Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska nog ta det lugnt med odlingen i år. Har massor som måste göras iordning både inne och ute.
Meeen jag har ju mitt lilla växthus i plast som måste fyllas. Så lite odlingar blir det.
16123231224827934039133197525952.webp


Läste att lakritsrot kan ta upp till tre månader att gro. Men heja.. det vill jag ju inte vänta på! Kanske kommer köpa färdig planta ändå..
 
Jag har en stor säck "dålig jord"på altanen.

Blomjord som fått mina krukväxter att stanna i växten och sticklingar att tyna bort. Inget växer i den jorden.
Tog ett tag att fatta. Jag har gröna fingrar i vanliga fall men senaste året har allt bara varit ledset eller dött. Trodde jag tappat det. Men så kom jag på att de jag inte planterat om mådde mycket bättre. :meh:
Ja det är väldigt intressant vad de misslyckats med tycker jag när ett parti eller ett märke är uppenbart dålig.
Jag börjar tidigt vattna sådderna med svag näringslösning så eventuella mindre väl sammansatta jordar kanske inte märks lika tydligt då. Eller så är jag för ouppmärksam för att reagera på det. :p
 
Sådde de pyttiga fröerna till hyacintviva igår tillsammans med vår 2,5 åring. Det gick bra. ;) Vi sådde också lite solhatt och spenat och ställde ut med snö på. Någon dag när allting töat ska jag packa in dem i plastbackar, som nu är översnöade och fulla med tomma krukor, och ställa i skuggan.

Tycker ni det är värt att förodla sommarblommor som vallmo, blåklint och jungfrun i det gröna? De gror ju ganska snabbt men om de är lätta att plantera ut kanske det är värt att förodla också?
 
Sådde de pyttiga fröerna till hyacintviva igår tillsammans med vår 2,5 åring. Det gick bra. ;) Vi sådde också lite solhatt och spenat och ställde ut med snö på. Någon dag när allting töat ska jag packa in dem i plastbackar, som nu är översnöade och fulla med tomma krukor, och ställa i skuggan.

Tycker ni det är värt att förodla sommarblommor som vallmo, blåklint och jungfrun i det gröna? De gror ju ganska snabbt men om de är lätta att plantera ut kanske det är värt att förodla också?
Vallmo och blåklint klarar sig utmärkt på direktsådd, tycker att det skulle vara slöseri med tid och plats att förodla. :)
 
Jag ska nog ta det lugnt med odlingen i år. Har massor som måste göras iordning både inne och ute.
Meeen jag har ju mitt lilla växthus i plast som måste fyllas. Så lite odlingar blir det.
Visa bifogad fil 64218

Läste att lakritsrot kan ta upp till tre månader att gro. Men heja.. det vill jag ju inte vänta på! Kanske kommer köpa färdig planta ändå..
Eller så är det som min Lavendel som skulle ta typ 1-6 månader som grodde på 3 dagar
 
Sovrar lysrör, armaturer och hyllor inför morgondagens inköp. Blir FULLSTÄNDIGT snurrig. :arghh: Behöver armaturer på max 60-70 cm långa men så fort man kommer upp i lite watt är alla lysrör 120 cm eller mer. Argh.
 
Fortfarande svårt att komma upp ordentligt i watt utan att de blir för långa för hyllorna. :cautious:
Men så besvärligt! Har du tittat på armaturer för terrarier och akvarier? De brukar i och för sig gå up i pris, men kan vara värt en titt.
Jag upplever i och för sig att det inte är så jätteviktigt med wattantal och grejer, jag kör på de armaturer jag har till djuren och så får plantorna nöja sig. Ingen aning om vad det är för styrka på dem. :D
 
Har precis beställt 10+ fröpåsar, mest sommarblommor hem till mamma, lite osäker på om allt får plats. Om inte får jag väl spara på lite 🙈 Mkt kan även sås på hösten, inför nästa vår då. Hoppas verkligen vi kommer oss till sommarhuset i år 🌱🌻🌼🌷🥳😅 har bla köpt ihop till en blandning av solros,rosa sommarblommor och en mix av rosenskära till en solig rabatt, tänkte bara så direkt på plats i sommar och hoppas på att det blir nått.

Under tiden klurar jag vidare på uteplatsen här i stan ^^ tror det bli klättervildvin, murgröna, alunrot i olika färger, kanske nån buxbom och ett litet träd i ena hörnan. Tycker även om vintergröna, hasselört, prydnadsgräs och ormbunkar/bräken samt nävor. Hur 17 begränsar man sig, både mtp plats och budget? 🥴🤪
 
Men så besvärligt! Har du tittat på armaturer för terrarier och akvarier? De brukar i och för sig gå up i pris, men kan vara värt en titt.
Jag upplever i och för sig att det inte är så jätteviktigt med wattantal och grejer, jag kör på de armaturer jag har till djuren och så får plantorna nöja sig. Ingen aning om vad det är för styrka på dem. :D

Ja, det blir för dyrt sett till de kvantiteter jag behöver (8-12 armaturer). Jag tror att jag kommit fram till någon form av lösning, men min sambo (som är elektriker) ska hjälpa mig att rådda i det hela när han kommer hem. :) Eftersom jag så småningom vill göra detta mer professionellt så vill jag ha lite koll på att jag ändå köper sådant som också ger effekt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp