Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det på bilden längst upp till vänster?Fredag i trädgårdenVisa bifogad fil 29212
De gamla sorterna är anpassade till skapligt usla förhålanden. Ärt satte man där det var mindre bra jord. De klarar sig bäst om de inte får för mycket omsorg Förodling tror jag inte de ens kan stava tillLokförare Bergfält och Märta (sockerärtorna från Impectas specialsortiment) fick en chockstart när jag lyckades sätta ut de små förodlade plantorna på friland precis innan det började hagla och åska och temperaturen gick neråt en grad ett par nätter. En tunn fiberduk är inte så mycket skydd då. Men det verkar vara gamla stadiga kulturarvssorter, härdade i svenskt klimat så det ser lyckligtvis ut att ha gått bra.
Jag sår ärter när jag sår det andra. I min zon om nån vecka. Du kan så nu. Du hade nog kunnat så för flera veckor sedanMed ärter som kostar sju spänn styck så tänkte jag att åtminstone Lokföraren skulle vårdas lite extra, och få lite skydd så den inte blir uppäten av fåglar direkt...
@tanten när brukar du så Saxbo? Jag är så sjukt pepp på alla roliga och spännande sorter som jag har att odla i år, jag kan knappt bärga mig tills de tar fart och man kan börja skörda. Antagligen är det lite abstinens efter det förlorade 2018 också.
Du kanske behöver gödsla, mormorhallon är annars standard för stora hallon. För att bli av med masken behöver du plocka bort alla angripna hallon och slänga dom långt bort från plantorna.Min förodling sket sig totalt. Fick upp små skott men sen stannade de helt av. Jag tappade tålamodet och slängde det. Får köpa en gurkplanta i år. Eller om jag testar att så en omgång till. De andra var blommor och de får jag köpa i butik i stället.
Men idag rensade vi ut pallkragarna och odlingslådorna. Fyllde upp med ny jord och hästgödsel. Sådde frön till morötter, ärtor och slingerkrasse. Potatis satte jag också i pallkragar och hinkar. Nya jordgubbsplantor blev det med eftersom ett helt gäng dog förra året i torkan. Nu känns det riktigt roligt och motiverande!
Vill sätta fler hallon också. Vet någon vilken sort man bör skaffa om man vill ha stooora hallon som smakar gott? Nuvarande är rätt små och blir ofta angripna av mask och gråa i kanterna.
Du kanske behöver gödsla, mormorhallon är annars standard för stora hallon. För att bli av med masken behöver du plocka bort alla angripna hallon och slänga dom långt bort från plantorna.
Du kan lägga det runt maskar och andra jordlevande organismer drar ner det efter hand.Räcker det om man lägger gödsel vid plantorna eller måste man försöka gräva ner det i jorden?
Räcker det om man lägger gödsel vid plantorna eller måste man försöka gräva ner det i jorden?