Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)
jag kan bara säga att de senaste lektionerna ha gått riktigt bra! superkul har det varit.
förra fredagen hoppade jag Kenzo. jag har bara ridit henne en tre gånger eller så förut, och det har aldrig gått mer än ok, knappt det ens
. Dessutom har min kompis ramlat av båda senaste gångerna hon hoppat henne (blandning av väldigt pigg häst som ibland gör lite knasiga hopp och otur...), så lite nervös var jag. Vi började med lite arbete på pyttesmå volter i alla gångarter, och Kenzo kändes väldigt fin, även om jag själv var rätt stel (dels är jag stel, dels var det kallt). sen började vi hoppa ett litet hinder på en åttvolt, och bytte galopp över hindret. Ynix som min kompis red blev dock lite väl laddad och Kenzo var väl också lite för pigg för att jag skulle hinna jobba henne så mycket som jag hade önskat, så vi fick hoppa ett litet hinder på medellinjen i trav och galopp och framförallt träna andridningar. det var kanske mer markarbete än hoppning, och det låter verkligen barnsligt enkelt i text (hindren var väl dessutom knappt över 50 cm), men det var kul och nyttigt, och Kenzo gick så himla fint i slutet. Hon är så känslig och ambitiös, en jätterolig häst att rida helt enkelt, för man måste ändå jobba massor med henne.
i förrgår red jag Owen igen. Vi började öva lite på öppnor och slutor för första gången, och det gick förvånansvärt bra. Owen var med på noterna fastän det var dressyr (haha), och det kändes som om det gick riktigt fint emellanåt. Slutorna gick helt klart bäst, det var liksom mer att hålla reda på, inte lika mycket utrymme för knasigheter
. Min ridlärare undrade faktiskt om jag hade gjort det förut, vilket jag inte kan ta annat än som bra beröm
. Det blev ett ganska kort pass, men det gjorde inget, man ska ju sluta när det går som bäst, och vi drar över en bra stund för det mesta.