Men potatisen kanske jag ska odla i den gamla sandlådan istället och lägga gammal silo/halm över?

Senast ändrad:

Kan ni låna en jordfräs så slipper du fylla på med en massa! Då räcker det med kanske lite plantjord och trädgårdsgödsel eller kogödsel. Jag har lånat jordfräs och fräser upp mina land imorgon:) Ena landet blir potatis, andra jordärtskocka och sen blir det morot,vitkål,majs,gul lök,vårlök,squash och rödbeta i ett. Jordgubbar och smultron i pallkragar och dill, kryddväxter,sallad och rädisa i en gammal traktorkärra.

Nu är landen frästa:laugh: Ett potatis land på ca 10*2 meter och ett grösaksland på ca 4*4 meter. Gul lök, jordärtskocka och rabarber i jorden. Potatis och rödbeta åker i till helgen när vädret skulle bli varmare:love: Wiie!:bump:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka