Trädgårdsarkitekt

Oregano

Trådstartare
Vi har bott i vårt nya hus, som vi byggt, i snart 4 år och jag får verkligen inte till trädgården. Det är en kombination av dålig fantasi, dålig med tid, kompakt lerjord där inget växer och alldeles för stora ytor som gjort att det fortfarande ser alltför tråkigt ut (även under snön ;))

Är det någon som anlitat en trädgårdsarkitekt och kan berätta vika erfarenheter ni fått? Vad har ni betalat och blev ni nöjda? Jag skulle vilja ha en superdetaljerad ritning, men enligt de hemsidor jag tittat på så kommerer en sådan att bli alltför dyr. Vill egentligen inte lägga ut tusentals kronor, men vad göra... :confused:

Sv: Trädgårdsarkitekt

Nu har vi inte anlitat någon trädgårdsarkitekt.

Men vi har gjort rätt stora ändringar i vår trädgård, som vi är väldigt nöjda med.
När vi flyttade vår infart, grävde ned avlopp och dränering runt huset, passade vi på att fixa till trädgården.

Killen som var här och grävde var väldigt duktig, kom med egna idéer och han hade också grejor till att tex sortera ut matjord.

Jag tänkte tipsa om att att anlita en arkitekt inte är enda sättet, det var i alla fall rätt väg för oss.

Lite före och eftebilder:

Framsidan: Vi rev det gamla staketet och måste tyvärr ta ned den gamla lönnen, för rötterna var i vägen när vi måste göra något åt gräsmattan som sluttade ned mot huset, så allt vatten rann den vägen.

Vi ville ha en häck i stället, har platerat häggmispel och anlagt grusgångar så att man inte sliter på gräsmattan där vi går mest.

Mot södervägg blev det en altan och vi bytte ut fönstret emot en altandörr.
Vi håller på att bygga en inglasad veranda, ska flytta de gamla dragiga men fina dubbeldörrarna, så de sitter på verandan, så fort vi hittat nya dörrar att byta ut dem emot.

Före:
Framsidan

Norrväggen:
Där den gamla infarten gick tvärs över tomten, jobbigt att ha den där, då våra grannar (två familjer) körde och plus annat folk som promenerade, cyklade och red använde den vägen ofta.

Innergården

Arbete pågår:

Så här gick den numera borttagna vägen.

Våren och sommaren -10:

Parkeringsfickan och grusgången är precis färdig:

Fortsättning följer...

På baksidan har vi numera en vändplan och en parkering och den nya vägen går längsmed södra tomtgränsen.
Och en farstubro håller på att byggas.

Sen bilderna togs har vi hunnit plantera lite buskar i rondellen, ska fylla på med perenner i vår.

Det här kanske inte hjälper sig alls, men lite inspiration kanske du får. :)

Kram, Maya

Om ni har någon skola i närheten med trädgårdsutbildning kanske det finns möjlighet att få hjälp lite billigare, värt att kolla upp iallafall!

Jag kan kanske hjälpa dig, helt gratis;) Snart klar landskapsingenjör så lite ska jag nog kunna få ihop till dig om du vill, bara PM:a!

För övrigt, leta inte efter trädgårdsarkitekt, för det yrket har de som kallar sig det hittat på själv. Kolla efter trädgårdsingenjör, landskapsarkitekt, landskapsingenjör eller trädgårdsanläggare/trädgårdsmästare.

Åh!!! Är det sant?! :idea: Det skulle vara helt otroligt snällt! Pm kommer senare idag! :banana:

Jättekul att se lite bilder! Jag blir jätteinspirerad, men min fantasi och estetiska sinne är lika med noll tyvärr. Är så avis på alla som klarar av att fixa fint själva...

Vilket spännande yrke förresten! Hur lång är utbildningen?
/Fanny, som är nyfiken på alla typer av yrken nu och som vill börja studera :D

Vilket spännande yrke förresten! Hur lång är utbildningen?
/Fanny, som är nyfiken på alla typer av yrken nu och som vill börja studera :D

3 år:) Kan verkligen rekommendera SLU att plugga på, det är genomtänkt och förbättras ständigt!

Jag kan kanske hjälpa dig, helt gratis;) Snart klar landskapsingenjör så lite ska jag nog kunna få ihop till dig om du vill, bara PM:a!

För övrigt, leta inte efter trädgårdsarkitekt, för det yrket har de som kallar sig det hittat på själv. Kolla efter trädgårdsingenjör, landskapsarkitekt, landskapsingenjör eller trädgårdsanläggare/trädgårdsmästare.

Nämen åh, jag ska lägga ditt namn på minnet! (har 5.000 kvm prästgårdstomt att få ordning på, jag skulle gärna släppa loss dig där! :D)

Till ts; något jag själv funderat på har varit att få en övergripande skiss och sedan få en detaljskiss över ett specifikt område man tänkt åtgärda just för att få ner priset eller åtminstone dela upp det. Och så får man gå vidare sedan med nästa område.
Jag tror också att man själv bör ha en aning om vad man är ute efter, hur mkt tid man är beredd att lägga på rensning, odling etc. för att få ett förslag som verkligen känns rätt.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka