Trädgårds- och odlingstråden 2025

Ny fraga, Forra varen planterade Jag en svart vinbars buske :heart Den vaxer som skjutton och har tva millioner blommor, sa liten den ar. Den har ocksa en hel massa rot skott ... ska Jag lata dem vara kvar?

Igår morse såg det ut såhär vid ena husväggen...
20250419_102419.webp

Ang dränering så var planen att ställa murarbaljor längs väggen och bara ha dräneringshål bort från husväggen. Men kanske duger det om vi planterar raden med lite avstånd från huset? Hur långt avstånd krävs i sånt fall? Och är det där ens en grej eller bara nåt jag fått för mig?

Ny fraga, Forra varen planterade Jag en svart vinbars buske :heart Den vaxer som skjutton och har tva millioner blommor, sa liten den ar. Den har ocksa en hel massa rot skott ... ska Jag lata dem vara kvar?
Vad menar du med rotskott, skott från basen på busken? Vinbär brukar inte skjuta rotskott (dvs skott direkt ifrån en rot en bit ifrån busken).

Tjosan! Både lin och senap har tittat upp tack vare regnet (gratis och varsam bevattning :up:)
Speciellt senapen ser jag fram emot. Ska bli så kul att se om jag lyckas! Snacka om hemmagjord senap liksom.
Lin vet jag egentligen inte varför jag odlar. Borde väl kunna ta tillvara på fröna och ha till bakning. Eller spånadslin kanske man inte kan äta?

Har nyss kommit hem. Kollade till regnmätaren då det vräkt ner idag. 19mm sen i morse. Allt kommer att bli grönt nu, mest ogräset. :banghead:

Såhär ser mitt land ut nu.
IMG_1065.webp

Men jag drar liiiite till på att rensa det. Har inte planterat något än. Närmast kameran växer japanska lyktor och en hög växt som ger gula blommor. Så där brukar jag inte rensa. Men resten…
Kirskålen är ju lättare att rensa när den vuxit till sig. Kan skylla på det i alla fall.

Har iaf klippt till lavendlarna ikväll. Och potatisen ligger i jord.

Såhär ser mitt land ut nu.
Visa bifogad fil 166134

Men jag drar liiiite till på att rensa det. Har inte planterat något än. Närmast kameran växer japanska lyktor och en hög växt som ger gula blommor. Så där brukar jag inte rensa. Men resten…
Kirskålen är ju lättare att rensa när den vuxit till sig. Kan skylla på det i alla fall.

Har iaf klippt till lavendlarna ikväll. Och potatisen ligger i jord.
Vi har minus just nu. Så jag skyller på det. 😁

Jag tror att min vintersådd har torkat bort i år. 😞

Fick en gammal påse blomman för dagen/purpurvinda för några år sen, som jag fick tid/lust att så i år. "Så i feb-apr" stod det. Nu ca 2-3 veckor efter sådd verkar plantorna vilja ta över mitt kök och jag vet inte var jag ska göra av dem... :meh: Funderar på att försöka avhärda trots att det kanske är för tidigt. Får väl försöka täcka med fiberduk i värsta fall och se om de överlever. För jag har dessutom 3 ggr fler tomatplantor än jag har plats för i köket, så ett gäng invasiva vindor på det känns... som jäkligt dålig planering. :D

Jag har pratat så mycket om växthus att sambon äntligen värmt upp inför tanken. Har dock fått tänka om ordentligt. Den enda ytan vi har plats för ett är på en öppen gräsmatta bredvid en stor blåsig åker, vilket innebär att de som går att köpa inom min budget kommer blåsa sönder inom två månader. Grannens blåste sönder efter tre veckor :crazy: Det kommer istället få bli ett litet hemmabygge intill väggen i trädgården. Tänker att vi börjar där så får jag fortsätta längta efter något mer ordentligt om några år. :angel: Jag är dock fruktansvärt ohändig och att hitta rimliga resurser på nätet visar sig inte vara helt lätt, allt är så stort! Vi hittade ett par gamla fönster och tegelsten i ett uthus. Virke kanske finns annars får jag köpa. Inte optimalt men jag tar vad jag får när jag inte kan eller har intresse av att bygga själv. Men det kommer få plats några krukor i alla fall så jag är glad! :D

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
863
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
742
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
77 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka