Trädätare!!!

Sv: Trädätare!!!

Mina hästar går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Ges endast mineraler som extra tillskott.

Någon gång under vintern så äter de lite av barken på träden, mest gäller det asp, men även rönn verkar smakligt.
Jag vet inte när de gör detta, men föreställer mig att de gör det för att kanske slipa ner tänderna lite och så är det ju sysselsättning som tydligen smakar gott.

/M

har du räknat på hur mycket selen hästarna får?

tokosel finns receptfritt på apoteket, ge en dos en gång i veckan..

En tänkbar anledning till koprofagi är att hästen vill återvinna mikrobprotein - dvs mikrober fr grovtarmen som följer med avföringen ut. Mikrobprotein är inget man tillsätter i fodret, precis.

Vad gäller att tugga bark har det nog snarare med ett uppdämt "tuggbehov" att göra, hästen vill ju eg tugga uppåt 20 timmar per dag. Kanske kan du ge lite halm i hagen?

Jag ger selen tillskott till den hästen som tränas pga jag är inne i en hårdträningsperiod och ger henne E-vit och den innehåller selen, hon tuggar för det! Men jag tror den andra har lärt henne.

Lider lite med dig Pigalle, våra hästar äter just bara våra egna träd, hoppas du har en förstående markägare!!!

Lider lite med dig Pigalle, våra hästar äter just bara våra egna träd, hoppas du har en förstående markägare!!![/QUOTE]

Ja det ställer till det ganska mycket, ägaren sa att det inte gjorde så mycket om de var på träddungen som är i hagen. Vissa av träden är tjärade och de största träden ( bla stora bokar) har jag nätat in till viss del. Han har verkligen mani på träd, härom dagen hade han gått under hängande grenar bara för att testa ett nytt träd:eek: Hittade massa pinnar i svansen.

Om man bara kunde förklara för honom att det inte är så schysst mot träden. De vill helst inte bli uppätna:p:o

Kom igen, TantEster, jag vill också veta. Googlade och fick upp en massa förklaringar som min stackars hjärna inte kan förstå just nu. Läste dock en massa om ammoniak och förhöjt pH-värde vilket just fick mig att fundera på om det är därför de äter träd. Aspbark, till exempel är väldigt kalciumrikt läste jag någonstans och sänker inte kalk pH-värde. Kan vara ute och cykla!

Kom igen, TantEster, jag vill också veta. Googlade och fick upp en massa förklaringar som min stackars hjärna inte kan förstå just nu. Läste dock en massa om ammoniak och förhöjt pH-värde vilket just fick mig att fundera på om det är därför de äter träd. Aspbark, till exempel är väldigt kalciumrikt läste jag någonstans och sänker inte kalk pH-värde. Kan vara ute och cykla!

Det är lätt att tänka tvärtom när det gäller pH. Kalk höjer pHvärdet så att det blir mindre surt. Det är därför man kalkar försurade sjöar. Hur eller om det påverkar ammoniak kan jag inte svara på utan att tänka ett tag.

En sorts protein i microorganismerna. vilken och namn vet inte jag.

Jag har tänkt ett tag på detta med mikrobproteiner. Jag antar att det är de proteiner som mikroorgansimerna tillverkar. Men jag undrar varför hästen måste äta sin avföring för att få i sig det igen. Jag tycker att det borde brytas ner innan det kommer till tarmen. Jag trodde att de kunde göra det för att få tillbaka en ev minskad tarmflora dvs för att få i sig mikroorganismerna. Men jag tänker kanske fel?

Kl

Aspbark ÄR bra, har gett mina i flera år och fast bonden lägger in blivande ved i hagen så gnager de inte på den, träden är redan avbarkade här av tidigare hästar.

mikrobprotein är igentligen själva mikrobens protein. Eftersom mikroberna hos häst finns i grovtarmen, tas dessa inte upp utan följer med träcken ut när de dör.
Hos idisslarna lever de i framförallt vommen och kan brytas ned när de dör och passerar genom tunntarmen (mikrobprotein är kons största proteinkälla).
Kaniner kropofagerar just för att tillgodogöra sig mikrobproteinet.

Jag har insett att det måste vara så men det jag undrade över är varför hästen måste få i sig just dessa proteiner. varför kan inte mikroorgansimerna producera nya av de aminosyror som kommer med till tarmen?

Hästen måste inte alls få i sig mikrobproteinet, utan den klarar sig på resterande aminosyror. Det betyder bara att den är sämre på att utnyttja fodret än ex idisslare.
Förstår inte din sista fråga, vad är det du tror att mikroberna inte kan producera?

Jag börjar misstänka att du inte har läst hela tråden. Jag undrar över inlägg 23 av TantEster, därav mina frågor. När jag läste det förstod jag det som att hästen måste få i sig ett speclellt protein. Jag får inte ihop det riktigt med vad jag har läst sedan tidigare - att mikroorg lever på de aminosyror/proteiner som kommer med till grovtarmen. Men jag antar att jag missuppfattat det som står i inlägget.

Ok, då förstår jag din fråga:)
Du har helt rätt i att mikroberna använder de aminosyror som finns tillgängliga i grovtarmen. Det finns alltså inget speciellt protein som mikroberna producerar och hästen vill åt genom att kropofagera.

Det finns dock en del som anser att dessa hästar lider av proteinbrist och därför kropofagerar för att få i sig extra protein.

*KL*

Det behöver nödvändigtvis inte vara för lite foder. För några år sedan hade jag fyra ponnyhingstar på lösdrift och dom hade absolut fri tillgång på stråfoder. Det var hösilage, med bra värden. Vid denna tiden (kanske något senare feb – mars) förvandlades dom till termiter. Varenda trästolpe i hagen vara gnagd på, längst ner mot marken :eek: Jag såg inte att dom åt till att börja med, utan jag undrade varför det låg ”träfnas” intill varje stolpe.
En teori kan vara att de fick ”för fint” foder och behövde med fibrer, brist på mat var det i alla händelser inte.
Jag har även den erfarenheten att det ofta börjar vid denna tid
Får hålla med trådskaparen att det är jobbigt!

I stallet där jag hade min häst förut gnagde alla hästarna, inklusive min jättemycket både i boxen och i hagen.

Sen flyttade jag till ett annat stall, o nu gnager hon nästan inget, lite på trästaketet i hagen. Vi har en teori om att träet i boxen var mjukare och godare på förra stället, och nu får hon annat och mer hö med mkt bra värden, plus att ingen annan gnager så värst mycket, hon har ingen att härma alltså. Sen kanske miljöombytet har gjort sitt (även om hon trivdes på förra stället med)

Jag har ingen aning om varför dina pållar har börjat gnaga, kanske är de lite uttråkade? Min häst gnagde mer när hon inte blev aktiverad. Prova släng in en liten gran eller nåt i hagen, min häst o hennes haggkompis gnagde ren den på en dag och lät då bli staktet. Det måste ju inte vara så att de saknar nåt i foderstaten, de kanske bara gillar känslan av att träet går att gnaga på och ger efter, sen kanske det smakar gott också.

Jag håller med dig då mina unghingstar även har fri tillgång till grovfoder, en annan tanke jag har är kanske tänderna de är två nu och jag tror att deras tänder växer och kanske håller på att tappas snart. Och de övriga hästarna är nog tyvärr uttråkade, ska försöka göra hagen roligare men hur lätt är det i detta vädret :confused:
ursäkta mitt ordspråk men den här j-vla vintern gör mig galen!!!!
Men jag läste i en artikel på internet att hästar äter bark oftast under tidig morgon och sen kväll, lite intressant..

Svar om koprofagering: stämmer rätt bra om microbproteinet ni diskuterat.. en lösning som man kan testa är att öka grovfodergivan eller ge mer protein, det rekomenderade mina veterinärer ang koprofagering. Däremot är det helt normalt att föl koprofagerar från ca 1 v ålder för att skaffa sig microorganismer till sin egen kropp.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 076
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka