Besökt trädgårdsfesten på Sofiero, fint men VARMT!
Så sjukt kontrollerade inköp, kompisen spontanköpte ett fikonträd men jag bara "nja, det vill jag också ha någon gång, men jag måste först tänka ut var det ska grävas ner. Så det ska jag inte köpa idag". (Vad har hänt med min karaktär? Var kom denna personlighet från?
)
Sedan gick jag runt och inspekterade överallt och analyserade priser och sorter, och så precis på slutet inhandlades två heeeelt perfekta Heucherella "Solar Eclipse" som har två heeeelt klockrena platser att grävas ner på på varsin sida om en heuchera och lite annat smått och gott i en rabatt på innergården. Som fångar upp både den rödbruna färgen från heucheran och den lite limegröna från bladen på dagliljorna. Och just nu höstfärgerna i klematisbladen.
Iofs måste jag rensa lite först, men ändå! Att åka dit utan att ha bestämt något speciellt som skulle köpas, och sedan lyckas handla med denna knivskarpa precision (och begränsning) chockar mig själv. Det är antagligen helt övergående.
Jag har för övrigt blivit kär i alla dessa heuchera/heucherellasorter med alla fantastiska varianter på limegrön/brons/vinröda nyanser och så galet vackra blad. Lite rostdetaljer till gör sig kalasfint. Det KAN nog hända att det så småningom råkar skaffas några andra varianter på färgsättningarna också. Hittills har jag bara haft den enda mörkt rödbruna som jag gillar väldigt mycket.