tråden för oss med left brain introverts!

Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Intressant läsning. Min häst inte lik någon av beskrivningarna. Inte den förra hästen heller. Vi har i familjen haft två hästar (av 6) som möjligen går att kategorisera enl ovan.

Finns det ingen beskrivning på helt okomplicerade hästar? Är dessa kategorier bara till för hästar med problem/udda beteenden? (Jag hänger inte riktigt med så ni får gärna förklara mer).

(Ursäkta om det blev lite OT.)
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Nej självklart finns det hästar som är väldigt svåra att placera för lekmän som oss. Mitt förra sto har jag jätteproblem med att se vad hon egentligen tillhör. Beskrivningarna är extremfallen av horsenality. Jag tror absolut det går att applicera på dina hästar men det kanske är lite svårare.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Intressant läsning. Min häst inte lik någon av beskrivningarna. Inte den förra hästen heller. Vi har i familjen haft två hästar (av 6) som möjligen går att kategorisera enl ovan.

Finns det ingen beskrivning på helt okomplicerade hästar? Är dessa kategorier bara till för hästar med problem/udda beteenden? (Jag hänger inte riktigt med så ni får gärna förklara mer).

(Ursäkta om det blev lite OT.)

jag håller med litegand faktiskt. Det är väldigt fokuserat på de negativa beteendena. Finns det någin anledning till det?
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Haha, min frieser är totalt LBI! Kul att alla hennes sidor finns beskrivna i karaktärsdragen för LBI. Särskilt med att det stod att dom kan attackera... När jag köpte min häst så testade hon mig rejält. Att hon vid några tillfällen när jag arbetade henne från marken började stampa i marken, slicka öronen bakåt och visa alla tänderna var det ingen som trodde mig. "Va hon som är såååå snäll och beskedlig". Det var som om ingen trodde mig, haha.
Klicker funkar super på min häst. När jag köpte henne var hon väldigt nafsig så jag var först lite skeptisk till att ge henne godis från handen. Men OJ vad hon fattar snabbt med klicker! Och nafsa har hon helt slutat med.
Har också problem med framåtbjudningen. Jag gör som någon här ovan skrev, att jag först försöker med skänkel. Sen med spö. Där man börjar med lätt markering som ökar när ingen reaktion kommer. Sen klickar jag henne när jag känner att hon springer med egen vilja. Detta har gett lite resultat men det har tagit tid.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Tack för ditt svar. Hästarna jag tidigare pratade om har alla varit okomplicerade individer. Den här indelningen verkar dela in dem efter de negativa sidorna? Jag anser att det är vi som skapar dessa och inget hästen föds med, även om det skiljer mellan personligheter förstås.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Oj vilken rolig tråd! Jahhar udner hela mitt 15 åriga liv bara hållt på med LB jag har blivigt sparkad, stegrad över och där med slagen men dock fungarar jag väldigt bra och dras dill dessa party lejon! Många av gångerna har det varit för att jag tror att det är trygga snälla glada hästar men jag är med om fall där dom är så LB domenanta att dom är villiga att slåss för att itne bli mer i underläge.. Ska nu köpa en ny unghäst och dom jag hittade och fastnade för var en tro det elelr ej RB iintrovert welch parbreed kille på tre år, först tänkte jag bara åh nej! vacker häst men inget för mig, jag kunde först inte komma upp i sadeln så jag fick improvisera det lilla jag kommigt innom parelli: Först fick jag inte komma in i sadel läge men långsamt slapnade han av och det gick riktigt bra dock var det vbara friendly.
Fjärde gången jag var där förjde den hästen mig lös i hagen, svängde stannande, gick över stockar och stannade över den. Det var svårare att få honom att gå iväg än att få honom att komma om man säger så (; Lilla killen som alltid gick iväg när man kom det hade aldig gjort så med ägaran ens! När jag gick ut för att hälsa på honom efetr vi varit inne och pratat med dom kom han springande till öppningen :D
Det var inget jag någon sin trode skulle hända, jag trode itne att jag skulle fixa en RB men nu ligger han mig varmare om hjärtat än en annan häst jag tittat på som är LB gör !
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Alla tycker olika och det viktigaste är att man är nöjd själv och att hästarna mår bra. Sen får man ju bestämma själv hur långt man vill gå med sin häst och hur pass bra relation man vill få, vissa är ju nöjda med att bara ha en häst att rida på och som funkar bra i den dagliga hanteringen.
Det är ju upp till var och en men jag tycker det är viktigt att man respekterar allas åsikter, även om man inte alls tycker likadant själv.
Smaken är som baken, delad! ;)
Och det kan man inte få om man inte pysslar med sånt här då?

Jag har aldrig pysslat med någon märklig metod, och jag och min häst har världens bästa relation. Det får jag med mina nya hästar också, utan att vända mig till någon särskild metod.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Och det kan man inte få om man inte pysslar med sånt här då?

Jag har aldrig pysslat med någon märklig metod, och jag och min häst har världens bästa relation. Det får jag med mina nya hästar också, utan att vända mig till någon särskild metod.

Jag tror att du missuppfattade mig lite, jag skrev inte någonstans att det inte går att få en bra relation till sin häst utan att man måste hålla på med nh (märklig metod skulle jag inte kalla det..)
Det jag menar är att nh är en filosofi (ingen metod) som bygger på att lära sig att förstå hästar och kommunicera med dem på deras språk, vilket är två grundläggande faktorer för att kunna utvecklas tillsammans och få en bra relation.
Sen så har nh en hel del med övningar som man kan göra för att lära sig det, men huvud delen sitter i tanken och ens sätt att se på hästar.
Så det är mycket möjligt att få en bra relation utan nh med just dem övningarna som ingår, men i grund och botten så måste man ju ändå vara duktig på att läsa och förstå sina hästar samt veta hur man ska bete sig för att dem ska förstå, så om du har en så bra relation till dina hästar utan nh är du förmodligen väldigt duktig på det.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag ser det inte alls som negativa sidor det är personlighetsdrag. Och det är saker som kan hända om man inte hanterar hästen "på rätt sätt".

lillsyrran Ägaren till vårt stall har en liten uppfödning. En av hennes ston fick förra året en fölunge. Han är och har alltid varit väldigt skeptiskt mot allt samt en väldigt känslig häst. I år fick samma sto en till fölunge från samma pappa denna är hur katig som helst och inte alls orolig över nått. Samma hantering, samma miljö och samma föräldrar. Enligt dig så borde dessa bli samma häst. Jag tror inte man kan forma en grundpersonlighet på det viset utan jag tror att man får hästarna att reagera på miljön om man hanterar dem på fel sätt. Sen vad rätt och fel är det är upp till var och en.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag tror att du missuppfattade mig lite, jag skrev inte någonstans att det inte går att få en bra relation till sin häst utan att man måste hålla på med nh (märklig metod skulle jag inte kalla det..)
Det jag menar är att nh är en filosofi (ingen metod) som bygger på att lära sig att förstå hästar och kommunicera med dem på deras språk, vilket är två grundläggande faktorer för att kunna utvecklas tillsammans och få en bra relation.
Sen så har nh en hel del med övningar som man kan göra för att lära sig det, men huvud delen sitter i tanken och ens sätt att se på hästar.
Så det är mycket möjligt att få en bra relation utan nh med just dem övningarna som ingår, men i grund och botten så måste man ju ändå vara duktig på att läsa och förstå sina hästar samt veta hur man ska bete sig för att dem ska förstå, så om du har en så bra relation till dina hästar utan nh är du förmodligen väldigt duktig på det.
Förstå hästar, läsa av dem och veta hur man ska bete sig med dem är inget som NH har monopol på.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Fast att "läsa av dem och veta hur man ska bete sig med dem" är NH för mig.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

NH begreppet är ganska nytt, hur gjorde man innan då menar du?

Det kan inte vara så enkelt att det handlar om sunt förnuft?


NH är ju bara ett namn på något som funnits väldigt väldigt länge i lite olika former.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Fast att "läsa av dem och veta hur man ska bete sig med dem" är NH för mig.

NH är ju bara ett namn på något som funnits väldigt väldigt länge i lite olika former.

Ni säger samma sak :)
NH är sunt förnuft, fast nedskrivet på papper. Man måste inte kalla det NH om man tycker att ordet väcker anstöt.
Nitiska jävlar finns inom alla dicipliner/inriktningar och man ska väl inte dra alla över en kam?
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Ja suck, Varför ska det alltid bli olika "läger" inom hästsporten. Western mot Dressyr, Dressyr mot Island, Akademisk mot....

Och som i denna tråd (den kanske mest vanliga motsättningen)
NH mot "vanligt gammaldags hästvett"

Man kan vara urduktig eller helt sakna "förmågan att läsa och hantera hästar" även om man jobbar enligt NH-metoder, likaväl som man kan vara urduktig eller helt sakna "förmågan att läsa och hantera hästar" om man tar avstånd från NH och säger sig utöva vanligt hederligt gammaldags hästvett.

Varför inte försöka se "det goda" inom alla disipliner, vara öppna och lära av varann?
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

NH begreppet är ganska nytt, hur gjorde man innan då menar du?

Det kan inte vara så enkelt att det handlar om sunt förnuft?


NH är ju bara ett namn på något som funnits väldigt väldigt länge i lite olika former.

Nh är definitivt inget nytt utan har funnits i tusentals år!
Jag tycker att du borde läsa på lite och kanske gå en kurs i nh innan du uttalar dig eftersom du uppenbarligen inte verkar ha så stor aning om vad nh är och vad det handlar om. Och precis som någon sa, man behöver inte kalla nh för nh utan man kan kalla det vad man vill, det är en filosofi som handlar om att umgås med hästar på deras villkorl, lära sig deras språk, skapa en bra relation, se hästen som en partner, lösa problem om dem uppstår på ett sätt som hästen förstår.
Men hur som helst, jag skapade inte den här tråden för att det skulle bli en tjafs tråd utan en tråd för alla som är intresserade av ämnet.
Jag respekterar dina åsikter och om du inte tycker att nh är något bra så är det upp till dig, men jag tycker som sagt inte att du ska uttala dig och förkasta det innan du vet vad det verkligen handlar om.
Hoppas du förstår vad jag menar.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Inget bra sätt att försöka "stärka banden" mellan de olika lägren.. Bättre att bita sig i tungan och le istället, det blir bättre för alla inblandade och man slipper vidare diskussioner om vad det ska kallas och vad som är rätt.

Nej, jag håller med! Nu släpper vi NH-begreppets vara eller icke vara och går tillbaka till våra kära LBI-hästar!

Hur många klickertränar för mer motivation? I och med att de ofta är så matmotiverade är det kanonbra!
Tänkte höra hur ni gör om ni rider lektion, tar ni med klickern och godiset och låter det bli en "knackig" lektion (blir ju många stopp, inte alls som traditionell ridning) eller lämnar ni det hemma?
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag håller med! Finns tillräckligt med sånna trådar!

Jag klickertränar inte Vilja utan motiverar henne med vila istället. Funkar extremt bra på henne änsålänge. Vi kör korta stunder med lång vila imellan. Motiverar även med lek och undersökning av nya saker. Tex en jätteboll som hon tyckte var superkul att rulla runt.

 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Inget bra sätt att försöka "stärka banden" mellan de olika lägren.. Bättre att bita sig i tungan och le istället, det blir bättre för alla inblandade och man slipper vidare diskussioner om vad det ska kallas och vad som är rätt.

Nej, jag håller med! Nu släpper vi NH-begreppets vara eller icke vara och går tillbaka till våra kära LBI-hästar!

Hur många klickertränar för mer motivation? I och med att de ofta är så matmotiverade är det kanonbra!
Tänkte höra hur ni gör om ni rider lektion, tar ni med klickern och godiset och låter det bli en "knackig" lektion (blir ju många stopp, inte alls som traditionell ridning) eller lämnar ni det hemma?

jag anser ju att ska man använda sig av operant inlärning så ska det ske fullt ut. i och med den inlärda förstärkaren och belöningen så har du skapat ett avtal med hästen, att då frångå det någonstans är som att bryta avtalet. om än att lektionerna blir knackiga till en början så är ju målet att ta bort berömmet när beteendet är fullärt och befäst, precis som vid alla annan träning. :)
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag håller med! Finns tillräckligt med sånna trådar!

Jag klickertränar inte Vilja utan motiverar henne med vila istället. Funkar extremt bra på henne änsålänge. Vi kör korta stunder med lång vila imellan. Motiverar även med lek och undersökning av nya saker. Tex en jätteboll som hon tyckte var superkul att rulla runt.


skulle inte du kunna Pm.a eller mail mig om hur du jobbar med vila som belöning?

jag och min kollega har diskuterat detta litegrand med att belöna hästen med att plocka bort jobbet och det vore intressant att höra från någon som använder det.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Nja, en del är som sagt svåra, men sedan är det ju så att varje beteende ska man gradera från (typ) obefintligt till extremt, och i det fält där man har mest pluppar ytterst där ser man vilken "personlighet" man ser oftast/behöver jobba med.
Har man alla pluppar längst in så är ju hästen problemfri och balanserad, då tror jag inte att man "ser" så lätt vilken horsenality de har. Kanske får man då gå efter hur de reagerar i extrema situationer så att man ska kunna "kategorisera" dem.

I viss mån är det lite problemorienterat eftersom det ju är problemen man behöver jobba med. Även om det inte är extrema problem.
LBI-hästar tycker jag ofta folk uppfattar som lite stillsamma/lata/snälla, hyfsat okomplicerade om de mest får lov att göra lite som de vill. Typ problemfria, men då har man kanske problemet att man tycker de är för sega eller så.

Äh, vad flummigt detta blev.. *ger upp* :p
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 986
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 788
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 037
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 335
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp