Jag tycker det här är en väldigt intressant diskussion och jag skulle hemskt gärna höra mer om dina hästar, _Eva_. Vad det är för några, hur mycket du ridit dem som tvååringar, hur gamla de är nu, osv. Så mycket du orkar berätta
. Jag har för mig att ämnet har varit uppe tidigare i tråden, just vad gäller planen för våra 2010-or, men det är alltid intressant att höra mer om äldre hästar som startats liknande.
Jag vet egentligen inte mycket om inridning. Från min omgivning i Sverige har jag lärt mig att man rider in hästar vid tre års ålder och att tidigare är skadligt. Jag har också hört åsikten att inte starta förrän vid fyra eller till och med fem år och då inte bara islandshästar. När jag sedan kom till USA har jag dels hört åsikten att två är för ungt, men också, och då grundat på forskning i hästfysiologi, att två år är en bra ålder att starta.
Så, den första häst jag själv red in började jag sitta på som ganska exakt tvååring. Lärde in gå, stanna, höger, vänster ungefär och sedan fick han följa med på några dagars långritter i bergen där jag red när det var plan mark och gick bredvid i backar och på ojämn mark. Bara i skritt, vid något tillfälle började han trava och det kändes så obalanserat att jag genast bestämde mig för att inte trava mer det året.
Fortsatte rida små turer då och då de följande två månaderna, sedan pausade vi i åtta månader och när det var dags igen var det bara att hoppa upp och rida iväg, allt satt kvar. Som treåring började vi trava och galoppera vilket han nu hade god balans och styrka för. Gjorde ytterligare ett års uppehåll och återigen var det bara att sitta upp och rida iväg på den nu blivna fyraåringen. Hela tiden har han lyssnat riktigt bra även om han varit uppjagad över något annat. Han är nu fem och har börjats rida kontinuerligt. Kommer jobba som turridningshäst och det återstår att se hur han håller :-).
Hela inridningen har verkligen gått plättlätt. Naturligtvis beror det på individen, men också är jag övertygad om att det är mycket lättare att starta vid två än tre. Vilket naturligtvis helt är ett "mänskligt egoistiskt" tänk, men jag tycker nog att det också måste innebära en viss lättnad även för hästen om man på så sätt undviker några strider?
Men den stora frågan är ju förstås fortfarande hur hästen faktiskt påverkas. Forskning har visat att startad belastning vid två års ålder är stärkande, har jag hört, men ej läst studierna själv, så jag vet inte hur mycket och vilken typ av belastning men egentligen menar. Vet ni? Norna: Du sade att du inte ville slänga länkar i ansiktet på Leafhillranch, kanske du vill slänga några på mig om du har dem lättillgängliga?
Från "Strömsholmsutbildade halvblodsinridare" har jag hört teorin att det är bra att starta vid 2,5 år, men det är när man sedan fortsätter hårdträning för Breeders och allt vad det är som man ofta stöter på problem med individer som inte håller.
Jag har själv en 2010a och har ännu inte bestämt mig för när jag ska påbörja inridning. Hon tycker just nu att det är så himla roligt när jag håller på med henne, så det är lockande att hoppa upp, just för att det -antagligen- skulle vara så lätt, men jag tvekar ändå lite och funderar på om jag bara vill tro att det bara är bra.