Trädgårdstips tack!

Skogstroll

Trådstartare
Jag ska odla en massa saker i år!

Kan någon ge bra tips på hur man odlar potatis på bästa sätt? jag har köpt sättpotatis som nu ligger på groddning sen tre veckor tillbaka ungefär. Jag håller på och gräver ett nytt land som jag ska blanda i ny jord i den jag grävr upp. Har köpt lite olika. Kogödsel, barkmull,plantjord och planteringsjord. Några tips på vad som är bäst?

Sen ska jag odla majs, gul lök, jordärtskocka, sallad, rädisa osv.
Rabarber tänkte jag tigga av någon som redan har och gräva upp. Men var bör jag sätta dom? Läge?

Mottager tacksamt tips på lite allt möjligt då¨jag inte direkt har gröna fingrar:o

Sv: Trädgårdstips tack!

Det är inte svårt att odla potatis, och den jordblandning du beskriver duger bra!Men du skrev att du tänkte sätta potatisen på en nyuppgrävd markbit. Då är det viss risk att potatisen drabbas av gula larver som gräver gångar i dom, kallas knäpparlarver. (Vet inte om dom heter det på fackspråk.) Sedan ska du kupa upp jorden runt potatisarna mer och mer allteftersom -det är det vanligaste sättet. Men det finns en annan metod också och det är att lägga dom direkt på jorden och sedan täcka med ett minst 30 cm tjockt lager halm eller hö. Då sprider dom ut sig i sidleds och då man skördar är dom rena och fina.Det duger bra med halm eller hö som bonden ratat för att den är möglig. Det är ett helt annat sorts mögel än det hatade bladmöglet som kan drabba potatisen på hösten. Jag använder alltid massvis med dåligt hö eller hösilage till täckmaterial. Men har man inte bli så förstår jag att det är svårt att hämta. Då får det duga med gräsklipp och löv. Jag har en konstgödselfavorit, Algomin orginal. Kan vara svår att hitta, men i brist på annat kan du ta algomin gräsmatta. Den innehåller visserligen konstgjort kväve, men i rätt måttlig mängd.

Rabarber är också enkelt. Tänk på att den är perenn och att om den trivs så breder den ut sig med åren om den får lov. Ju mer gödsel, dess större blad!

Senast ändrad:

Tack för tipset med potatisen!! Jag hade en kille med stor grävmaskin här förra året som grävde bort grässvålen och sen tömde jag mina skitkärror där. Hade tänkt att mixa upp gödseln med sand men då struntar jag i det!:bump:

Hur långa ska groddarna vara innan man sätter potäterna?

tror jag brukar sätta dem när de e ca 5 cm..
Men ett tips är att redan nu lägga dem på jord inomhus och täcka dem med jord då kommer rötterna igång och när planterar ut så är de lite före.
Dock får du vara försiktigare när du planterar dem ute pga de nya rötterna

Halm alltså? Det har jag gott om:D Kupa dom hade jag räknat med, tänkte tagit planteringsjord blandat med barkmull till det. Men man kanske ska blanda alltihop med halm då? Vi har algomin på jobbet, men inte original, utan trädgårdsgödsel heter den tror jag. Någon som har koll på majs? Kan man bara sätta den i jorden eller behövs någon specialbehandling? Och hur gör jag med sättlöken? Köpte gul. Hur långt ner i jorden?

Tack för ensilagetipset! Har en möglig bal jag inte blir av med, har ingen maskin att frakta bort med och ingenstans att lägga den. Man ska väl gräva landet en omgång först, har tung lerjord. Behöver man fylla på med mer silage efterhand eller räcker de 30 cm?

En sak att tänka på är om du vill ha en ekologisk odling, kolla i så fall att jord och gödsel är det på påsarna.
En annan sak att tänka på är att grönsaker som ska utvecklas mycket under en säsong behöver fluffig och näringsrik jord så att rotsystemet kan växa ordentligt. Gå inte i bäddarna där du ska odla och gödsla rejält i originaljorden som du blandar med.

Det är tempen i jorden man ska utgå ifrån, potatis börjar inte växa förrän det är ca 8 grader i jorden.

Men då är det nog bara att pluppa ner potatisen, vi har haft runt 15-20 i skuggan nu ett tag och tjälen försvann för ganska länge sedan. Halmen har också skyddat jorden som är ren sand.

Hur gör man med rödlök? Någon som kan tipsa?

Jag har odlat majs ett par år nu och jag har sått den inne och sedan planterat ut. Blir väldigt gott men det tar väldigt mycket plats och det blir inte så mycket av det - inte hos mig i alla fall. Jag satsar på squash och ärtor i första hand, det blir massor. Likaså rabarber!:D

Om du ska odla potatis med täckesmetoden så ska du fräsa upp och gödsla jorden under först. Potatisen sätter sina rötter nedåt, så den trivs ju inte om det är för hårt. Ensilage är kompaktare och surare än höslilage. Om du har tillgång till ensilage så är det bäst sprida ut den tunt på gräsmattan först. Låt den ligga där tills det regnat några dagar, eller vattna mycket på den. Sedan kan du köra över den med gräsklipparen. Grannarna kommer att undra varför du skräpat ned gräsmattan, men låt dom undra!

Jag har vänt upp jorden för hand för ca två veckor sedan där potatis, morot och lök ska vara. Ska få låna en jordfräs nästa vecka så jag får det bättre och fluffigare, sen blanda den befintliga jorden med kogödsel, plantjord och barkmull,samt potatisgödsel. plantera potatisen óch kupa med halm när den kommit upp en bit. När den kommit upp ca 30 cm kupar jag upp den med plateringsjord och ev barkmull. Vad tror ni? Är jag ute och cyklar eller kan det fungera?
'
En annan fråga: Behöver vaxbönan klättra? Tror det är låg jag köpt..

squash kör jag med, tacksamt som tusan, men man blir aningen trött på den till slut:crazy: Sen blir det ju jordgubbar, dill persilja, sallad, rädisa, och annat kryddgrönt i en gammal traktorkärra oi trä som stod i ladan när vi övertog gården.

Barkmull och sågspån ska du INTE ha i potatisens närhet då får den skorv, inte farligt men potatisen ser inte rolig ut.

Om du läser i Tittar in i ditt kök-tråden från förra sommaren kan du hitta massor av idéer vad man kan ha squash i. Passar till i stor sett allt.:angel:

Ajdå! Kan inte komma på vart jag fick tipset men någon sa att barkmull "lättar" upp tung lerig jord, så jag tänkte att den skulle fluffa till min jord jag vänt upp. Ska jag ta vanlig jord och kogödsel då typ? Jag fick massor av pallkragar på jobbet idag så överväger att sätta dom ovanpå den jord jag vänt upp och fylla på med ny jord och kogödsel samt vända ihop den med jorden i själva landet (alltså inte markväv i botten.) för att få lite mer höjd och ny jord åt potatisen.

Har du lerig jord kan du tillsätta sand det gillar potatis. Är det gammal åker så nöj dig med att spadvända och blanda i lite koskit och sand, sätt potatisen med ca 70 cm mellan fårorna, de behöver inte sättas speciellt djupt utan låt dem komma upp och sedan gräver du på dem.
Då växer de så att det knakar. Innan de går i blom gräver du på dem en gång till.

Barkmull och sågspån ska du INTE ha i potatisens närhet då får den skorv, inte farligt men potatisen ser inte rolig ut.
Barkmull gynnar väl inte skorv, det har ju neutralt ph-värde? Sågspån från barrträd kan höja ph:t men om det är från lövträd borde det inte vara så farligt. Träaska ska man undvika till potatis, det har högt ph och kan gynna skorv om man har otur.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka