Trädgårds- och odlingstråden 2025

Plast mår inte bra att vara utomhus, önskar att vi hade haft möjlighet att bygga ett riktigt växthus. Får hoppas nya plasten funkar bättre, när vi tar in över vintern. Visa bifogad fil 166190
Tror inte att det är tänkt att de ska hålla sig åter runt utan att man tar in den i slutet på säsongen och upp igen när nästa säsong börjar?
För det är ett sånt där miniväxthus eller pallkrage? Lite svårt att se.

Tror inte att det är tänkt att de ska hålla sig åter runt utan att man tar in den i slutet på säsongen och upp igen när nästa säsong börjar?
För det är ett sånt där miniväxthus eller pallkrage? Lite svårt att se.
Tunnelväxthus på 6x3m, vi köpte ny plast förra året, som vi förankrade med säckar och sedan tog in den under vintern. Men nu tog vi bort resterna av originalplasten. Man får lära av sina misstag.

Tillägg: instruktionerna sa att det var rekommenderat att gräva ner plasten, för förankring.

Senast ändrad:
Tunnelväxthus på 6x3m, vi köpte ny plast förra året, som vi förankrade med säckar och sedan tog in den under vintern. Men nu tog vi bort resterna av originalplasten. Man får lära av sina misstag.

Tillägg: instruktionerna sa att det var rekommenderat att gräva ner plasten, för förankring.
Oj, det låter ju som mycket jobb med att plocka ner ett så stort växthus :(
Håller tummarna för det nya nu!

Jag har ett liknande gissar jag. Har gjort så att jag förankrar nedre delen med stenplattor, på vintern flippar jag helt enkelt alla plattor bakåt och tar av plasten, eftersom plattorna ligger kvar så är allt snabbt gjort på våren igen. Mitt är inne på sitt fjärde eller femte år

Jag har pratat så mycket om växthus att sambon äntligen värmt upp inför tanken. Har dock fått tänka om ordentligt. Den enda ytan vi har plats för ett är på en öppen gräsmatta bredvid en stor blåsig åker, vilket innebär att de som går att köpa inom min budget kommer blåsa sönder inom två månader. Grannens blåste sönder efter tre veckor :crazy: Det kommer istället få bli ett litet hemmabygge intill väggen i trädgården. Tänker att vi börjar där så får jag fortsätta längta efter något mer ordentligt om några år. :angel: Jag är dock fruktansvärt ohändig och att hitta rimliga resurser på nätet visar sig inte vara helt lätt, allt är så stort! Vi hittade ett par gamla fönster och tegelsten i ett uthus. Virke kanske finns annars får jag köpa. Inte optimalt men jag tar vad jag får när jag inte kan eller har intresse av att bygga själv. Men det kommer få plats några krukor i alla fall så jag är glad! :D
Plantera lähäck. Gärna av buskar som ger bär. Även lägre buskar skyddar långt ut i trädgården. Sen kan du ha växthus. Och får ett bra mikroklimat.

Plantera lähäck. Gärna av buskar som ger bär. Även lägre buskar skyddar långt ut i trädgården. Sen kan du ha växthus. Och får ett bra mikroklimat.
Det är ett jättebra förslag. Problemet är att vi hyr och inte vet hur länge vi blir kvar. Men ska definitvt kika mer på alternativet.

Vad menar du med rotskott, skott från basen på busken? Vinbär brukar inte skjuta rotskott (dvs skott direkt ifrån en rot en bit ifrån busken).

Men visst heter det har rotskott? Eller ar det nagot annat?

IMG_0196.webp

Rekommenderar alla att odla sparris! Minimal arbetsinsats, toppen utdelning! Har skördat två gånger redan, och i år får jag äntligen skörda ”fritt” fram till midsommar.
Lägger ca 2h per år på att rensa och gödsla landet, har 15 plantor. Det var ju lite jobb att gräva landet, jordförbättra och lite pyssligt att plantera men alltså lätt värt! :love:
Och de är så mycket mjällare och godare än köpesparris. Fyraåringen i familjen äter dem råa direkt från landet, så krispiga och o-träiga är de.

