Mina fem tomatplantor växer bra :-) Så om @GardenAngel eller någon annan i södra skåne behöver plantor så kommer det finnas!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lökar flyttar allra bäst "in green". (och brukar vara dyrast då, ifall man ska köpa )Även här smälter snön! Berget börjar titta fram på södersidan. Allt mer av grus ägn syns.
Längtar sååå efter att se vad det blir av alla påskliljor jag planterade i höstas. Snälla överlev och blomma.
Jag har förrsten ett gäng påskliljor som efter borttagning av buske nu står mitt i gräsmattan. Kan de flyttas efter blomning, när jag fortfarande ser dem, eller måste det vänta till hösten, när bladen sedan länge är bortklippta så jag måste markera upp var de är?
Luktärtor,trodde dom skulle ta längre tid på sig,ska jag plantera om dom?
Visa bifogad fil 12665
De är möjligen lite långa och taniga? Tillräckligt med ljus?Luktärtor,trodde dom skulle ta längre tid på sig,ska jag plantera om dom?
Visa bifogad fil 12665
Du som kan dina lökar. Vad ska jag göra föratt göra mina kejsarkronor glada? De växer utmed husgrunden och har blommat vackert en gång i tiden. I en svunnen tid. De kommer upp snällt varje år men blommar inte. Var vill de bo och hur vill de bo? Ska de också flyttas när de kommit upp?Lökar flyttar allra bäst "in green". (och brukar vara dyrast då, ifall man ska köpa )
Så flytta du dem när du vill i samband med blomningen.
Jag och kejsarkronor är inga kompisar.Du som kan dina lökar. Vad ska jag göra föratt göra mina kejsarkronor glada? De växer utmed husgrunden och har blommat vackert en gång i tiden. I en svunnen tid. De kommer upp snällt varje år men blommar inte. Var vill de bo och hur vill de bo? Ska de också flyttas när de kommit upp?
Mina står också utmed söder/sydväst väggen på huset precis vid husgrunden. Jag tror de står för grunt... och definitivt för lite gödning. Vore ju kul att få dem att blomma igen. Tror vi ska gräva dränering i framtiden så kanske skulle flytta dem redan till en bättre plats, innan de helt dör.Jag och kejsarkronor är inga kompisar.
De jag haft har antagligen haft det för eländigt. Mina stod utmed stallväggen i full sol, vilket de påstås gilla.
Men tror att lökarna torkade ur under sommaren och att näringen tog slut. De gillar att ha det fett. Skulle varit lite generös med dyngan....
Flyttningreglerna tror jag är de samma för allt som är löklikt?
Vilket härligt vårtecken @Chili ! Ska bli så roligt att själv gå och spana nästa vår efter att samhällena vaknar till liv efter vintern. Men fattar att det måste vara lite oroligt när allt är senare än det borde.
Grunnar själv på om jag ska orka masa mig iväg till vårmässa på Väla trädgårdar men även min inspiration dämpas av att minusgraderna inte vill släppa.
Åtminstone har jag sett så att det ännu växer i varmbänken. Och så borde jag dela rotsellerin och kronärtskockorna, kanske några till. Och se över om det är dags för några nya förodlingssådder.