Välkommen in i besattheten.
Allt kommer att ordna sig. Du kommer inom kort att erfara att du i olika butiker blir fysiskt anfallen av plantor, fröpåsar och lökar som plötsligt hoppar ner i dina kundkorgar och -vagnar och bara KRÄVER att få följa med dig hem.
Du kommer att strö ut jord över hela vardagsrumsgolvet när du omskolar din ziljonte tomatplanta. för det kändes ju rimligt att hälla i det mesta av fröpåsen ifall de inte skulle gro så bra. (och det skulle ju kännas HELT orimligt att inte ta tillvara på alla!)
Och sedan kommer du en dag att sitta där hålögd och mumlande vid tangentbordet, instängd för att absolut inte bli störd och riskera att missa det heliga ögonblick när Impecta släpper sina allra mest sällsynta sortiment av fröer.
Men som sagt, välkommen! Allt kommer att gå bra.
Nu till din egentliga fråga: ja, vitlök ska som redan sagts övervintra ute för att dela sig i klyftor, så att varje planterad del blir en ny lök. Vanlig lök som inte funkar på samma sätt måste man lugna sig med till våren. Salladslök har jag - hör och häpna - inte odlat förut! Men det ska det bli ändring på, jag har sått fröer till sådana för bara någon vecka sedan. Luftlök (om du får tag på) kommer igen av sig själv och kan också lämnas kvar i landet på hösten utan fara.
Spenat och de andra som nämns ska kunna vintersås men det betyder ju bara att fröerna ligger i jorden, så de börjar ändå inte växa förrän det blir plusgrader och lite mer ljus. Persilja och vintersallat/mache är de enda jag vet av de nämnda som kan övervintra som plantor med bra resultat. Purjolök och kål kan också stå kvar genom vintern och fortfarande vara fina på vårkanten, men då har man ju odlat upp dem tidigare föregående år.