Rekommenderar alla att odla sparris! Minimal arbetsinsats, toppen utdelning! Har skördat två gånger redan, och i år får jag äntligen skörda ”fritt” fram till midsommar.
Lägger ca 2h per år på att rensa och gödsla landet, har 15 plantor. Det var ju lite jobb att gräva landet, jordförbättra och lite pyssligt att plantera men alltså lätt värt! :love:
Och de är så mycket mjällare och godare än köpesparris. Fyraåringen i familjen äter dem råa direkt från landet, så krispiga och o-träiga är de.
Det var min drömbild när jag planterade 5 sparrisplantor för 3 år sedan. Har i år fått 1(!) enda sparris:meh:

Vad kan jag så nu i område 3(2) som kräver lite kärlek men som ändå ser väldigt trevligt ut på kort tid? Tänkte om jag skulle sparka igång lite täckodlingar så det ser lite imponerande ut inför försäljningen av huset? Lågvuxna bönsorter i landen? Massor med blomsterbönor/ärtor vid huset? Tips på blommor som man bara slänger ut frön av och som växer som galningar inom ett par veckor? Jag vill ha massor med vackra växtligheter men minimalt jobb och maxad wow-faktor!

Jag har massor med gamla tegelpannor jag tänker krossa som täckmaterial. Markstenar jag tänkt lägga nedanför altanen så det ser lite mer inbjudande ut, har redan massor av sten att använda, om ingen snott dem. Ett par gamla ensilagebalar som ska få blir täckodlig till landet.

Det kommer inte bli en massa nyinköpta växter däremot för jag har en ytterst tight budget då jag betalar för både huset och hyror till mig och hästarna på annan ort. Jag skulle kunna ta sly och fläta lite avskärmningar runt odlingarna. 🤔

Jag har kollat upp vad reglerna säger i kommunen om att elda i den egna trädgården och det är tillåtet, så jag ska bränna massor med ris från förra året. Skulle jag bott kvar hade jag skaffat kompostkvarn istället. :down:

Packat för att åka till skåne, vill se min nya väg och den fina stenkanten dom hittade under det arbetet.
Sen behöver jag göra snigelfällor och näta in alla odlingar för att få skörden själv, har lite blommor o andra växter som ska med.

Tror ni jag kan ta ut fikon nu? Alltså så det står ute. Vi har ca fem grader på nätterna nu. Läste i tidningen att det är meteorologisk sommar

Vad kan jag så nu i område 3(2) som kräver lite kärlek men som ändå ser väldigt trevligt ut på kort tid? Tänkte om jag skulle sparka igång lite täckodlingar så det ser lite imponerande ut inför försäljningen av huset? Lågvuxna bönsorter i landen? Massor med blomsterbönor/ärtor vid huset? Tips på blommor som man bara slänger ut frön av och som växer som galningar inom ett par veckor? Jag vill ha massor med vackra växtligheter men minimalt jobb och maxad wow-faktor!

Jag har massor med gamla tegelpannor jag tänker krossa som täckmaterial. Markstenar jag tänkt lägga nedanför altanen så det ser lite mer inbjudande ut, har redan massor av sten att använda, om ingen snott dem. Ett par gamla ensilagebalar som ska få blir täckodlig till landet.

Det kommer inte bli en massa nyinköpta växter däremot för jag har en ytterst tight budget då jag betalar för både huset och hyror till mig och hästarna på annan ort. Jag skulle kunna ta sly och fläta lite avskärmningar runt odlingarna. 🤔

Jag har kollat upp vad reglerna säger i kommunen om att elda i den egna trädgården och det är tillåtet, så jag ska bränna massor med ris från förra året. Skulle jag bott kvar hade jag skaffat kompostkvarn istället. :down:

Buskkrasse utöver det du nämnt? Den blir ju tjusig och stor.

Edit: Ringblomma? Penséer är ju också ett ogräs.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
863
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
742
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
77 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka